Eindelijk weten natuurkundigen het zeker: het higgsdeeltje geeft alles massa Eindelijk weten natuurkundigen het helemaal zeker: het befaamde higgsdeeltje geeft alle materie massa. Weliswaar was het deeltje in 2012 ontdekt en werd er ook een Nobelprijs voor toegekend. Maar strikt genomen is nu pas aangetoond dat massa daadwerkelijk uit het deeltje voortkomt. Lees verder; https://www.volkskrant.nl/wetenschap/eindelijk-weten-natuurkundigen-het-zeker-het-higgsdeeltje-geeft-alles-massa
Zijn er hier meer dames met een belangstelling/passie voor wetenschap, natuurkunde en/of particle physics (is daar een goed Nederlands woord voor?)? Ik volg de LHC (Large Hadron Collider, de deeltjesversneller in Zwitserland) al een aantal jaar. En vind het allemaal fascinerend. Voor wie daar een leuke docu over wil zien is ‘Particle Fever’ oo Netflix echt een aanrader. Staat ook op YouTube trouwens;
Toen in 2012 voor het eerst de persconferentie kwam dat het deeltje gevonden was, heb ik live gekeken en was er echt emotioneel van. Er is tientallen jaren naartoe gewerkt door mensen van over de hele wereld.
Ik vind het wel interessant maar volg het wel niet zo. Astronomie volg ik wel ietsje meer waardoor ik eigenlijk ook meer over dit te weten moet komen dus ik ga me die docu snel opzoeken en bekijken. Nu hebben ze ook het eerste bewijs gevonden over multiversums. (wist ik al lang, is gewoon logica) vind het zo gaaf dat het eerste bewijs er bijna is.
Zo'n vermoeden had ik al... Persoonlijk heb ik er niet zoveel mee (zacht uitgedrukt), maar elk excuus is goed genoeg om de kurken te laten knallen...
Ik vind dit soort dingen heel interessant, maar ik ben een echte alpha dus ik snap er weinig van. Helaas, zou het graag beter willen begrijpen.
Ja hoor noem je gewoon deeltjesfysica En ik werk als medisch natuurkundige (straling) maar ben eigenlijk niet bijzonder hierin geïnteresseerd, maar zit dan ook aan eens wat anders zoeken te denken/stoppen
Het Higgs Boson. Maar bosonen zijn eigenlijk gewoon een soort deeltjes, binnen het standaardmodel van de deeltjesfysica.
Het is ook heel ingewikkeld. In ben wel een echte beta, en natuurkunde was echt mn favoriete vak op school. Maar ik moet sommige dingen ook twee keer lezen en soms begrijp ik het ook niet. Op YouTube zijn leuke fimpjes te vinden van Brian Green bijvoorbeeld, die kan dingen echt fijn uitleggen. Hij heeft een mooie docu reeks die heet; The Elegant Universe (is ook een boek). Die gaat over deeltjes en oa stringtheorie.
Ik kan t op netflix niet vinden dus ga even via youtube kijken. Ik vind het echt interessant. Maar wiskunde is al drama bij mij, dit is echt niet te snappen...
Ik bedoelde dat ik ondanks mijn werk niet zo in dat higgs deeltje geïnteresseerd ben, maar dat komt misschien ook wel omdat ik overweeg om te stoppen met mijn werk
De docu Particle Fever staat gratis op YouTube. Ik denk dat die voor iedereen wel goed te volgen is op zich. Hij is bedoeld voor leken. Ik vind vooral de samenwerking van al die nationaliteiten, de gezamenlijke passie voor de wetenschap en alles wat er bij komt kijken leuk. Je leeft helemaal mee in die zoektocht naar dat ene deeltje.