Yes een baan.... maar ik kan alleen maar huilen....

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Deerne85, 25 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Sinds een maand voor mn verlof ben ik werkloos geraakt, heb daarvoor altijd fulltime gewerkt. Nu na lang en druk solliciteren heb ik eindelijk een hele goede baan voor 28 uur, maar 20 minuutjes rijden hiervaandaan. 4 dagen 7 uur werken, en de woensdag vrij. Eigenlijk perfect dus! Kan 13 mei al beginnen...

Maar nu moet ik zo veel regelen voor mn meisje dat ik het even niet meer zie. Heb de hele nacht wakker gelegen... Mn vriend werkt in 3 ploegen dus een opvang schema zal er zo uit zien:

Week 20
    ma, di, do en vr: half 8 of 8:00 uur brengen, 14:30 uur halen (vriend vroege ploeg)

Week 21
    ma, di, do en vr: half 8 of 8:00 uur brengen, 14:30 uur halen (vriend nachtploeg)

Week 22
    ma, di, do en vr: 13:00 uur brengen, 16:00 of 16:30 uur halen (vriend late ploeg)

Dan week 23 weer zoals week 20 enzovoorts.

Het liefst zou ik voor een gastouder gaan omdat dat flexibeler is, bij een kdv betaal je vaak in blokken en kan ik haar net zo goed van half 8 tot half 5 wegbrengen :( Maarja, wat als de gastouder ziek is of met vakantie?

Heb gistermiddag de hele middag alles geprobeerd uit te pluizen, waardoor ik dus de hele nacht allemaal lijstjes langs ging in mn hoofd. Ik voel me moe en verdrietig, vond het zo fijn de tijd met mn meisje! Maar we kunnen het ons gewoon niet veroorloven dat ik thuismama kan zijn. Kom elke maand weer dieper in het rood op deze manier.

Als ik puur rationeel nadenk is het beter zo hoor. Mn meisje leert dan ook met andere kindjes omgaan en op haar niveau spelen ipv alleen maar elke dag met mama... maar ik zie door de bomen het bos niet meer, en wij hebben zo'n raar schema door mn vriend zn ploegen dat ik bang ben dat het geen enkele gastouder gaat passen. En hoe moet dat met de belastingdienst?? We hebben zo geen vast aantal uren per maand omdat het elke 3 weken verspringt.... pfff daar ga ik al weer hoor zit echt krokodillen tranen te huilen hier bah...

Ik ben zo bang dat ik iets over het hoofd zie waardoor ik een vreselijke slechte indruk maak bij mn nieuwe baan! Hebben jullie een lijstje voor me met dingen die ik MOET regelen? Mn vriend wil graag helpen hoor, maar emotioneel voel ik me even vreselijk alleen... :(

2. Lucindalice

Lucindalice VIP lid

3 feb 2010
    6.050
    145
    63
    Hoi Deerne,

Ik heb geen tips voor je, maar ik wil je wel even feliciteren en een hart onder de riem steken dat het uiteindelijk wel allemaal goed komt! Het is even een flink geregel en het zal ook wel wennen zijn dat je je meisje moet gaan missen, maar uiteindelijk komt het goed!
    Succes met alles!

3. ukkie11

ukkie11 Actief lid

18 dec 2010
    256
    0
    0
    Rustig maar komt allemaal goed. Ik denk idd dat een gastouder de beste optie is. Mijn meisje gaat straks naar een gastouder van welkom kind. Bij ziekte kan je kindje dan tijdelijk nasr een andere gastouder, al zou ik op zo'n moment eerst proberen om een bekende te "regelen."
    Je neemt gewoon het gemiddeld aantaal uren per maand voor flexibele opvang. Op deze manier kun je kijken wat je per maand nodig hebt. Met de belastingdienst krijg je hierdoor geen problemen zolang je niet boven je max aantal uren uit komt.

Heel veel succes en mocht je nog vragen hebben pb me gerust

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik denk ook dat een gastouder de beste optie is, mocht je vriend dan ineens een wijzigIng hebben kan daar vaak ook flexibel op ingesprongen worden.

En je gevoel is heel normaal hoor! Ik breng straks nr. 3 naar onze GO die al 4 jaar naar volle tevredenheid de kindjes opvangt, ik werk al jaren 32 uur, dus ik zou moeten weten dat het allemaal kan. Maar elke keer vlak voordat ik weer aan het werk ga heb ik last van paniek, angst, zorgen. Gaat het allemaal wel lukken? Hoe krijg ik ze allemaal op tijd in de kleren? Wat als iemand ziek wordt?a

Pas na een weekje werken trekt dat bij, als ik zie dat alle beren op de weg alleen in mijn hoofd bestonden :D Dus regel het zo goed als je kan, begin een paar dagen voor je echt moet beginnen met werken met renpaard 'trial runs' waarbij je doet alsof je naar je werk gaat (dan kun je zonder stress kijken hoe lang alles duurt en wat de optimale volgorde van dingen is)

5. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.344
    113
    Hoi Deerne,
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
    ik denk dat een gastouder inderdaad de meest praktische oplossing is. Verder denk ik dat er best veel gastouders zijn waar dit past, het zijn vaste dagen (niet iedere week een ander ritme), het zijn twee weken van 8-14.30u en een week van 13-16u, dus dat is eigenlijk behoorlijk regelmatig. Een gastouder weet bij wijze van al waar ze volgend jaar aan toe is.

Vraag bij gastouderbureau's ook of ze reserve-opvang willen regelen bij ziekte of vakantie van de gastouder als je zelf niets hebt kunnen regelen.

Ik heb geen lijstje voor je, maar ik zou zeggen, kijk op internet welke gastouderbureaus er in de buurt zitten. Welke spreekt je het meeste aan, of is het goedkoopst, heeft het beste beleid, heeft het snelst een gastouder beschikbaar of heb je gewoon een klik mee. Bellen en al je vragen stellen, en dan kun je altijd nog kiezen of je wel of niet met dat gastouderbureau in zee gaat.
    Waarschijnlijk ben je dan ook al wat meer gerustgesteld. Verder kan een gastouderbureau ook uitleg geven over hoe het zit met flexibele uren, kinderopvangtoeslag aanvragen etc.

Geniet nog van deze 2,5 week fulltime thuis bij je dochter, laat het in ieder geval niet verpesten door al je zorgen over de opvang, dat komt vast goed.

6. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.344
    113
    Je kunt trouwens ook op marktplaats kijken: gastouder en je woonplaats intypen. Wie weet zit er wel een leuke gastouder tussen waar je dochter naar toe kan.

7. Veertje87

Veertje87 Bekend lid

16 jan 2013
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier werd het zo gerekend voor de belastingdienst (KDV maar toch), x aantal uur per week x 52 weken per jaar / 12 maand is het aantal uur per maand gemiddeld. Dat kun je zelf ook uitrekenen aan de hand van jullie schema. Succes!

8. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!
    Hoi Deerne,

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
    Ik zat precies zoals jou, ik werk ook in 3 ploegen en mijn man in dagdienst. Wij hebben gekozen voor een gastouder die flexibel is gezien mijn werktijden.

Ons schema ziet er als volgt uit : Als ik nacht heb : 08:00 brengen 15:00 halen als ik middag heb 12:00 brengen en 17:30 halen als ik vroeg heb 08:00 brengen en 15:00 halen.

Soms is manlief eerder vrij en die haalt hem dan op. Ook dat je niet in blokken betaald is ideaal! Zorg ervoor dat je iemand hebt die oppast als je gastouder ziek is.

Onze gastouder geeft tijdig haar vakanties door en ook daar zag ik juist de beren op de weg! Dit valt allemaal mee en het lost zichzelf op dat je later denkt huh heb ik me zo druk gemaakt hierover? ;)

Omdat je nu al een schema hebt reken je gewoon je uren uit over de rest va dit jaar en en trek je de vakantie eraf. Dan deel je dat door het aantal weken vanaf wanneer je begint.

Zo kom je op een gemiddeld aantal uren en dat geef je door aan de belastingdient. Je kunt je kinderopvangtoeslag daarna aanvragen.

Ik zat ook te denken oh jee het verspringt en hoe gaat dat nou dan? ;) Je gedachten zijn herkenbaar maar het komt allemaal goed!

9. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier wel een KDV dat met flexibele tijden werkt.. Misschien ook 1 bij jou in de buurt? Is per uur goedkoper dan GO.. Maar lang niet alle KDV's doen daar aan helaas..

10. Bri

Bri Niet meer actief

Komt goed hoor, ook al zie je nu door de bomen het bos niet meer.

Je zou ook eens kunnen bellen met de kdv's in je buurt, om de situatie aan hen voor te leggen. Misschien kunnen zij een passende oplossing bieden. Het zijn ook voor hen moeilijke tijden, veel kdv's komen de ouders een stuk beter tegemoet.
    En informeer ook eens bij verschillende gastouder(bureau)s. Waarschijnlijk is dat financieel het aantrekkelijkst, omdat flexibele kdv-opvang in het algemeen duurder is dan GO-opvang. Misschien hebben die ook nagedacht over de vraag: wat te doen als de GO ziek is?

Hebben jullie misschien nog iemand die als achterwacht kan dienen? Dus voor de dagen waarop je de opvang niet rond krijgt, of wanneer de GO ziek is of met vakantie? (je (schoon)ouders, zus of broer, buren, vrienden). Veel mensen zijn best bereid om voor dat soort situaties bij te springen.

Ga eens samen met je vriend zitten, en zet op een rijtje wat er nodig is en welke opties daarvoor zijn. Het voelt misschien alleen, maar je kunt het ook samen doen.

En ook van mij: gefeliciteerd dat je een baan hebt gevonden!

11. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Hallo Deerne,

Ik wil je ook eerst van harte feliciteren met je baan! Gefeliciteerd!!!!

Als ik je schema zo zie zou ik ook kiezen voor een gastouder.
    En zo 'flexibel' is het nou toch ook niet? Brengen is altijd tussen 7.30 en 8.00 en ophalen tussen 14.30 en 16.30 uur.
    De gastouder weet zo redelijk waar ze aan toe is. Sowieso tot 14.30 uur en mogelijk nog 2 uurtjes extra.

Wat de belastingdienst betreft. Ik zou er denk ik zelf voor kiezen om 7 uur per dag te rekenen. Dus 28 uur per week. Dat zijn het minimaal aantal uren die afgenomen worden per dag/week. Aan het einde van het jaar kun je dan opgeven hoeveel uren er daadwerkelijk zijn afgenomen. Je zult zien dat dat dan redelijk uitkomt. Want ja, de gastouder heeft ook wel eens vakantie (die als het goed is ruim op tijd wordt doorgegeven aan jullie opdat jullie of zelf ook vakantie kunnen nemen of oppas kunnen regelen etc) en jullie kindje kan ook wel eens ziek zijn, jullie zijn zelf vrij etc etc. Dat is juist het voordeel van een gastouder, als jullie kindje niet heen gaat kost het je ook geen uren (let op: Er zijn gastouders die wel een minimaal aantal uren per maand vastleggen en een max aan vakantieweken).

Komt goed hoor!

xxx Kweenie

12. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    #12 Corry1985, 28 mei 2013
    Laatst bewerkt: 28 mei 2013
    Nee joh een Gastouder ziek is er altijd een Nood Gastouders. Die zijn er hiervoor speciaal en die zijn vaak ook in de buurt, vaak gastouders met genoeg kindjes, maar bij nood altijd een kindje bijkan, dat is dan niet zo leuk voor je kindje, maar op een Kinderdagverblijf wisselt ook het personeel wel eens, de kindjes of weer een nieuwe stagaire. Lijkt me niet leuk, maar hoe vaak ben je nou ziek?
    en als je kindje ziek is wat doe je dan? dan mag het ook niet naar het kdv.... Heb je wel iemand daarovor achter de hand? er staat in je CAO dat als je dit onverwacht hebt dat je je uren behoudt en dat je naar huis mag, maar doe je dat?

En het ziet er helemaal niet slecht uit die weekschema's. Het is waarschijnlijk een paar weken wennen en dan ben je helemaal gewent. KDV kun je ook later ophalen, omdat je toch betaald kan je vriend eerst even naar huis om te douchen- misschien het eten klaar te zetten en dan je kind op halen, omdat je er toch voor betaald. gastouder weer niet.
    Je hebt al gekozen waar je je zelf prettig bij voelt en je kan altijd omruilen.

Enne gefeliciteerd, klinkt als een leuke baan en inderdaad die woensdag vrij is handig en dan ieder weekend samen met je mannetje. heerlijk!

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Deze berekening heb ik ook gebruikt voor het KDV, alleen dan met 47 weken. Bij ons KDV betaalde ik per maand wat ik afnam (wel hele dagen, maar als ze een dag niet kwamen en ik gaf het op tijd door dan hoefde ik die dag niet te betalen)

Ik rekende ook met iets minder uren per dag, zodat ik eigenlijk per saldo te weinig KOT kreeg. Dat heeft als nadeel dat je per maand iets meer zelf moet betalen, maar dat krijg je met de jaarlijkse eindafrekening wel terug. Dat kan even duren soms, maar dan hoef je in elk geval niet bij te betalen.

Deel Deze Pagina