Fullt-time werken, 2 opvangadressen, HELP!

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Hellen1971, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Een vraagje aan de full-time werkende mama's onder ons (met kids op verschillende opvangvormen).

Korte situatieschets: Ik werk 4 x 9 uur en ben op woensdag vrij. Mijn wederhelft werkt in 5 ploegendienst (ochtend, middag en nachtdiensten, die rouleren en ook in de weekenden vallen) en heeft elke week dus een ander rooster. We hebben een dochter van 3,5 en verwachten na haar 4e verjaardag ons tweede kindje. Lastig is dus, dat de oudste straks naar de BSO gaat en de jongste op het KDV of in een gastoudergezin komt. 2 Adressen dus waar ze in de ochtend heen moeten en in de avond moeten worden opgehaald. Bij ons tweede kindje ben ik trouwens ook weer van plan borstvoeding te gaan geven.

Waar ik nu even slapeloze nachten van krijg, is hoe dat straks dan moet. Ik begin met werken om 7.30 uur en moet daar soms nog een dik half uur voor reizen en dus uiterlijk 7 uur in de auto zitten. Ik werk tot 17.00 uur en ben dus pas tegen 17.30/17.45 uur bij de opvang. Ik ben de kostwinner ( in de zin dat ik een vaste baan heb, mijn lief slechts nog tijdelijk en dat het huis op mijn naam staat-en dat wil ik door ervaringen in het verleden ook zo houden). Mijn probleem komt dan ook wel voort uit mijn eigen keuzes en dat besef ik me.

Mijn wederhelft kan niet altijd helpen met wegbrengen, want hij komt laat uit de nacht ( dan moet ik al op mijn werk zitten) en begint in de ochtenden zó vroeg, dat hij de kinderen dan ook niet kan wegbrengen, omdat de opvang nog niet open is als hij al op weg moet. Op zijn middag-dagen en de vrije dagen kan hij dit natuurlijk wél.

Nu kan ik me haast niet voorstellen, dat ik de enige mama ben op dit vrij grote forum, die voor deze problematiek is gesteld. Waar ik dan ook héél benieuwd naar ben is hoe jullie het doen? Hoe word je niet gek en: hoe voorkom je dat je midden in de nacht op moet staan om nog op tijd op je werk te zijn?

Ik sta nu al om 5.30 uur op ( en dat is voor mij eigenlijk wel de limit, zeker als ik straks ook weer met nachtvoedingen te maken heb), omdat mijn peuterdochter zo ontzettend tráág is in de morgen en nog wat hulp nodig heeft met aankleden etc. Ze is ook nog eens een moeilijke eter. Nu staat op mijn to-do-before-number-two lijstje wel, dat ze als ze dat zelf moet kunnen en als zij achter haar boterham zit, zou ik moeten kunnen borstvoeden, nietwaar? Ik ga proberen zoveel mogelijk voor 2 dagen te koken, zodat het sá vonds ook nog een beetje te doen is. Want dochterlief ligt nu soms best laat op bed, want als ik om 18.00 uur thuisben en alleen ( want anders kookt wederhelft) dan duurt het natuurlijk nog even voor ik eten op tafel heb. Ik leg vantevoren kleding klaar en ga dan ook in de avonden alvast brood smeren voor de volgende dag. Maar dan nog krijg ik het op dit moment (de in mijn lijf rondrazende hormonsters zijn hier zeker een debet aan!) knap benauwd van wat er straks op me afkomt.

Kortom...ik zie het even niet meer zitten en ben echt op zoek naar goede tips van mede mama's!

PS dit is geen open uitnodiging om werkende moeders af te branden. Laten wij vrouwen elkaar vooral tot steun zijn, niet ;)?

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Zeker, alleen tot steun zijn! Is inderdaad een lastig probleem. Ik weet eigenlijk ook niet hoe ik dit zou doen, hoewel ik het geluk heb dat ik tot 9 uur kan beginnen (hoewel dat wel weer problemen geeft in de middag met op tijd bij het kdv zijn).

Het lijkt mij in ieder geval handig om kdv en bso zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben. Verder inderdaad zoveel mogelijk 's avonds voorbereiden voor de volgende dag.

Ik denk altijd erg praktisch. Kan je oudste naar schooltijd niet naar dezelfde gastouder als je jongste (dat de gastouder je oudste van school haalt)? Misschien kan je zelfs een gastouder aan huis regelen, die kan dan ook op bepaalde dagen alvast het eten voor je voorbereiden.

3. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik werk ook full time (5 dagen) en ik heb sinds de geboorte van de oudste en oppasmama (De kinderen zijn bij haar thuis). Zij haalt de oudste ook van school. Nu met de komst van de vierde hebben we besloten alleen de twee kleintjes naar haar te brengen en de twee oudste thuis op te vangen na school met een au pair/oppas (scheelt ook behoorlijk wat aan kosten). Zij haalt ze dan ook van school. Mijn man brengt sochtends iedereen in 1 ruk weg, eerst langs school en dan de oppasmama. Maar ons dilemma is dus niet zozeer de tijd smorgens, maar meer de logistiek smiddags. Mijn man kan rustig om 9/9.30 uur op kantoor binnen lopen. Onze oppasmama neemt de kinderen overigens als het zou moeten rustig vanaf 7 uur smorgens. En zij heeft een tijdje ook een ander jongetje dan naar school gebracht smorgens. Wellicht is dat een oplossing, dat ze daar samen naar toe gaan en zij je oudste naar school brengt en weer ophaalt. Of je zou toch aan oppas aan huis moeten gaan denken.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik werk 4x8 en mijn man 4x9, dus de kinderen gaan 3 dagen naar de opvang. Mijn dochtertje is net 4 en op school begonnen, mijn zoontje ISIN 1,5 en nu dus net bevallen van nr 3. Wij hebben het echt super voor elkaar want ik zat ook met BSO en VSO voor mijn dochtertje, maar hebben kunnen regelen dat de GO dit ook doet.

Dus wij brengen de hele meute 's ochtends om half 8 naar de GO, zij zorgt voor brengen en halen op school en wij halen alles om 6 uur 's avondspits weer op. Ze is heel flexibel en in overleg kunnen de kinderen ook wel eens warm eten bij haar. Is een GO met BSO geen optie voor jullie?

Vwb je dochter die zo langzaam eet, dat deed die van mij ook. Maar ik ga er niet meer vroeger voor uit bed, ze weet nu dat er een bepaalde tijd is om haar broodje te eten en anders moet ze maar hongerig naar school tot het 10 uur fruit moment. Als ze dan haar brood niet heeft gegeten pak ik haar een broodje in ipv fruit. Dat werkt heel goed en geeft minder strijd. Dus als ze langzaam is of dwarsligt zeg ik haar gewoon dat dat tot gevolg heeft dat ze straks even honger heeft, en als ze dat wil is dat wat mij betreft prima. 9 van de 10 keer eet e dan gewoon door.

5. sumshine

sumshine Fanatiek lid

5 jan 2011
    3.063
    0
    0
    hier werk ik 4 dagen,
    man heeft dit jaar ouderschapsverlof opgenomen (dat kon gelukkig) zodat hij nu zoontje nog geen jaar is 3 dagen werkt. We merken t wel flink in de portomonee...maar dat ter zijde. We hebben t geluk dat oma 1 dag per week komt maar de kids moeten ook 1 dag naar de opvang, de rest doen wij zelf (man 2dagen en ik 1 dag) Waar ik straks mee zit is dat dochter 4 word, man dan weer 4 dagen gaat werken en dochter eerst maar halve dagen ivm januari 4 worden naar school gaat, ik zit dan ook te hannessen met dochter op andere opvang dan zoontje enzo en dat lijkt me niks. Ik ben nu actief bezig om een gastouder, oppas oma in de straat te vinden die idd dochter van school wil halen en ook voor onze zoon zorgt. Kun jij niet actief in je omgeving kijken, in je straat of iemand t tegen betaling e.d. wil doen? Het zorgt vaak voor minder stress heb ik t idee...Athans dat denk ik. Ik heb nog geen ja hoor op mijn omgeving, ik heb twee mensen die er serieus over na denken dus ik hoop zo dat dat em gaat worden. Ook omdat we in de toekomst miss wel een derde kindje willen.....

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Pfff het lijkt me bijna niet te doen zeg, wat zul jij op zijn na een week!
    Ik ben nu acht maanden gewend aan twee kids maar vind het knetterdruk (ik werk 32u waarvan 3 doordeweekse dagen sinds de tweede er is (rest avonden en weekenden (voor de tweede werkte ik 36u, 4 doordeweekse dagen en een avond). Mijn man 4X9 en 4u vanuit huis. Omdat ik het idee heb dat dit weleens te veel voor je kan worden (wat je absoluut alleen zelf kunt bepalen, maar bij mij het geval was), deze goedbedoelde reactie.

- is het geen idee om een aantal uren vanuit huis te werken?
    - kun je ouderschapsverlof opnemen voor een aantal uren (en compenseert het werk hier nog wat van)
    - kun je flexibeler tijden werken? Waarbij je evt. tekorturen bv een keer op een zaterdag inhaalt.
    - kun je een dag in de week oppas regelen bij jou in huis? Of iig voor de ochtenden om je oudste naar school te brengen?
    - kun je iets regelen met een vriendin?
    - is het een optie dat je man ouderschapsverlof opneemt, en/of andere of meer regelmatigere uren krijgt?

Waarschijnlijk heb je hier ook al over nagedacht... maar dit is wat in mij opkomt.

Succes meid en een fijne zwangerschap!

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Pittig hoor! Kan me voorstellen dat je erover piekert.
    Even wat gedachten hoe jij het beter kan indelen na je verlof:
    - Een gastouder vinden voor baby en dochter in de buurt van school. Oppas kan dan dochter naar school brengen.
    - Oppas aan huis.
    - Het eerste jaar ouderschapsverlof opnemen, zodat je bijvoorbeeld dochter zelf naar school kan brengen en baby naar opvang. Dus 4x 1,5 uur per week. Hierdoor bouw je meer rust in gedurende de week en je nachtrust wordt verlengd.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou een gastouder zoeken die beide kindjes wil opvangen en naar school wil brengen en ophalen. 1 adres om te brengen en 1 adres om op te halen. Voor de rest moetbje het maar op je af laten komen. Het heeft gewoon eventjes nodig om in een ritme te komen. Je kan je nu heel druk maken maar het is nu zoals het is en daar zul je het mee moeten doen.

9. Petra1979

Petra1979 Nieuw lid

1 mei 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het ook echt niet weten hoe wij het zouden moeten doen, zonder de hulp van de oma's. Hoorde pas het idee om gezamelijk een nanny te delen?? Maar of dat nu wat is........

10. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ben er ook nog niet uit. Dochter is de drukte van een KDV gewend en ik weet niet of ze het bij een gastouder leuk zal vinden. De kosten zijn zeker lager, maar toch ook nog fors door tussenkomst van zo'n buro. We zijn wèl aan het zoeken. Wellicht een zelfstandige gastouder Maar dan moeten we er nog een vinden die beiden kan opvangen.
    Voorlopig slaap ik hier nog wel even minder van, vrees ik.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben nog niet zwanger van een tweede, maar ik denk hier wel vaak over na hoe dat zou moeten.. mijn wekker staat nu al om 6u en hoe vroeg moet ik wel niet op met 2 kindjes.. Maar wat ik zou willen gaan doen:
    - 2 maanden ouderschapsverlof aan verlof vastplakken voor meer genieten en minder stress
    - hier is een bso en kdv in 1 gebouw, dus maar 1 adres om te brengen (bij jullie misschien ook? vaak kun je van 1 school bij meerdere bso's terecht)
    - mijn oudste moet veeel zelfstandiger worden en ik denk dat dat vanzelf gaat gebeuren en ook goed is voor hem
    - borstvoeding is geweldig maar als ik er zelf aan onderdoorga van de stress niet meer. Mijn oudste heb ik 2 jaar gevoed, maar ik denk niet dat ik bij een tweede er nog zoveel tijd in kan stoppen. Dus als dat betekent dat ik na mijn verlengde verlof moet gaan afbouwen of combineren met flesvoeding: so be it.
    - en als ik aan de stress onderdoorga kan ik altijd bekijken of ik toch tijdelijk minder ga werken (ouderschapsverlof opnemen)

12. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik ben nog naarstig op zoek naar een gastouder voor beiden. vervelende is dat dames die zichzelf adverteren, niet terug reageren. Ik voel me nog best onrustig zolang dat niet geregeld is en dat nog even naast de zorgen over hoe het zo met met de alledaagse dingen (een niet etende peuter n de ochtend, borstvoeding, ontbijten, aankleden etc. ) en dan dus nog allemaal op tijd de deur uit zijn.

Een vriendin zei : "komt tijd, komt raad" maar vooralsnog maak ik me er best druk om...

13. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Au pair?

14. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Wat kan helpen.. is eisen bijstellen..
    Ik snap dat dat moeikijk is, maar je bv niet druk maken of de oudste een go leuk vindt. Dat zijn dingn die ze ook zal moeten 'leren'. Misschien is het juist wel fijn voor haar na de drukte op school om na school wat meer 'rust' te krijgen.
    En misschien ook eens over ouderschapsverlof nadenken. Zoals iemsnd hierboven beschreef, 4 x 1,5 uur in de ochtend? Bespaard iedereen zoveel meer stress. In deze economische tijd waarim een vrouw moet blijven werkwn isvervsoms geen andere keus dan consessies maken en niet vast te houden aan het 'ideale' zoals we het graag zouden willen... mits je het in je hoofd los kan laten en.. maar dat kun je niet zeg je.

Ik denk in deze dat het jou echt zou helpen om dingem los te laten. Ik geef ook nog steeds bv, maar als dat ten koste gaat van andere belangrijke tijd, weeg ik wel af wat belangrijker is. En tijd is helaas niet bij te kopen dus moet ik daar ook dingen voor laten. Probeer daar misschien wat meer open voor te staan, misschien helpt dat.. wat ik echt hoop voor je!

15. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Inmiddels heb ik contact met een GO die niet alleen beide kindjes kan opvangen, maar die dan ook onze oudste van en naar school kan brengen. Als dat lukt, weet ik zeker dat het veel rust gaat brengen.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #16 Zoe123, 26 mei 2013
    Laatst bewerkt: 26 mei 2013
    Hier 3 kids van 7, 3 en bijna 2. Echt waar,ga voor de gastouder!
    Het begin/eind vd dag kan je zelf invullen.Ga jij met ze ontbijten voor je ze wegbrengt, kan je ze bijv s'avonds bij de gastouder laten eten.Haal je ze half uurtje later op,kindjes gegeten,doe jij ondertussen boodschappen. Heb je lekker nog wat tijd met ze als je thuis bent. Ff rustig in bad doen..Heb je ook nog wat tijd met je man.
    Jongste dochter is niet vooruit te branden s'ochtends, dus zij eet dan vaak in alle rust haar broodje als ze bij de gastouder is.
    De gastouder brengt je kindjes naar school of psz. Die van mij gaat lekker met ze wandelen, naar de markt, naar het park.En ze doet indien nodig ook een boodschapje voor mij. Mijn kinderen voelen zich zo fijn bij haar.
    Dus zeker als je wat rust in de tent wil...doen!

Wat betreft het financiele plaatje,de vergoedingen zijn precies hetzelfde als voir een KDV. Dus je bent niet duurder uit.Als je het zwart doet ben je eerder MEER kwijt omdat je dan dus niet via de belasting geld terug krijgt.
    Een buro kan je een keuze bieden, en het zit ook goed met de kwaliteitseisen, wat betreft de gastouder en haar huis :)

Enne...de bv heb ik toch altijd goed kunnen combineren! Eten moeten ze toch dus zitten moet je toch! :p Het is ff zoeken soms maar je komt er wel uit hoor!

17. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wat lastig zeg! Mijn kinderen gaan nu nog naar een go, maar straks in augustus gaat de oudste naar school + bso, en de jongste naar het kdv. Alles zit in 1 gebouw dus superhandig.

Hopelijk wordt het iets met die Gastouder, dat zou fijn zijn zeg :)

Deel Deze Pagina