Toen ik zwanger was was de keus al snel gemaakt ik zou 3 dagen gaan werken en mijn man 4 dagen. Hij had ook zoiets van 'ik wil ook een papa dag'. Helemaal thuiszitten,ik zou het niet kunnen zou op een gegeven moment niet meer weten wat ik zou moeten doen. Ik vind het fijn om even een gesprek te voeren dat niet over kinderen gaat,want dat gaat het al snel als je onder andere moeders bent is mijn ervaring. Of gewoon even achter mijn computer te zitten zonder dat iemand de aandacht opeist. Begrijp me niet verkeerd hoor,tegen 16.00 uur heb ik er ook echt wel genoeg van het geniet van het kleine meisje die naar de deur komt kruipen zodra ze de auto om de hoek ziet komen. Misschien was het ook anders als ze naar het KDV moest. Ik weet nu bij wie ik haar achterlaat. Daarbij komt dat mijn man en ik graag leuke dingen gaan doen. We mogen graag uiteten gaan en gaan toch zeker 1 x in de 2 maand een weekend weg en dan uiteraard de gewone vakanties nog. Als ik zou stoppen met werken zouden we dat moeten laten en leven we eigenlijk voor het huis,boodschappen en dergelijke en zouden we echt moeten sparen om de leuke dingen te doen. En dat wilden we beiden niet.
tis niet zo dat mn man het me verbied ofzo, tis zijn idee erover. ik ga ook geen overhaaste beslissing nemen waar ik misschien achteraf spijt van krijg omdat ik nu zo baal van het werken. wat idd erg fijn is is dat als ik niet hoef te werken ik heerlijk kan tutten met alyssa. weer een groot nadeel is dat ik ook het huishouden voor het grootste deel doe en dat dus wel gedaan moet worden op de dagen dat ik niet hoef te werken. ik vind het erg moeilijk om alles te combineren en dat leverd bij mij een hoop stress op waar ik ook niet gezelliger van wordt. ik ga nu op mn gemakje nadenken over wat ik wil, hoe ik het wil en hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. liefs doris
Ik begrijp je heel goed. Maar thuisblijven is vaak nog drukker dan gaan werken. Ik ga straks stoppen met mijn baan en alleen studeren en verder voor Isabella zorgen ( en huishouden ) Druk genoeg. Ik denk dat je je hart moet volgen. Als jij denkt de rust nodig te hebben moet je die ook nemen ( als het kan). Als het achteraf toch niet werkt, kun je altijd weer een baan zoeken.
Ben ik het deels wel mee eens! Het is niet zo dat een thuisblijfmoeder relaxed de hele dag thuis niets zit te doen. Aan de andere kant maakt het natuurlijk wel uit of je energie / voeldoening uit je werk kunt halen of niet. (Overigens werk ik zelf 40 uur/week)
Na 6 maanden zwangerschapsverlof weet ik dat thuis blijven niet voor mij is. Nu speelt ook mee dat ik in Ierland woon en mijn hele sociale netwerk mis, maar toch. Ik werk weer sinds 2 weken en ik vind het heeeeeeeeeerlijk.
Ben nu zo'n anderhalf jaar thuis en het bevalt me prima. Huishouden is al een hele taak op zich. Ben erg netjes dus vandaar. Mijn man werkt gewoon fulltime en daar redden we het wel mee. Wil niks van Jayden missen en vind dat er echt geen nadelen aan zitten. Je kan alles doen wat je wilt en ook wanneer je het wilt. En de kleine krijgt zo heel veel aandacht. Denk ook dat Jayden daarom amper huilt. Kortom echt geen nadelen alleen maar voordelen.
Hier hetzelfde...en ik ben ook heel netjes dus...ha ha...vraag me af of ik dat volhoud als er ook een tweede komt! Marijn
Als thuisblijfmama's ook een maandloon zouden ontvangen voor wat ze doen, dan zou ik daar misschien wel voor kiezen want het is toch ook een voltijdse job. En dat huishouden erbij, het vergt erg veel energie, is mijn ervaring. Vind het zo fijn om Louiza's ontwikkeling te volgen en elke dag gezellig samen te zijn, ze is tenslotte ook nog zo klein om naar het kdv te gaan vind ik... 's Avonds plof ik meestal neer op de bank en doe ik liefst niets meer. Hoewel ik misschien het liefst toch wel weer ga werken, om mijn gedachten te verzetten, want de wereld is klein als je fulltime mama bent, in mijn geval dan! Vrienden en familie wonen ook verderweg. Vorig jaar werkte ik nog voltijds maar daar ben ik nu van afgestapt omwille van Louiza, binnenkort ga ik op zoek naar een deeltijdse baan, gewoon om mijn gedachten te verzetten. Voorlopig komen we nog rond financieel maar weet niet hoelang dit nog gaat duren. Vind het dus ook erg moeilijk om te beslissen.
Het bevalt mij SUPER! Ja is leker druk, maar er is niks mooier dan je kindje zien opgroeien en het zelf op te voeden... Ik heb het eigenlijk nooit echt begrepen waarom mensen nou werk leuker vinden dan thuis blijven. Misschien de drukte? Mij bevalt het prima, werken vind ik niks aan, alhoewel ik nu veel meer doe dan wanneer ik een baan zou hebben.
Ik ben nu 2 jaar thuis en het bevalt me uitstekend. Ik ben gestopt met werken zodra ik wist dat ik zwanger was. Mijn werk beviel niet goed meer, zat tegen een burn-out aan en toen ik een positieve test in handen had, was de keus snel gemaatk. Eerst was ik nog bang dat we het niet zouden redden financieel, maar dat is allemaal goed gekomen. Mijn man heeft op woensdag papa dag en dan kan ik dus doen wat ik wil. De ene week werk ik, de andere doe ik waar ik zin in heb. Sinds ik thuis ben is het depressieve gevoel van het werk langzaam weggetrokken (duurde nog wel een paar maanden hoor) en heb ik het gevoel dat ik nu de baan heb die ik altijd al heb gewild. Mama zijn! Ik ga elke dag iets doen met Merel. Op visite, naar de dierentuin, winkelen, naar het strand enz. Ik zou niks anders meer willen. Ik heb dus de goede keus gemaakt toen. Sociale contacten heb ik evengoed nog. Dat is net hoe je jezelf daarin opstelt. Je kind kan altijd mee naar een vriendin of shoppen of wat dan ook. Als je stopt met werken dan ben je in elk geval die nare baan kwijt, waar je het toch al niet naar je zin hebt. Als het je niet bevalt kun je toch altijd nog weer gaan soliciteren? Of is er niet veel werk bij jou in de buurt? Heel veel succes.
Hier idem dito. Waarom willen mensen buitenshuis werken ( afgezien als het financieel moet)? Waarom wil je kinderen om ze 5 dagen per week in de creche te stoppen? Wat maak je dan mee van de ontwikkeling van je kindje? Dus nee ben lekker een tbm-er ( mooie afkorting trouwens )
Nu krijg je waarschijnlijk de discussie waarom mensen ervoor kiezen om thuis te blijven of te werken. Ik denk dat je die discussie niet moet willen, zelfde als bij BV of FV...Een ieder moet zelf weten wat ie doet en hoe ie het doet. Zoveel mensen zoveel wensen! Er is geen slechte keus, als je je kindje met liefde opvoedt en verzorgt, is het goed. Mama en papa moeten zich er happy bij voelen en het kindje ook.
Ben ik het dus totaal niet mee eens.... als je 5 dagen per week werkt en je kind dus naar de kdv brengt dan ben je er toch bijna niet om je kind op te voeden? Je komt thuis, eet en kind gaat slapen. Je geeft dus de opvoeding weg. Ik bedoel dit niet om een discussie uit te lokken, maar ik vind dat echt niet kunnen! Hoe kan een kind zich er niet happy bij voelen als het niet anders weet?
ho ho, ik wil geen discussie in mn topic. ik vind dat ieder voor zich moet weten of ze gaat werken of niet. de vraag wat beter is was niet de reden dat ik dit topic gestart ben. ik zit erover na te denken om een tbm te worden en wilde ervaringen horen. als het niet te prive is wil ik ook graag wat info over de financiele kant van het verhaal. liefs doris
Hmm ga me ook even mengen met alle respect hoor mom22 maar sommige mensen hebben geen andere keus dan hun kindje 5 dagen in de opvang te hebben als je kindje daar mee opgroeit weet het ook niet beter toch? Tuurlijk ben ook ik er geen voorstander van ik werk zelf drie dagen waarvan ze er twee naar de oma's gaat (die er intens van genieten) en op zaterdag is ze lekker bij haar vader. Ik verdien lekker het extra centje om leuke dingen van te doen en bovendien geniet ik ervan om te werken ik heb dan ook de meest geweldige baas die je je maar kunt wensen als moeder maar goed dat terzijde. Verder denk ik dat dit idd net zo'n discussie is als die van BV en FV. Nogmaals soms wordt het in nederland niet toegelaten om fulltime voor je kindje te zorgen heb je een andere keus dan te gaan werken om je kind te eten te geven?
Ik heb een buffer voor op onze lopende rekening opgebouwd en verder alles in exel berekend. Wij houden als ik niet werk ongeveer 300 euro over per maand. Dan hebben we gespaard, eten gekocht (ruim), auto volgegooid en alles betaald. Dat is natuurlijk meer dan genoeg. En genoeg hebben is al goed. Vroeger hadden wij het helemaal niet breed. Mijn moeder moest alle eindjes aan elkaar knopen. Wij hebben echt een hele fijne jeugd gehad en kwamen niks tekort. Of dat voor de ouders ook altijd zo leuk is vraag ik me af. Als je genoeg hebt, dan kan het. Maar lukt het steeds "net" dan lijkt me dat ook niet leuk.
Ik vind het heerlijk als full time moeder. Hoewel... in november ga ik voor drie uurtjes per week weer werken. Maar dat is natuurlijk niks en m'n man past op. M'n andere werk (anderhalve dag per week) heb ik opgezegd. Ik vind het heel fijn om alles van Jesse's ontwikkeling te zien.
Sinds vorige week ben ik weer aan het werk, ik ben dus 8 maanden fulltime thuisblijfmoeder geweest. En ja, ik vond het fijn om thuis te zijn, maar ik merkte wel dat ik afstompte. Ik werk nog anderhalve week van maandag tm vrijdag van 13.30-17.30 u, daarna wo-do-vrij van 09.00 tot 17.30 uur. Ik denk dat dit me beter gaat bevallen, nu iedere dag zo laat thuis is niks.
Maar hoezo stompte je af dan? Ik bedoel als je genoeg sociale contacten hebt, is er toch niets om afgestompt te zijn?
Waarom? In mijn geval: contacten, even mijn hersens op een andere manier gebruiken, iets bijdragen aan de samenleving (ik zit in het jongerenwerk), geestelijke ontwikkeling ... En niet iedere moeder die (weer) gaat werken 'dumpt zijn kind 5 dagen per week in de creche'. Je hebt zoiets als kinderdagopvang, parttime werken en de zorg delen met je partner.