Fulltime kolven afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Dutchie, 31 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dutchie

Dutchie Lid

21 jul 2014
    11
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

Nu mijn zoontje 10 weken oud is en ik over 4 weken weer aan het werk moet wil ik komende maand gebruiken om rustig het fulltime kolven af te bouwen en dat hij overgaat op kunstvoeding? Maar hoe kan ik dit veilig, rustig en goed doen?
    Ik kolf nu om de 3-4 uur, soms sla ik een beurt 's nachts over maar vaak ook niet. Mijn zoontje komt nog steeds om de 3 uur, ook 's nachts.

En hoe kan ik hem het beste laten wennen aan de kunstvoeding? 50-50 geven?
    Ik heb inmiddels een voorraad al in de diepvries. Ik kan die melk ookal is die van 4 weken terug toch ook nog steeds gebruiken? Of is die samenstelling inmiddels niet meer voldoende voor onze kleine man?

BVD voor je reactie

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je kunt als je alles kolft starten met een voeding vervangen. Neem bijvoorbeeld de voeding van einde middag en kolf niet meer maar geef kunstvoeding. De kunstvoeding kun je inderdaad half half doen, maar je kunt ook ene voeding bij afbouwen kunst en andere afgekolfde melk geven uit je voorraad nog. Kijk wat handig is in jullie dagindeling.

Wanneer je niet kolft kijk je het een paar dagen aan. Heb je stuwing die niet prettig is, dan kolf je enkel de spanning af. Na een dag of 4-5 zul je merken dat je lichaam het oppakt en minder klachten van vollere borsten hebben. Nu kun je een volgende voeding afbouwen. Neem bij voorkeur niet de voeding die er voor zit, maar laat nog een borstvoeding er tussen. Bijvoorbeeld de voeding van halverwege de ochtend? Zo kom je uit op borst kunst, borst, kunst, borst.

Heb je de tweede voeding afgebouwd, dan kun je de voeding midden op de dag afbouwen. Dan ben je een groot deel van de dag over op kunstvoeding.
    Kijk nu hoe het verder gaat. Soms gaat het heel hard, soms kun je nog lang de ochtend, avond of nachtvoeding in stand houden. Zo kun je kiezen hoeveel borstvoeding je nog geeft.

Je voeding uit de vriezer is nog altijd goed, het kan wel zijn dat je kindje dan eerder komt voor een voeding omdat het net iets anders is afgestemd.

Merk je dat het afbouwen heel snel gaat, dan houd je een paar dagen langer rust tussen de voedingen afbouwen. Je geeft je kindje en je lichaam dan net wat meer rust om te wennen aan het nieuwe evenwicht.

Succes!

Deel Deze Pagina