berekenen veranderende inkomsten en uitgaven bij ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door lauwie, 30 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    Hoi!
    Ik overweeg om na de geboorte van onze tweede ouderschapsverlof op te nemen, maar wil natuurlijk graag weten wat dit financieel netto betekent.

Het zou gaan om 24u ipv 32u werken, maar daardoor ook 2 kindjes 2 dagen in de week naar het kdv ipv 1 kindje 3 dagen in de week. Ik las ook nog iets over ouderschapsverlofkorting, relatief hogere premie voor pensioen, ... Iets teveel om te overzien, dus ik zoek eigenlijk op internet een soort rekentool om alles op een rijtje te zetten.
    Weet iemand of dat bestaat?

Alvast bedankt!
    Groetjes, lauwie

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou gewoon deze vraag neerleggen bij PZ/P&O, zij weten nl exact welke premiepercentages er worden gebruikt bij jouw baan, dan heb je gewoon een duidelijker beeld. Die tools zijn vaak veel onduidelijker omdat er met gemiddelde premies wordt gewerkt, of jouw sector staat er net niet tussen ;)

Mbt kinderopvangtoeslag daar kun je ook een proforma berekening uitvoeren waarbij je uitgaat van 2 kindjes, kun je alleen nog niet toepassen op 2011 denk ik. En als je weet wat je met twee kindjes aan je KDV moet betalen.....

Ouderschapsverlof korting is maximaal €4,06 per opgenomen uur ouderschapsverlof (bedrag 2010) Maar daar moet je ook rekening houden met bijv loonsverhogingen.

3. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hopmarjanneke,

dank voor je reactie!

ik wil het eigenlijk pas op mijn werk bespreken als ik weet of ik het wil gaan doen.

heb nu idd zelf met mijn loonstrook 3/4 van mijn bruto salaris en daar een bruto netto tool op los gelaten.
    een ander berekeningsprogramma (van szw geloof ik?) voor de kinderopvang. en dan berekenen hoeveel de ouderschapsverlofkorting zou zijn (hopende dat ik dat krijg, dat krijg je niet als driekwart van mijn salaris net zoveel/ meer is dan mijn volledige salaris het jaar ervoor, toch?)

heb ik in ieder geval een beeld van waar ik aan moet denken.
    groetjes, laura

4. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    oh nee, heb kinderopvangtoeslag op www.toeslagen.nl van de belastingdienst berekend. misschien nog een tip voor anderen die zoeken ;)

5. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Ik zou het laten berekenen bij P&O op je werk.
    Ik heb het zelf ook uitgerekend een tijd geleden.
    Je moet even in je cao kijken hoeveel procent je vanuit je werk krijgt doorbetaald, je krijgt netto 4,06 euro max van de belasting (maar dat bedrag hangt af van je loonsverhoging en staat hier op zich wel duidelijk: De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen in 2009 vermenigvuldigd met € 3,99 (dat is het bedrag in 2009, voor 2010 is het 4,06). Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon over 2008 min uw belastbaar loon over 2009.
    Voorbeeld
    Is uw ouderschapsverlof in 2008 ingegaan? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2007 min uw belastbaar loon over 2008.)
    Hoe het precies zit met pensioen weet ik niet. Ik denk dat je de 'normale' premie betaald die je met je volledige salaris ook moet betalen, maar dit dan van je salaris min je gemiste salaris van je ouderschapsverlof. Heb even in mijn salarisstrook gekeken en mijn pensioenpremie is inderdaad dezelfde nu met ouderschapsverlof dan toen zonder ouderschapsverlof.

Ik had het besproken met iemand van de salarisadministratie bij ons en in mijn geval werd het dit:
    Ik verdien nu 12.06 bruto per uur. (Ik werk 26 uur en wil 6 uur ouderschapsverlof.) Voor 6 uur werken is dat 72.36 euro. Daar gaat 33.5% belasting van af (mijn belastingschaal), dus blijft er over 48,12 euro netto per week. Met ouderschapsverlof verdien ik nog 18,09 euro bruto voor die 6 uur verlof. Dat wordt dan netto 12.03 euro voor 6 uur ouderschapsverlof per week. Daar komt dan bij op dat stukje wat ik terugkrijg van de belasting, de 1.60 euro per uur. (De extra loonheffingskorting van de belastingdienst die je ontvangt bij het opnemen van ouderschapsverlof bedraagt € 3,99 per opgenomen verlof uur. Dit houdt in dat er over € 3,99 geen loonheffing betaald hoeft te worden. Dit komt ongeveer neer op netto € 1,60 per opgenomen uur.) Dat wordt dan 6 x 1.60 + 12.03 = 21.63 euro. Die 21.63 verdien ik dan dus netto per week voor die 6 uur ouderschapsverlof. Ik zal er dan per maand (voor het gemak even 4 weken in 1 maand) (4x48,12=)192.48 - (4x21.63=)86,52 = 105,96 euro netto per maand op achteruit gaan.
    Het is iets meer bij mij, omdat ik ook minder onregelmatigheidstoeslag heb (werk in de zorg).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en op die manier misschien voor jezelf uit kan rekenen wat het voor jou betekend. Succes!

6. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    ka85, dank voor je uitgebreide toelichting! ik blijf het een ontzettend ingewikkeld verhaal vinden. met name die ouderschapsverlofkorting.
    op mijn werk is ouderschapsverlof onbetaald, dus ik denk dat het dan anders werkt. ik ging er vanuit dat ik voor die 8 onbetaalde uren per week die ca 4€ per uur zou krijgen zolang ik niet boven een bepaald bedrag uitkom (namelijk mijn salaris van het jaar ervoor (of het jaar daarvoor). dan zou het om simpel berekend 8u*4w*4€= 128€ per maand gaan. zou dat kloppen?

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou er zelf niet aan beginnen, omdat je meestal toch niet meer kunt maken dan een schatting. Toch gewoon een proefberekening laten maken door personeelszaken. Dat is heel normaal hoor en dat betekent niet dat je ergens aan vast zit. Als je lid bent van de vakbond kunnen zij het ook voor je doen.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    P&O heeft in die zin gewoon een zwijgplicht hoor! Dus je mag ze besst vragen om een proefberekening. Het is nl ook zo dat je evt minder premies gaat betalen omdat je lager brutoloon hebt. Met die berekening van P&O heb je een exact beeld en als je gewoon 3/4 van je huidig loon neemt, dan weet je het nog niet exact nl.

Je kunt pas een gedegen beslissing nemen wanneer je ook weet wat je gaat verdienen bij minder uren.

Pensioenpremie: die blijft inderdaad doorlopen over je contracturen. Ik werkte normaal 36 uur, nu 32 plus 4 uur OV.... mijn pensioenpremie blijft dus over 36 uur lopen.

Deel Deze Pagina