Fulltime kolven deels afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Riannev, 4 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riannev

Riannev Actief lid

19 jan 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons mannetje is nu 12 weken oud en al die tijd heb ik fulltime gekolfd (lang verhaal maar helaas was "live voeden" geen optie).

6x kolven op 6x voeden bleek te veel te vragen en dus ben ik in overleg met een lactatiekundige toen naar 4x kolven gegaan.
    Dat betekent dat ik zo rond 08u, 13u, 18u en 23u kolf en mijn mannetje krijgt dan gewoon daar 6x voeding van (rond 07, 11, 15, 19, 23, 03u). Ik kolf per keer tussen de 140 en de 180ml en dat drinkt mijn mannetje nog niet weg!
    Ik kolf dan de ene kant helemaal leeg, en van de andere kant een restje.

Toch vraagt het 4x kolven en daarnaast 6x voeden nog wel heel veel energie en ik ben er over aan het denken terug te gaan naar 2x kolven ('s ochtends en 's avonds zodat de uren netjes verdeeld zijn over het etmaal). Als ik dan 2x kolf en dezelfde hoeveelheid als nu zou dat betekenen dat mijn mannetje half BV en half KV kan krijgen (totdat hij zelf de nacht laat vallen want dat scheelt natuurlijk weer hoeveelheid ml).

Alleen; hoe doe ik dat?! :)
    Ga ik dan elke keer kolven beide kanten leegmaken? Ik snap dat ik eerst van 4 naar 3 zal "moeten" maar nogmaals; doe je dan 3x beide kanten leeg?
    Iemand ervaring?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Als je iets van productie over wil houden, zal je absoluut beide kanten moeten kolven. Anders zal het echt te weinig worden.
    En je bent aan het afbouwen, het is beter om dat rustig aan te doen. Als je je borsten de tijd geeft om te wennen aan de nieuwe situatie, heb je ook meer kans om het uiteindelijk te redden op 2 kolfbeurten per dag.

Zoiezo ook ivm de kans op een b.o. zo klein mogelijk te houden is rustig aan beter.

Ga je binnenkort weer aan het werk? Want als je daar 1 kolfbeurt inlast, zit je al op 3x per dag, en daarmee is de kans groot dat je borsten het wel trekken!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je kolven wilt afbouwen, dan is het het beste om, net als bij live voeden, dat heel rustig aan te doen. Daarmee verklein je de kans op problemen bij jezelf, en vergroot je de kans dat je langer veel melk voor je kind houdt.

Als je alles kolft heb je het enorme voordeel dat je op twee manieren kunt afbouwen. Je kunt het aantal keren kolven langzaam aan verminderen, of je kunt de tijd per kolfbeurt verkorten (geloof me, dat laatste lukt je niet met een kind aan de borst!)

Als jij graag naar twee keer kolven per dag wilt toewerken, ga dan eerst rustigaan naar drie kolfbeurten. Handigste is om over dag of 10-14 de tijd die je aan de vierde kolfbeurt besteedt langzaampjes inkort, elke dag of twee een beetje korter tot je de kolfsessie zonder stuwing kunt weglaten (kan zijn dat je in de laatste fase om de dag kort kolft, dus ene dag drie keer, andere dag vier keer kolven).
    Dan kijk je even hoe het gaat en hoe het bevalt, en beslis je of en wanneer je de volgende sessie gaat afbouwen.
    Hou rekening met regeldagen (rond 16 weken), las dan even een regelweekeinde in waarin je tijdelijk vaker op ern dag kolft, zodat je daarna weer met twee keer per dag zoveel mogelijk kunt kolven.

Zoals Zoe al schrijft: als je bijna gaat werken is het gemakkelijk, je kunt dan één of twee keer onder werktijd kolven ( ik kolfde de eerste maand drie keer onder werktijd, daarna twee keer )

Deel Deze Pagina