Fulltime kolf mama's

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ago, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Dat is hier precies hetzelfde! Daarom geloof ik ook zo in de bv.
    Ons meisje is nog helemaal niet ziek geweest! (behalve dan de infectie na de geboorte maar die telt niet mee want die had ze al toen ze ter wereld kwam). Als ik hoor hoeveel andere ziek zijn, hoesten, ontstoken oogjes, etc. Allemaal met kunstmelk...
    Laatst dagje gehad met de baby's van de zwangerschapsyoga, en allemaal hebben ze iets of net gehad. Zelfs daarna is ze trouwens niet ziek geworden, en gezien er een kindje in haar gezichtje aan het hoesten was is dat ook best uitzonderlijk denk ik! ;)

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Tsja, wij wel al 2 x AB kuur gehad, maar dat kan ook te maken hebben met haar andere "problematiek"...
    Ik vind t bijvoorbeeld wel bijzonder dat ze met haar 4.6 kg en 5 dgn 300 ml per dag drinken niet opgenomen is geweest toen ze RS virus had.
    Ik denk dat ze wel gevoeliger is door haar problematiek, maar door de BV zijn de gevolgen minder erg. Tenminste dat hoop ik dan ;).

GRTZ!

3. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ago: denk ook dat het zeker helpt hoor! Ze krijgen zoveel antistoffen binnen. Je weet het natuurlijk nooit zeker of ze anders ziek zouden zijn geweest, maar toch... Opvallend is het wel.

Soef: ik denk dat jou meisje ook een enorme voorsprong heeft doordat ze bv krijgt hoor! Zou waarschijnlijk heel anders zijn als ze poedermelk zou krijgen.

Wat voor kolfapparaat hebben jullie trouwens?? Ik heb een medela pump in style traveler (hele mond vol, haha). Een dubbelzijdige, maar dat is ook bijna onmisbaar als je fulltime kolft. Dit is een tweede hands. Als ik had geweten dat ik fulltime zou gaan kolven had ik wel een nieuwe medela freestyle gekocht denk ik. Die zijn echt gaaf!

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    De freestyle :D. Die is ook echt super fijn! Lekker compact, oplaadbaar. Vind 'm echt ideaal!

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Oooh ik ben jaloers, haha! :)
    Die van mij kan gelukkig ook zonder netstroom gebruikt worden. Zit een soort accu bij waar batterijen in gaan. Maar een oplaadbare is natuurlijk veel handiger (en goedkoper op de lange duur denk ik).

Oja, ik bedacht me trouwens nog iets. Hoeveel melk/voedingen hebben jullie altijd op voorraad in de koelkast staan? Ik vries meestal 1 keer per dag een flinke portie in, maar dan nog heb ik meestal wel 3 voedingen staan. Mijn dochtertje drinkt nog lang niet de hoeveelheid die ik kolf namelijk. Maar minder kolven wil ik ook niet, liever wat teveel dan te weinig. Maar onze vriezer begint ook aardig vol te raken nu. Mijn zoontje van 2,5 vindt het geweldig als hij ook wat melk van mij mag drinken, dus ik geef hem ook geregeld een klein bekertje. Zo hou ik de voorraad een beetje binnen proporties...
    Ik heb trouwens ook gemerkt dat de melk die ik 's nachts kolf minder vet is dan overdag. Er zit echt een dunnere vetlaag op als het in de koelkast staat namelijk. Ben wel benieuwd of jullie dat ook merken?

6. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Dat van die vetlaag herken ik niet eigenlijk.
    Ik heb ook heel veel melk in de vriezer. Denk zeker wel 5 liter inmiddels. Hebben via marktplaats ook een klein vriezertje aangeschaft zodat we wat extra vriesruimte hebben.
    Het is wel veel te veel want dat is echt niet nodig. Maar ik wil ook niks weggooien en dan kan ze als ik een keer met de bv zou stoppen nog een paar dagen extra doordrinken. :)

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai,

Ben ik weer!

Wij hebben ook een extra vriezer (tafelmodel) aangeschaft...!
    Die stond ook helemaal vol, maar is nu nog half vol denk ik.
    Hoeveel L?! Geen idee.
    Ik had ook te veel productie, maar als ik werk gooi ik de melk weg.
    En ik kolf dus voor de moedermelkbank.nl.
    Als ik vrij ben gaat daar zo'n 200 ml naartoe!
    Heb vandaag ook de kolf iets harder gezet en dat gaat idd sneller :D.
    Dus als ik weinig tijd heb... ;).
    Hier ook de Freestyle... wist dat ik lang zou moeten kolven ivm vroeggeboorte en wilde ook kolven als ik weer aan het werk ging...
    Dan maar meteen goed, dacht ik.
    We hebben ook nog n berekening gemaakt of het "uit" kon tov KV, maar dan heb ik m'n kolf er nu wel weer uit!

Meer of minder vet maakt tijdstip van de dag niet uit hier, wel of ik veel/ weinig voormelk heb. Hoe langer ik niet gekolfd heb, hoe meer voormelk = wateriger. Bedoel je dat?!

GRTZ!

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Soef: hoe werkt dat eigenlijk, als je kolft voor de moedermelkbank? Wordt de melk opgehaald, en hoe vaak? En hoe werkt het aanmelden?
    Denk dat het inderdaad zo is dat ik 's nachts gewoon veel voormelk heb, dat dat het gewoon wat wateriger maakt.
    Wat de berekening betreft of een kolf uit kan tov kunstvoeding. Ik las vorige week ergens dat flesvoeding (dus inclusief flesjes enzo volgens mij) 750 euro per jaar kost. Dus een superdeluxe kolf kan prima uit!

Ago: zo jij hebt ook aardig wat melk in de vriezer! Geef je ook wel eens bevroren melk eigenlijk? Schijnen sommige baby's niet zo goed te drinken. Ben wel benieuwd.

9. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Yep, ben nu de voorraad van oktober aan het geven. Ik meng het eigenlijk wel altijd met vers gekolfde melk (half/half). De melk uit de vriezer ruikt ook echt niet lekker, maar dat schijnt normaal te zijn.
    Toevallig had ik vorige week een klein flesje van 50ml gemaakt en dat was alleen ontdooide melk, daar dronk ze 30ml van op. Had de indruk dat ze dat zo niet lekker vond. Binnenkort nog eens proberen ;)

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Onze kleine krijgt regelmatig vriezermelk en merk niet dat ze t ene beter drinkt als het andere...

Meer info over de moedermelkbank op www.moedermelkbank.nl
    Kan alleen als je in omgeving Amsterdam/ Rotterdam woont, of veeel voor ze kolft zoals ik , dan komen ze het ook halen;).

GRTZ.

11. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Soef: heb even op de site gekeken van de moedermelkbank. Klinkt wel goed zeg! Ik heb nu ook nog meer dan voldoende melk. Zou makkelijk wat kwijt kunnen. Woon alleen in Den Haag. Dat is dan te ver weg waarschijnlijk he.

Bevroren melk: misschien binnenkort maar eens proberen of ze dat lust. Ben wel benieuwd. Mijn vriezer begint ook een beetje vol te raken namelijk. Weet ook niet zo goed wat ik allemaal met de overtollige melk moet doen...

12. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Hier ook fulltime aan het kolven door vroeggeboorte en heel wat probleempjes daar rond. Ondertussen groeit meneertje wel super goed op de afgekolfde melk :D

Ik wou toch iets kwijt ivm de melkvoorraad die sommigen van jullie kunnen aanleggen: DOEN!!! Gooi die melk zeker niet weg!!!
    In het begin had ik elke dag massas melk over, ik kolfde makkelijk 350cc per keer en dat zo'n 7 keer op een dag. Nu ik terug ga werken en wat meer stress heb, ben ik dankbaar dat ik zo'n voorraad heb. Heb al best veel moeten van nemen (ook bvb wanneer ik naar de tandarts was geweest en verdoofd werd). Mijn productie is nu heel wat minder en dan is die voorraad echt leuk om af en toe wat ademruimte te creƫren, zeker niet weggieten dus!

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Even googlen op moedermelk netwerk. Zelf kon ik een collega er erg blij mee maken.

14. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai,

Nou ja over dat melk bewaren...

Ik (wij) hadden 2 vriezers vol...
    Daardoor bleef ik bezig met oud opmaken en nieuw invriezen...
    En dan geef je geen "levende" (?) melk...
    Dus vandaar de eerste tijd werkend en kleine naar KDV, de melk weggegooid en naar de moedermelkbank dus.
    Nu raak ik weer een klein beetje door de enorme voorraad heen.
    Daarom zal ik op mijn werk ook weer mee naar huis gaan nemen.
    Maar dan heb ik ook het geluk dat ik een hele stabiele productie heb.
    Geen last van stress en daardoor minder productie gelukkig :).

@ Sparkie;
    Ja je zou kunnen informeren, maar je moet zowiezo voor de eerste keer naar Rotterdam voor bloedafnames (HIV. Hepatitis etc...) en vragenlijst met arts door te nemen... Is wel een gedoe misschien.
    Hier kan ik het combineren met andere bezoeken, dus dat scheelt ook.

GRTZ.

15. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    soef: wel prettig dat je productie zo stabiel is. Fijn dat je zo op je lichaam kunt vertrouwen hoor.
    Is ook zonde hoor, als je alleen maar ontdooide melk geeft. Verse melk is veel beter inderdaad (en lekkerder denk ik).
    Ik ga er nog even over nadenken, de moedermelkbank. Op dit moment even geen 'zin' in ziekenhuisbezoek en dokters. Heb mijn portie tijdens de zwangerschap en in het kraambed wel weer even gehad.... Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

Hier drinkt mijn dochter sinds een kleine week bar slecht. Moet morgen even naar de huisarts. Vandaag op het inloopspreekuur van het cb geweest. Zijn denken, net als ik, aan verborgen reflux. Heb al heel wat melk door de gootsteen kunnen gieten de laatste dagen. Ze drinkt soms maar 40 cc. Hopelijk wordt het snel wat beter.

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hey Sparkie,

Kan me helemaal voorstellen hoor, dat je geen zin meer hebt in zkh gedoe!
    Dit is nu de derde ronde dat ik voor ze kolf, maar wil hierna ook niet meer voor die labafname etc.
    Dat kost me echt teveel tijd...
    Bovendien is mijn melk dan denk ik ook te "ver"... Het gaat naar prematuur geboren kindjes, dus dan is mijn kleine te oud, denk ik.
    Maar goed, als ze me heel graag willen houden, zal ik het nog wel overwegen hoor ;).

Wat vervelend dat je kleine niet meer goed drinkt...
    Is onrustig drinken ook de reden dat je moet kolven?! Ben t even kwijt...
    Hoop dat het meevalt en dat ze snel weer d'r flesjes leegdrinkt!

GRTZ.

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Wat rot dat ze zo slecht drinkt... Hoe is het gegaan bij de huisarts?
    Ons meisje heeft ook verborgen reflux, dronk vanaf het begin al heel slecht, veel overstrekken, huilen, etc. Daarnaast vaak wegslikken, hikken, etc.
    Hoop dat er snel duidelijkheid voor jullie is en dat het opgelost wordt!

18. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hoe doen jullie het trouwens met uitkoken van de flesjes? Ik kook hier elke dag nog alles uit (kolfspullen, flesjes, etc.).
    Ik zag laatst nog een topic over kalkaanslag op kolfspullen. Nou durf ik die wel met azijn uit te koken, maar hoe doen jullie dat met de flesjes? Ik durf dat niet zo goed omdat ik bang ben dat de melk dan een bijsmaakje gaat krijgen doordat de azijnlucht in het plastic trekt.. Of hebben jullie de ervaring dat dat wel gewoon goed gaat?

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai,

Wij hebben een magnetronsterilisator waar alles dagelijks ingaat inderdaad (gebruikte potjes uit koelkast of vriezer, na ieder gebruik).
    De kalkaanslag komt ook alleen in de sterilisator zelf en die is na 4 maanden een keertje met goed resultaat met azijn behandeld.
    De flesjes etc. hoeft dus nooit met azijn!
    Wij hebben dan ook wel heerlijk zacht water hier, als ik in het noorden des lands ben, veel meer kalkaanslag, je voelt het verschil!

GRTZ.

20. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Soef: ik ben gaan kolven omdat mijn dochter heel slecht aanhapte. Duurde soms wel een half uur voordat ik haar goed aangelegd had. Eenmaal aangelegd, viel ze dan na vijf minuten drinken in slaap. Ze werd steeds suffer en kwam niet meer voor voedingen zelf. Nog wel een lk ingeschakeld die bij mij thuis is geweest. Maar ook met haar tips lukte het uiteindelijk niet. Toen met twee weken echt fulltime gaan kolven en flesjes gaan geven. Vanaf toen had ik een heel ander kind, veel wakkerder en alerter.
    (dochtertje had overigens ook geelzucht, waardoor ze goed moest drinken, speelde ook mee).

Ago: hebben jullie medicatie gekregen voor de verborgen reflux eigenlijk?
    Ben gister niet meer bij de ha geweest. Sinds donderdag dronk ze namelijk ineens weer goed! Wel met de assistente gebeld, en zij vond het ook niet nodig om direct langs te komen. Ik maak voor maandag wel even een afspraak, want ondanks dat ze nu weer redelijk drinkt, heeft ze toch weer de klachten (slecht boeren, hikken, slikken, strekken, tongetje uitsteken etc.).

Uitkoken/steriliseren: ik doe dat niet meer dagelijks. Nu nog 1 keer per week in de magnetron sterilisator ongeveer. Hoeft namelijk niet meer dagelijks te gebeuren. Ik maak alles na gebruik schoon in een afwassopje, spoel het af, en zet het dan te drogen.

Deel Deze Pagina