Fulltime kolf mama's

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ago, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik vroeg me af of er nog meer mama's zijn die fulltime kolven voor hun kindje. Zou het leuk vinden om wat ervaringen te delen.

Zelf doe ik het sinds onze dochter 8 weken is. We zijn heel intensief bezig geweest met aanleggen, inclusief hulp van de lactatiekundige. De eerste twee weken dronk ze helemaal niet aan de borst, daarna dronk ze wel maar dit ging altijd gepaard met veel onrust, overstrekken, gehuil en vanwege enorm toeschietreflex werdt het tevens elke keer een grote kliederboel. Vooraf kolven hielp niet voldoende omdat ik in een paar minuten wel 5 keer een tsr kan hebben. Toen we met 6 weken haar ook gingen leren om uit het flesje te drinken, bleek dit veel makkelijker en met meer rust te gaan. Daarom heb ik er vervolgens voor gekozen de melk voortaan per fles te geven. Heel af en toe drinkt ze nog bij mij, dat is dan zeker niet voor het effectieve (ze spuugt dan ook meer) maar puur voor het gezellige.

Ik kolf nu nog 6 keer per dag, onze dochter blijf ik op verzoek voeden en zit meestal op 5 voedingen van 200ml. 's nachts slaapt ze bijna altijd door, en mocht ze toch wakker worden bied ik altijd een voeding aan.

2. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wat knap van je dat je fulltime kolft! Ik doe het zelf nu ook, ons zoontje is 8 maanden geweest, en ik heb hem tot zo'n 7 maanden live gevoed, ik vond het echt heerlijk:D Maar toen begon hij met bijten, om een lang verhaal kort te maken, ik was na een tijdje bang en gestrest als hij moest drinken, en uiteindelijk is hij de borst overdag gaan weigeren :(
    Wij zijn eerst afgekolfde melk met de beker gaan geven, dat ging op zich redelijk (hij was echt flesschuw) maar toen hij ook s'nachts slapend de borst ging weigeren hebben we toch de fles doorgezet. En die is hij gelukkig snel gaan drinken.
    Ik vind het erg jammer dat ik hem nu niet live meer voed, maar misschien komt dat over een tijdje weer.
    Nu kolf ik elke keer, ik werk niet dus dat scheelt misschien ook wel, ik kan er de tijd echt voor maken.
    Het valt me wel op dat als mensen horen dat ik nu fulltime kolf, ze zoiets hebben van waarom ga je niet over op kunstvoeding.. Zelfs het consultatiebureau vond het onzin dat ik dit deed :(:x
    Maar ik voel me hier goed bij en vind het fijn dat ik mijn zoontje zo toch nog mama's melk kan geven.
    Mijn zoontje slaapt trouwens nog niet door. Hij krijgt zijn laatste flesje om 20uur, slaapt dan tot 5uur, dan geef ik hem zo'n 100 cc bv en dan slaapt hij weer verder tot ongeveer 730 uur.
    Dat vond het consultatiebureau ook niet verstandig, want hij moest gewoon de hele nacht doorkomen op zijn avondfles.
    Ja... alsof alle babys hetzelfde zijn.;) Mijn andere 2 kids sliepen vrij snel door, maar hij heeft het gewoon nog nodig denk ik. Dat doorslapen zal vanzelf wel komen!
    Mijn andere kids hebben nooit de borst gehad, maar ik ben zo blij dat ik weet hoe het is om borstvoeding te geven, ik heb echt respect voor moeders die dat doen, want het is echt niet altijd makkelijk. Naar mijn idee hoor je ook zo snel "ik had geen voeding, of ik had tepelkloven"
    Ik had in het begin ook kloven tot bloedens toe en borstontstekingen, maar ik ben toch altijd doorgegaan, hoe moeilijk het soms ook was. Maar dat is ook ieder zijn eigen keuze.
    Ik vind dat jij echt trots op jezelf mag zijn! Dat je dit voor je kindje doet, is echt super:D

3. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Wat bizar hoe het cb reageert! Lekker laten kletsen.....

Vind het van jullie allebei heel knap!

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hier ook fulltime kolvend voor onze kleine, nu 6 maanden!

Het is ons nooit goed gelukt om haar live te laten drinken helaas.

In de beginperiode in het ziekenhuis is ze regelmatig aangelegd en dan dronk ze 20-50 ml bij me. Daarbij is ze dan heel erg onrustig, laat snel los, ligt vaak ook niet lekker en geklooi met tepelhoedje die eraf valt etc. Kortom een grote frustratie voor ons allebei.
    Ze "moest" ook alle voedingen zelf drinken voordat ze naar huis mocht. Met de fles haalde ze die hoeveelheden maar net. Daarom bijna niet meer aangelegd en alleen afgekolfde melk gegeven.

Ik heb het er best moeilijk mee dat ik de emotionele binding die je door het voeden hebt niet heb (kunnen) hebben.

Gelukkig gaat het kolven mij na de opstartproblemen (en weinig begeleiding daarbij) nu goed.
    Door borstontstekingen heb ik veel moeten kolven in het begin en had ik een productie van 1500 ml.
    Wij hebben een extra vriezer met voorraad en verder kolf ik voor de moedermelkbank (www.moedermelkbank.nl).
    Toen ik thuiskwam met onze kleine was het niet meer haalbaar om om de 3 uur te kolven. Daarom ben ik toen gaan minderen en ik kolf nog maar 4 x per dag en ben sinds deze week omdat het vakantie is terug naar 3 x per dag.
    Daarmee zit ik op een productie van 750 ml.
    Dat is een hoeveelheid die ik verwacht nooit nodig te hebben overigens, onze kleine drinkt heel moeizaam.

Ago; Ik kan me goed voorstellen dat je af en toe nog live voedt voor het gezellige. Als het goed gaat met onze kleine en ze die dag redelijk gedronken heeft, dan leg ik haar voor de een na laatste voeding bijvoorbeeld nog wel eens aan. Maar vaak wil ze dan ook nog uit de fles drinken.
    Hoe lang ben je trouwens bezig met kolven?! 6 keer per dag is wel veel, is dat ook te combineren met bijvoorbeeld uitjes/ werk etc.
    Ik merk wel dat ik het steeds lastiger vind als we bijvoorbeeld op bezoek zijn of er komt bezoek dat ik dan moet kolven. Dus probeer daar wel omheen te plannen! Wat een gedoe he?! Onze kleine drinkt ook nog om de drie uur overdag! Gelukkig slaapt ze 's nachts wel door.;)

@Siriel; Het kan toch best zijn dat dit een fase is en dat je straks wel weer kunt voeden?!
    Heerlijk kolven hoor, als je dat wilt, gewoon doorgaan en lak hebben aan de rest van de wereld!;)
    Ik hoop wel voor je dat je kleine straks weer bij jou kan drinken!

GRTZ!

5. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Tsja het cb... daar komen voor mijn gevoel nooit echt wijze opmerkingen vandaan... Heb er ook niet echt goede ervaring mee.
    Hoeveel krijgt je zoontje overdag per fles?
    Wel vervelend dat het live voeden niet gaat vanwege het bijten, lijkt me ook erg vervelend! Auw! En inderdaad, je kunt het over een tijdje altijd weer eens gaan proberen, dat is het fijne van door blijven kolven vind ik!

Heb het er verder gewoon heel graag voor over. Ze doet het er super goed op, groeit als kool en is gewoon tevreden. Wil de zes maanden zeker vol gaan maken.

6. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @ Soefdeboef:
    Wat goed dat je ook fulltime kolft! Het is een hoop werk en erg intensief, maar ik heb het er echt graag voor over.
    Ik kolf nu 6 keer per dag en dan minimaal 10 minuten per keer. Daarna nog alles afspoelen etc. Dus per keer ben ik 30 minuten bezig. Wel heb ik af en toe een flinke dip, dan kolf ik een dag of 3-4 om de twee uur en dan zit ik weer op normaal niveau. Ik kolf nu 1000-1200 ml per dag. En die 1000 heb ik per dag ook zeker voor haar nodig. Wat over is gaat de vriezer in (we hebben ook een extra vriezer aangeschaft) :)

Betreft uitjes, etc. Daar probeer ik ook omheen te kolven. Soms stel ik het uit, of soms kolf ik gewoon wat eerder. Of ik neem de kolf mee als we echt een dagdeel weg zijn en dan kolf ik ter plekke. Tot nu toe gaat dat eigenlijk zonder problemen.
    Werken doe ik momenteel niet, door de moeizame start (ziekenhuisopname) in het begin hebben we besloten dat ik een jaar thuis blijf. Om de 'schade' in te halen.

Hoe lang wil jij nog blijven kolven?

Die emotionele binding... daar heb ik me in het begin ook heel druk om gemaakt. Dat was voor mij in eerste instantie de voornaamste reden om bv te gaan geven (buiten dat het natuurlijk super gezond is). Ik ben daarom wat alternatieven gaan zoeken. In het begin heb ik haar bijvoorbeeld veel in de draagdoek gedaan, verder een cursus babymassage en babyzwemmen. Op die manier doe je toch veel samen en komt het met die band wel goed!
    Daarbij kwam dat ze steeds lag te huilen aan de borst en dat leek me voor de binding ook niet zo goed aangezien zowel zij als ik vervolgens gestresst waren:(. Dit is voor ons echt de ideale oplossing.

Tepelhoedje heb ik ook gebruikt, wat een geplaar hè! Ze krijgen er veel lucht door binnen en ze laten continue los. Aan de ene kant kun je ze nodig hebben, aan de andere kant zijn het ondingen (tenzij je ze met secondelijm er op zou plakken...;)).

Goed dat je voor de moedermelkbank kolft zeg! Echt super! Ik had in het begin ook echt overproductie, toen ben ik op advies van het zh minder gaan kolven. Maar als ik toen over het bestaan van zo'n bank had geweten had ik dat nooit gedaan!

7. puna

puna Bekend lid

23 feb 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    Hier ook een moeder die tot vorige week fulltime kolfte. Mn meisje is nu 6,5 mnd en kan het helaas steeds slechter met werk combineren. Het is dat mn gezondheid erg slecht is dat ik besloten heb af te gaan bouwen, maar wil 2 keer per dag blijven kolven.

Veel mensen begrijpen t niet dat ik het zo lang heb volgehouden. Heb zoiets van waarom niet. Had ook liever de borst gegeven, maar die wilde ze niet. Gun mn dochter t beste. Vond t al heel pijnlijk toen ik mn gekolfte melk moest wegspoelen omdat t niet samen ging met mn medicijnen.

8. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Wat knap dat je tot 6,5 maand fulltime hebt doorgekolfd ondanks je gezondheid. Dubbel respect hoor! Je mag oprecht trots op jezelf zijn!
    Ben wel benieuwd hoe het afbouwen naar twee voedingen zal gaan.
    Hoeveel bv krijgt ze nu nog op een dag?
    Veel mensen beseffen denk ik ook niet hoe intensief het is/kan zijn om fulltime te kolven. Tegen mij is ook al regelmatig gezegd 'waarom stop je er niet mee'. Maar dan denk ik, gezien het voor ons meisje het beste is, ga ik er voorlopig echt niet mee stoppen!

9. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

Hallo Ago, ik heb het net als jou er gewoon erg graag voor over. :) Helemaal als je ziet dat je kindje zo goed groeit :D
    Mijn zoontje krijgt s'ochtends nu meestal rond
    8uur/830 180cc bv (daar doe ik dan nog bambix bij in, ipv bordje pap)
    13uur 120 cc bv (na de boterham oid)
    1630uur 120 cc bv (gewoon tussendoor anders houd hij het niet vol
    tot avond eten)
    19/20uur 200 cc bv (en daar maak ik ook een papflesje van)

en dan komt hij s'nachts tegen 5 uur weer, en dan krijgt hij meestal zo'n 100 cc bv in de fles.

Tussendoor krijgt hij uiteraard fruit, cracker, koekje of thee oid;)

Ik wens je heel veel succes met het volmaken van de eerste 6 maanden, maar dat gaat vast goed komen, ik ga in iedergeval voor een 1 jarig jubileum, maar dan hoop ik eigenlijk al wel weer live te voeden :p
    Maar nu durf ik hem nog niet aan te leggen...

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hi Ago en anderen,

Ik wil het ook tot een jaar zien vol te houden.
    Dan zou ze helemaal geen poedermelk hoeven en dat zou ik zo'n mijlpaal vinden!
    Verder groeit onze kleine door omstandigheden weinig, maar heb ik wel gemerkt wat andere voedingstoevoegsels op haar darmpjes doen en dat is niet om blij van te worden.
    Ik ben dus ook heel blij dat ik dit haar mee kan geven!

Wat de binding betreft:
    Een paar weken na het ziekenhuis vond onze kleine het niet prettig meer om op de arm te liggen, in een draagdoek te zitten, te buidelen etc.
    Ze wilde het liefste in haar bedje liggen....
    Daarom vind ik het ook wel heel lastig qua binding.
    Babygym hield ze bijna niet vol in het begin en massage vindt ze alleen de benen en voetjes fijn.
    Het is pas een paar weken nu dat ze langer achter elkaar wakker is.
    Maar nu heb ik een draagzak die ze fijn vindt :) daar ben ik heel blij mee!
    Nou heb ik niet het idee dat de binding niet goed is, want dat is het zeker wel, maar ik vind het wel jammer dat ze niet dicht bij me wilde zijn.
    Nog steeds valt ze niet in slaap als ze op de arm zit. Daarvoor moet ze echt in bedje of kinderwagen liggen. Al heeft dat ook voordelen ;).
    Ja de moedermelk bank gaat ook onderzoek doen naar het voordeel van (gesteriliseerde) borstvoeding boven kunstvoeding op een zeer ernstige darm aandoening bij prematuur geboren kinderen.
    Als mijn melkproductie niet op gang gekomen was, had ik het ook fijn gevonden als ze wel moedermelk had kunnen krijgen ipv kunstvoeding. Helemaal omdat het zo belangrijk is voor prematuur geboren baby's!

Leuk om de verhalen te lezen van andere FT kolvende mamma's!

GRTZ.

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai Puna,

Als je mazzel hebt en al lang kolft kan het ook zijn dat je productie best redelijk blijft als je minder gaat kolven.
    Dat is in mijn geval in ieder geval wel zo.
    Met 3 x moet ik wel langer kolven, maar blijft de productie ongeveer hetzelfde!
    Succes met afbouwen in ieder geval.
    En TOP dat je het zo lang hebt volgehouden!

GRTZ.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wauw! Jullie houden het kolven mooi lang vol!!
    Ik kolf ook een hoop, maar lang niet full time. Ik werk in de zorg en moet daardoor zo'n twee keer per week van 16.30 uur tot de volgende dag 13.00 uur het zonder mn meisje stellen... :)() en kolf dan ook. Ik vind het een irritant klusje, maar ben tegelijkertijd trots dat ik het voor mn meisje doe.

Als je 'gewoon' live voed zie je niet de hoeveelheid en merk je ook niet altijd hoe snel en mooi een toeschieter is. De laatste dagen merk ik met kolven dat rechts minder melk produceert en ook dat de toeschieter minder mooi is. Ik kolf daarom steeds als ik aan het werk ben eerst die borst en daarna pas de makkelijke toeschiet-borst omdat ik anders mn borst fijn moet knijpen om het er uit te laten druppelen.
    Waar ik wel benieuwd naar was: hebben jullie dat ook, zo'n verschil in de borst en de toeschieter? Ik zat te denken om het euvel met een neusspray te willen oplossen maar of dat de oplossing is weet ik niet aangezien de andere borst wel perfect werkt. Misschien gewoon wat vaker de kolf/mn dochter op rechts voeden zodat die beter gaat functioneren? Tips zijn welkom.

13. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat leuk om de ervaringen van andere fulltime kolf mama's te lezen.
    Ik ben eigenlijk vanaf dag 2 gaan kolven (in eerste instantie om mijn productie op gang te brengen) en later bleef ik dit doen omdat mijn tepels vrij snel open lagen. Ik had een mega productie, kolfde soms 400 cc per keer en toen kolfde ik nog om de 3 - 3,5 uur. Kreeg hierdoor 2 keer een borstontsteking en zat er 3 keer er bijna tegen aan. Mannetje hapte prima, LK na 4 dagen ingeschakkeld...maar ja die kon helaas niks aan de gevoeligheid van mijn tepels doen, hahaha. Na 2 wkn bleef mijn zoontje reflux te hebben, dus moesten we hem JBPM gaan geven om zijn voeding te verdikken. Uiteindelijk heb ik besloten maar fulltime te blijven kolven. Was de onrust, onzekerheid en pijn meer dan zat, maar wilde mijn mannetje toch volledige bv geven. Dan maar zo!
    Soms ben ik het echt zat, vooral het er omheen plannen... maar stoppen wil ik toch nog niet. Ik probeer 5 keer per dag te kolven, maar meestal lukt dit niet en kolf ik 4 keer. Vooralsnog heb ik meer dan genoeg productie en kan zelfs wat invriezen, nog even en ik moet ook een extra vriezer aanschaffen!

Maandag ga ik weer werken, ben benieuwd hoe het kolven op werk zal gaan.

14. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai LiToEn,

Waarom denk je dat t op je werk misschien anders gaat?!
    Ik krijg al een toeschietreflex als ik m'n kolf zie (ipv mijn kind), dus die krijg je heus wel als je al zo gewend bent om te kolven ;)...
    Of heb je geen ruimte waarin je je terug kan trekken en even af kunt sluiten van je werk?!

Dat plannen om alles heen herken ik heel erg. Poeh wat wordt ik daar moe van...
    Het beperkt je zo erg daardoor...:(!

Nu wil ik ook wel wat meer met mijn kleine op pad na 6 maanden. Maar dan kan ik niet langer als 5 uur weg zijn van huis of moet die kolf alweer mee... eigenlijk neem ik hem altijd voor de zekerheid mee.
    Heb het nog nooit gehad, maar wat als ik m niet mee heb en er is iets (file, vertraging,etc.)?

Zo had ik t niet bedacht van tevoren...
    Ben altijd nogal uithuizig geweest en was ook echt van plan om veel op pad te gaan ook met onze kleine, maar het komt er vaak niet van, omdat het zo'n gedoe is.
    Ben benieuwd hoe jullie het plannen en of jullie nog handige tips en tricks daarbij hebben...

Of gaan jullie wel in het BV cafe zitten te kolven als je de stad in gaat?!
    Zou dat overigens een heel gek idee zijn?!

GRTZ!

15. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Die JBPM kan je toch ook van tevoren geven op een lepeltje?!
    Of werkt dat niet bij jullie?!
    Wil je hem nog wel weer aan de borst krijgen als de reflux minder is?!
    En oefen je nog met aanleggen?!

Fijn dat je productie zo goed is.
    Heerlijk ook dat je het af kunt met 4 x kolven!

GRTZ.

16. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi soefdeboef,

Ik heb altijd goed kunnen kolven, dus daar ben ik niet bang voor. Ik krijg ook heel vaak een toeschietreflex als ik mijn kolf spullen pak en regelmatig tijdens de kolfsessie zelf. Het is meer het "gedoe" er om heen (met mijn melk flesjes door het pand lopen, spullen afspoelen, mijn werkzaamheden eromheen zien te plannen etc). Ik heb ook nog nooit buiten de deur gekolfd, ik zorg dat ik binnen 5/6 uur weer thuis ben. Voor mij erg spannend dus...

De JBPM kan je idd van te voren geven, maar ik was op dat moment. Fulltime aan het kolven iom de LK om mijn tepels goed te laten genezen, want een dag tussen laten was voor mij niet genoeg. 2 keer aanleggen en ze lagen weer open, ondanks dat J vanaf het begin af aan goed hapte. Ik vond het zo'n gedoe om naast de pijn/aanlegstress ook nog met een lepeltje van te voren te moeten gaan klooien zeg maar.

Ik heb de afgelopen weken vaak overwogen hem weer te proberen aan te leggen... Heb het ook met de LK over gehad, maar ik ben gewoon bang dat ik weer zo'n pijn zal hebben. Ik kon mijn kind amper vasthouden van de pijn, draaien in bed deed pijn, douchen zonder mijn handen op mijn tepels te houden deed pijn.... Pfffff. Ik weet het niet... Vind het wel erg jammer hoor, had me van te voren niet kunnen bedenken hoe mooi BV geven eigenlijk is.

Ik ben iig blij dat ik met kolven toch het beste kan bieden en dat is me nu wel alles waard.

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Met die binding komt het wel goed! Ze heeft een topmama!
    Ons meisje heeft in het begin (de eerste 8 weken) alleen maar bij ons geslapen, overdag was het bedje geen succes. Dus zat ik hele dagen met haar op de bank of liep ik rond met een draagdoek. Daarna ben ik m.b.v. inbakeren haar in bedje gaan leggen omdat ik zelf doodmoe was 'moest' dat wel. Dat ging na even oefenen wel goed. Ze slaapt nu niet meer ingebakerd, maar wel heerlijk in haar bedje. Bij mij slaapt ze nu zo ook niet meer, behalve als ze zich niet lekker voelt o.i.d. Ik vind het prima zo, als ik haar uit bed haal komt er altijd weer een hele grote glimlach tevoorschijn dus ik geloof dat het wel goed zit. ;)

18. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Wat goed dat je ook fulltime kolft voor je kindje! Ik ben er soms ook wel even klaar mee hoor. Het is zo'n gedoe en soms voel ik me echt een melkmachine... Als je live voed is dat toch anders... Maar ja, je weet waar je het voor doet! En ik vind het zo wonderbaarlijk als ik m'n dochter zie, ze is alleen maar op mama's melk gegroeid en dat maakt me ontzettend trots!
    Succes met werken maandag!

19. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Ago
    Hem zo goed zien groeien motiveerd mij ook enorm! Dan weet ik weer waar ik het voor doe, maar zwaar is het soms wel. Live voeden is toch een stuk gezelliger en je bent veel minder tijd kwijt.

Ik hoop dat mijn productie stabiel blijft als ik ga werken en ik 4/5 keer kan blijven kolven....Gelukkig heb ik genoeg in de vriezer liggen!

20. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Meiden,

Kolven jullie ook wel eens handsfree? Ik heb sinds een week een handsfree kolf BH, wat een uitvinding zeg! Super fijn, ik kan gewoon koken of wat dingen in huis doen terwijl ik kolf. Baal dat ik het niet eerder gedaan heb.

Zo hoop ik het nog lang vol te kunnen houden!

Deel Deze Pagina