Fulltime kolf mama's

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ago, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

hier ook een fulltime kolvende mama voor onze zoon van ruim 2mnd.
    Hij is bijna 3 weken te vroeg geboren en mede daardoor maar ook zeker door de opdringerige begeleiding in het ziekenhuis lukte drinken aan de borst niet goed.
    Uiteindelijk van alles geprobeerd om het toch te laten lukken maar dit brak me al snel op omdat ik constant aan het voeden, kolven en aanleggen was. Toen gekozen voor fulltime kolven en onze zoon groeit er heel goed op.
    Ik merk alleen wel dat het kolven me steeds meer gaat tegenstaan. Herkennen jullie dit?
    Daarnaast stuit ik toch op best wat onbegrip als ik uitleg dat ik kolf en dat ik daar misschien mee wil gaan stoppen omdat het allemaal zoveel tijd vergt.
    Kolven jullie allemaal nog meerdere keren per dag of zijn jullie uiteindelijk minder gaan kolven?

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ja, toen ze 10 dagen oud was kreeg ze al nexium van de kinderarts (we lagen toen met haar in het ziekenhuis). Dit heeft wel goed geholpen. Vanaf volgende maand mogen we proberen om dit af te bouwen, maar ik vraag me af of dat goed gaat omdat ze nog steeds wel veel melk teruggeeft...
    Hoe is het nu met je meisje?

Betreft het uitkoken: dat moet ik dus echt eens wat minder vaak gaan doen. ;)

3. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Hoi Petra,
    Wat herkenbaar... en dan bedoel ik vooral dat gedeelte van opdringerig ziekenhuispersoneel. Onze dochter dronk ook niet meer aan de borst, kon er alleen nog maar huilen, en ik ben ook nog altijd van mening dat dit komt door de hardhandige zusters die haar steeds in mn borst drukte... Ze heeft er echt een aversie voor ontwikkeld in die twee weken dat we in het ziekenhuis lagen. Alles wat met voeden te maken had was drama voor haar...

Op wat voor manier staat het kolven je tegen? Ik ben er soms ook wel klaar mee hoor, gewoon omdat het intensief is, het je wat beperkt in vrijheid etc. Maar als ik onze dochter dan zie groeien ben ik wel heel trots dat dat komt door 'mijn' melk. Dat zorgt er dan weer voor dat ik door blijf gaan.
    Ik kolf nog altijd 6 keer per dag, als ik minder ga kolven loopt de productie achteruit. Maar ik weet dat er ook zijn die minder vaak kolven en toch voldoende melk krijgen. Dat kan dus verschil uitmaken.

Vervelend dat je niet overal begrip krijgt. Denk dat veel mensen niet inzien hoeveel werk dat het is, en dat het gewoon super intensief is. Zeker in het begin!

4. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Zo wat goed zeg dat je nog 6x per dag kolft nu je dochter ruim 5mnd is!
    Toen onze zoon 2 weken oud was wilde ik al overgaan op kv na alle ellende maar ik heb toch maar volgehouden en ben ook erg trots dat hij zo goed groeit op mijn melk.
    Ik heb, net als wat jij zegt, van die dagen dat ik er helemaal klaar mee ben en dan voornamelijk omdat het best wat tijd kost en ik die tijd liever met mijn zoon en man wil doorbrengen. Voorlopig hou ik het nog wel even vol maar tegen de tijd dat ik ga werken wil ik in ieder geval gaan afbouwen naar minder kolven.

Wat naar ook dat het ziekenhuispersoneel je dochter zo tegen de borst drukte! Hier dus ook geen goede ervaringen! Onze zoon is 2,5week te vroeg geboren en had gewoon nog geen kracht om te drinken en viel dan als een blok in slaap of likte alleen wat terwijl de melk eruit stroomde.
    Ik had grotendeels verpleegkundigen die van de (nogal) oude stempel waren ;) en die vertelden mij dus doodleuk dat het aan mijn instelling lag dat onze zoon niet aan de borst kon drinken. Dan zat ik daar met 2 kolven op mijn borsten, om de 1,5 a 2uur, en voelde me net een veredelde koe. Die opmerkingen hielpen dus niet echt.
    Uiteindelijk heeft mijn man er wat van gezegd want ze waren ook erg hardhandig met het aanleggen en maakten steeds vervelende opmerkingen.

Nou weet je wat het vreemde is...die onbegrip komt grotendeels van het consultatiebureau af. Terwijl je toch zou zeggen dat zij weten hoeveel werk het is en dat het in ieder geval beter is om te kolven dan helemaal geen borstvoeding te geven.

Maar nu wordt het wel een heel klaagverhaal en dat is ook niet de bedoeling :D

Werk jij? en hoe combineer je kolven en je werk?

5. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Onze dochter dronk ook niet omdat ze daar geen kracht voor had, ze had een infectie. Ze viel ook altijd in slaap en wist gewoon niet wat ze ermee moest.... Nare opmerkingen van verpleegkundigen zijn echt super vervelend. Ik werdt daar echt super onzeker van. Ben wel echt blij dat ik heb doorgezet met de bv. Ben er trots op dat ons meisje dit nog steeds krijgt!

Ik werk momenteel niet (ben hulpverlener binnen de GGZ, maar vanwege alle bezuinigingen is er nu echt geen parttime werk te krijgen...), en wat kolven betreft is dat dus wel ideaal (het heeft dus zo z'n voordelen om geen werk te hebben ;)). Ik heb er op deze manier dus de ruimte en tijd voor. Maar als ik een dagje weg ga of zo, gaat de kolf mee en dan kolf ik waar ik dan ook ben. Dat gaat eigenlijk altijd goed. Krijg altijd wel een toeschietreflex. Ben wel superblij dat dat ook gewoon lukt!

Kun je op je werk straks wel gemakkelijk kolven? Qua tijd en ruimte?

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai Petra,

Wat goed dat je al zo lang kolft voor je kleine!
    Hier nu zeven maanden FT kolvend voor onze kleine ;)!
    Ik heb nooit moeite gehad met het kolven, maar heb me er ook op voorbereid gezien het verloop van mijn zwangerschap.
    Ik heb ook nooit vraagtekens gehad bij het kolven... dit doe ik er gewoon bij.
    Ik moet wel zeggen dat ik het mezelf zo makkelijk mogelijk heb gemaakt, zo kolf ik gewoon in de woonkamer, met een kolfbustier en een dubbelzijdige prachtige Freestyle kolf.
    Ik werk en studeer en dan kolf ik daar gewoon.
    Ik kolf 3 tot 4 keer per dag.
    Ik wilde eerst tot een half jaar kolven en nu wil ik een jaar proberen vol te maken.
    Het GROTE voordeel hier is dat manlief ook heel veel met de kleine doet en daardoor maakt hij het mede mogelijk eigenlijk :)!
    Ohw en wat betreft CB, daar zou ik me niet druk om maken als ik jou was... (probeer ik ook niet te doen).
    Wat staat je precies tegen met het kolven? De tijd die het kost of de moeite of dat het je psychisch tegenstaat?
    Is het niet mogelijk om hem alsnog weer aan de borst te krijgen met goede begeleiding van de LK?

GRTZ.

7. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    ik kolf nu bijna 3 maanden fulltime.
    mijn zoontje besloot met 8,5 maand dat het wel mooi geweest was en wilde niet meer drinken wat ik ook probeerde.

Na 3 weken proberen heb ik het opgegeven en ben fulltime gaan kolven.
    Het enige probleem bij mij is dat het allemaal nogal gevoelig ligt, mijn productie is belabberd (6x per dag 2 borsten kolven en dan nog maar 200 ml hebben) Nu heb ik sinds een week syntocinon en daarmee gaat het iets beter (250ml) In mijn hoofd gaat dat mis, ik vind het veel te weinig en houd het per dag tot op de ml bij (voorheen zelfs met briefjes met tijden en hoeveelheden) terwijl ik weet dat mijn zoontje toch maar 200 ml per dag drinkt (hij lust zelfs helemaal geen melk meer dus ik maak er met yoghurt yokidrink van, zit vast in de familie want zijn vader lust ook geen melk net zoals zijn oma) Ik wordt er alleen maar erg onzeker van.

Mijn omgeving helpt ook niet echt mee iedereen van de HA tot mijn vriend, mijn familie en het CB vinden dat ik maar moet stoppen, ben ik nou gek of zijn zij het, ipv dat ze me steunen met iets waar ik het moeilijk mee heb maar wat ik voor mijn zoontje graag doe?

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Spannend, als je de nexium gaat afbouwen. Hopelijk gaat het goed.
    Ik ben vandaag bij de huisarts geweest. Op zich zijn de klachten nu wel iets minder geworden, maar ze drinkt nog steeds niet optimaal. Huisarts wil geen maagzuurremmer voorschrijven. Er is namelijk in het Amc een onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat het niet beter werkt dan rechtop voeden, na de voeding rechtop houden etc. Alleen in ernstige gevallen bij afvallen en bloedbraken:$ wordt geadviseerd het voor te schrijven. Dus.... Heb afgesproken om na het volgende consult op het cb weer langs te komen (over twee weken). Dan is er weer een actueel gewicht en kunnen we verder kijken mocht dat nodig zijn.

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Petra: Jou zoontje is ook met 37 weken geboren? Mijn dochter ook, denk ook dat dat ermee te maken heeft dat de bv niet goed gelukt is. Mijn dochter hapte ook niet goed aan, kreeg geelzucht, werd steeds suffer. Wat betreft fulltime kolven, ik denk dat je het nooit 'goed' kunt doen. Als je wilt stoppen moet je dat doen, ondanks de reacties vind ik. Mensen zullen altijd een mening hebben, is het niet positief, dan wel negatief.
    Kolven staat me nog niet tegen, maar heb er niet altijd 'zin' in. Ik kolf nu nog ongeveer 7 keer per dag. Hoop later wel minder te kunnen kolven.
    Wat naar dat de verpleging in het ziekenhuis zo hardhandig was met aanleggen. Dat is 1 van de meest slechte dingen die je kunt doen! Dan krijgen baby's juist een afkeer van de borst! Merk dat in ziekenhuizen vaak weinig kennis over bv is.

Soef: wat heerlijk trouwens dat je het met 3 tot 4 keer per dag kolven kunt redden! Ben jaloers (evenals op je mooie freestyle kolf :) ) Een kolfbustier, nog niet eerder van gehoord, maar ik neem aan dat je dan handsfree kolft? Beetje gekke vraag, maar masseer je je borsten niet tijdens het kolven? Ik doe dat vaak op het laatst, dan krijg ik er nog meer uit namelijk.

Ik heb begin februari een vrijgezellenfeest. Ben dan van half twee tot half elf ongeveer op pad. Moet dan dus ook 'op locatie' kolven, haha. Eerst locatie kan ik kolven, daar is al over gebeld. Moet alleen het restaurant bellen waar we gaan eten (is met entertainment), of ze daar ook een plekje voor me hebben. Anders kolf ik wel in de auto ofzo. Of jullie moeten nog een lumineus idee hebben?

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Dat klopt inderdaad... alleen bij zeeeeer ernstige reflux hebben medicijnen zin, tenminste dat zeggen de onderzoeken...

11. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

@Ago, ik ga over 6 weken weer werken en ik krijg wel tijd om te kolven maar er is op de afdeling waar ik zit niet echt een ruimte voor. Maar dan zou ik gewoon een creatieve oplossing moeten bedenken door iets af te schermen o.i.d. want naar een andere afdeling is geen optie omdat die 10 minuten verderop zit.
    Wat heerlijk dat je overal gewoon kan kolven! Je hoort wel eens anders inderdaad.
    Kolf je dan in de auto als je een dagje weggaat?

@Soefdeboef, wat heerlijk dat je man zoveel doet en je helpt! Dat is hier gelukkig ook zo, hij heeft zelfs eens gezegd dat hij het kolven zou overnemen als dat kon. Haha dat zou ik dan wel eens willen zien :D
    Ik weet niet precies wat me tegenstaat...ik denk een combinatie van meerdere dingen zoals dat het veel tijd kost en het niet altijd even handig is als je een dagje wegwilt maar ook dat ik baal dat bv nooit goed lukte.
    Voor mezelf heb ik het aan de borst drinken afgesloten. Dat heb ik al zo vaak geprobeerd ook met hulp van een LK en een vriendin die kraamhulp is dat ik op een gegeven moment heb gezegd dat ik het niet meer ging proberen.

@allaniuw, ik zou altijd kiezen voor waar jij en je man je goed bij voelen. Niemand anders kan die keus voor je maken dus als jij ermee wilt doorgaan en je voelt je er goed bij dan zou ik het gewoon doen.

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    @ Sparkie;
    Ja, kolfbustier heeft mijn leven een heel stuk aangenamer gemaakt om het vol te houden om te kolven. Zonder was ik allang gestopt.
    Kan me nu niet meer indenken om te kolven zonder dat ding...

Ze hebben bijna overal een voorraadruimte waar je kunt kolven... Zo heb ik wel eens tussen de vriezers, bezems etc. gezeten op een bedrijfsfeestje...:D. Op t toilet heb ik in nood ook wel eens gedaan, maar dan wel de melk weggegooid natuurlijk!

En ja, ik masseer wel een beetje mee, om goed leeg te kunnen kolven... Meestal ook tegen het einde.
    En dankzij jou kan ik nu 5 min. korter kolven... ;).

@Allanieeuw;
    Ik denk dat hoe meer druk je op jezelf legt, hoe minder productie je hebt?! Ik beeld mij vaak in dat ik kolf om haar te voeden...
    Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ik heb zowiezo goede productie... Dus hoef me daar ook niet druk om te maken.
    Ik ben op een gegeven moment minder gaan kolven en heb nog steeds dezelfde productie...
    Misschien kun je kijken of je als je minder gaat kolven, je nog steeds dezelfde productie hebt?! wat best zou kunnen met de leeftijd van je kleintje denk ik. Dan zit er in ieder geval minder tijd/ aandacht etc. in (want denk dat je daar ook nerveus van wordt?). Jouw kleintje zou zowiezo nog maar 200 ml hoeven?! Waarom dan druk maken als je een productie van 200 hebt?!
    Sorry als ik dit te makkelijk redeneer, maar zo kijk ik er nu tegenaan...
    Wel super goed dat je je kleine nog steeds BV geeft. Dat voelt goed voor jou en wat de rest van de wereld daarvan denkt...:p!

@ Petra,
    Ja, aan de ene kant baal ik er ook ontzettend van dat het live voeden nooit goed gelukt is, maar daardoor ben ik wel juist blij dat het kolven goed gaat en wil ik dat juist volhouden.
    Snap dat je met proberen ook een keer klaar bent hoor! Dat had ik ook!
    Dagje weg etc, vind ik nu wel oplossingen voor, maar het scheelt ook als je op termijn minder kunt gaan kolven.
    Live voeden is prachtig hoor, maar in een volle kroeg je kleine voeden met tepelhoedje en gedoe is ook geen optie!
    Nu kan ik heerlijk rustig flesje opwarmen en haar dat geven ;).
    En is er geen kantoortje oid op je werk waar je rustig kunt zitten?!
    Afschermen vind ik niet zo prettig, want dan heb je nog altijd dat geluid... zelfs met de mooiste kolf...:).

GRTZ.

13. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Allanieew: poeh, ik geloof niet dat ik in jou geval nog had gekolft... Vind je doorzettingsvermogen bewonderenswaardig hoor! Snap dat je je kindje nog net dat extra wil geven wat borstvoeding bevat. Maar ik kan je omgeving ook begrijpen aangezien het je zoveel kost. Moeilijk!

14. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @petra:
    In de auto heb ik nog nooit hoeven kolven. Tot nu toe heb ik gekolft in pashokjes, kleedhokjes (zwembad) en gewoon als ik ergens op bezoek was (dan ga ik wel altijd even apart zitten).

@allanieuw:
    Jeetje, wat onwijs knap dat je nog kolft! Vervelend wel dat je zoveel moet kolven om 200ml bij elkaar te sprokkelen. En balen dat je op onbegrip stuit. Maar als jij weet waarvoor je het doet en als dat je wat oplevert zou ik gewoon doorgaan!

15. allanieew

allanieew Actief lid

5 jan 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    ach eigenlijk ben ik gewoon stronteigenwijs ik had mezelf voorgehouden dat ik minsten een half jaar zou voeden, maar bij een half jaar had ik niet eens een keus ik moest wel doorgaan want meneer dronk alleen maar melk live aan de borst (het is dus kennelijk sowieso geen makkelijke, maar wat wil je als je melk niet lekker vind ;)....)
    Toen heb ik me voorgenomen om dan door te gaan tot een jaar en tsja dan ga ik daar dus geen 3 weken vanaf snoepen he (domdomdom)
    en als dat jaar om is ach dan zie ik wel verder misschien ga ik dan wel proberen of het met 2 keer per dag ook lukt en misschien stop ik ook wel gewoon (slik, ik vind het toch ook wel moeilijk om er afstand van te nemen)

16. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @allanieuw: nou dan heb je toch mooi dat jaar volgemaakt! Ik ben de termijn ook steeds aan het verlengen in m'n hoofd. Zowieso was ik in eerste instantie van plan om een jaar te voeden, maar doordat het zo moeizaam ging en ik fulltime moest gaan kolven stelde ik mezelf eerst de drie maanden ten doel, toen een half jaar en nu ze dat bijna is denk ik 'zou toch mooi zijn om een jaar vol te kunnen maken...'. Op de een of andere manier werkt het verslavend. ;)

17. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Soef: zo'n kolfbustier (heb even gegoogled), die trek je dus aan op het moment dat je gaat kolven begrijp ik dat goed? En kun je hem ook gewoon over een hempje aandoen? Lijkt me anders zo'n gedoe om je eerst helemaal uit te kleden van boven?
    Haha, fijn dat je nu sneller klaar bent met kolven!

Mijn meisje drinkt de laatste tijd steeds beter aan de borst trouwens. Ik leg haar nog steeds wel aan, als troost en voor de gezelligheid. Maar sinds ze slechter drinkt doe ik het wat vaker, omdat ze wel de borst wil als ze de fles niet meer wil. Maar nooit eigenlijk als vervanging van een flesvoeding. Maar de laatste tijd pakt ze de borst beter dan voorheen. Vandaag voor het eerst haar een echte voeding aan de borst gegeven, en volgens mij ging het hartstikke goed! Ze heeft meer dan een half uur gedronken. Ook geen zere tepels tijdens of na het drinken. Dus wie weet wordt het nog wat. Daarna wel mijn borsten leeggekolft, om toch zeker te weten dat ze echt gedronken had. Had 70 cc in totaal. Zit normaal rond deze tijd wel op de 150cc dus heeft ze toch aardig gedronken. Ga er nu zeker geen druk achter zetten, en blijf ook gewoon kolven en flesjes geven. Maar wil wel proberen haar 1 tot 2 borstvoedingen te geven per dag. Eens kijken hoe we dan verder gaan van daaruit. Zou het sowieso heel handig vinden als ze goed aan de borst zou kunnen drinken voor als we op pad gaan. Zou veel schelen als ik dan niet zou hoeven kolven, maar haar gewoon kan aanleggen.

18. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    @ Sparkie:

Wat heerlijk dat ze steeds beter aan de borst begint te drinken! En een half uur, wauw! Wat moet dat heerlijk geweest zijn voor jullie allebei! Geniet ervan!!!!

Ik 'hunker' er ook steeds meer naar moet ik zeggen. Dan zie ik op het bv-forum al die foto's voorbij komen van de kindjes die bij mama drinken en dan baal ik toch wel dat ik full-time aan het kolven ben. :(. Wil het enerzijds heel graag proberen, maar anderzijds ben ik bang dat als het dan opnieuw niet lukt ik extra teleurgesteld zal zijn. Dus ik zit nog met een dilemma wat dat betreft...

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai Sparkie;
    Wat ONTZETTEND goed van jou en je meissie!
    Ga rustig zo door hoor! Wat een heerlijk nieuws!

Ja, je zou m over hemdje/ voedingsbh heen kunnen doen.
    Ik moet zowiezo alles uit ivm mijn anatomisch bouw ;)!

GRTZ.

20. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai Ago,

dit herken ik inderdaad ook heel erg! Al die leuke foto's van in slaap vallende kindjes aan de borst *zucht* zo schattig! Ik kijk er nu ook maar niet meer naar...
    Al was jij het ook die zei dat je het zo fijn vond om te zien dat je kleine rustiger was met een flesje toch?! Maar misschien moet ik t toch ook maar weer eens proberen... Ik weet t ook niet...

GRTZ.

Deel Deze Pagina