Spugen en stuwing in de kraamweek

Discussion in 'Borstvoeding' started by tupp, Dec 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik hoop dat ik niet op mijn donder krijg vanwege dubbel plaatsen, want ik stel deze vaak ook aan de lk. Maar ik weet dat er hier ook een hoop ervaren dames rondlopen die misschien eerder kans hebben te reageren.

Ons kindje is nu een paar dagen oud en ik heb nu last van de zo bekende stuwing. Ik heb onze oudste 1,5 haar borstvoeding gegeven en mijn lijf weet duidelijk nog hoe het moet! Snelle tsr en een enorme hoeveelheid melk.
    Helaas is het voor ons knulletje allemaal niet goed te behappen. Hij drinkt maar een paar minuutjes. Daarbij hoor ik hem regelmatig 'klokken'. Na de meeste voedingsmomentem spuugt hij. Het is niet zomaar een mondje melk, maar echt een flinke hoeveelheid. (Hydrofiel luier echt drijfnat)
    Overal lees ik dat het bij stuwing belangrijk is om per voedingsmoment liefst beide borsten goed leeg te laten drinken. Maar onze zoon krijgt op deze manier zelfs de eerste borst niet leeg! Soms wil hij na die eerste drinkbeurt van enkele minuten, toch nog wat meer. Dan geef ik hem toch maar weer die eerste borst, omdat hij daar dan al iets rustiger uit kan drinken en hopelijk ook wat vettere melk binnenkrijgt. Maar zelfs danblijft de borst meestal nog gespannen.

Dag 2 was hij wel aangekomen, dag 3 toch weer iets afgevallen. Ondanks het feit dat hij echt vaak drinkt. Maar hij spuugt dus ook! Hij heeft trouwens voldoende poep- en plasluiers en maakt zeker geen suffe indruk ofzo.

Nu raadt de kraamzorgster aan toch wat meer tijd (2-2,5 uur) tussen de voedingen te laten, om spugen te voorkomen. Het lukt inderdaad wel de tijd te rekken als hij op een pink mag zuigen. (door het korte drinken wordt zijn zuigbehoefte gewoon ook niet bevredigd, dus misschien dat het hem meer om het zuigen gaat dan om de voeding.) Ergens klinkt dit advies wel logisch, om de productie wat in te dammen en te voorkomen dat hij voortdurend te veel binnenkrijgt door zijn zuigbehoefte. We hebben dit nu een uur of twaalf gedaane n hij spuugt inderdaad minder. Maar oh die vreselijk gespannen borsten! Ik ben bang voor borstontsteking (nu nog geen symptomen hoor.) En op de meeste sites lees ik juist weer het advies zo vaak mogelijk aan te leggen. Dat is misschien gebasseerd op kinderen die niet spugen?

Wat is nu wijsheid? Toch zo veel mogelijk aanleggen, en dan maar accepteren dat hij spuugt? (En daardoor mogelijk afvalt) Of inderdaad wat meer tijd ertussen en hopen dat de productie dan vanzelf mindert zonder dat ik een borstontsteking oploop?
    Is eenmalig goed leegkolven een goede optie? Kraamverzorgster raadt het af i.v.m. stimuleren van (over)productie. Maar ik lees er ook wel goede ervaringen mee.

Stom,ik voelde me zo ervaren maar nu ik weer helemaal opnieuw moet beginnen, heb ik toch weer zoveel twijfels!

2. Dvd87

Dvd87 Actief lid

Jan 27, 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!
    Ik ben niet zo ervaren maar ik zou voor de nacht leegkolven. Of in ieder geval de ergste druk weg. En paracetamol tegen de pijn.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh zo herkenbaar!
    Hier hielp het om eerst de oudste aan te leggen, en daarna de jongste (al snapte die niet veel van het concept 'aan een borst drinken', maar dat is een ander verhaal). Heftige overproductie die eerste tijd, niet te behapen voor een pasgeborene. Normaliseerde zich na de kraamweek.

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees dat in ons geval de oudste niks meer snapt van uit de borst drinken. 't Is voor hem alweer 1,5 jaar geleden. Maar eigenlijk is de oudste eerst laten drinken net zoiets als voorkolven. (Om het even respectloos te zeggen. Ik weet zeker dat jouw kinderen leuker zijn dan een kolf. :)) Alleen was in dat geval de productie ook niet zo'n bezwaar, denk ik. Aangezien je oudste ook nog dronk.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik had er ook wat last van, gelukkig was mij stuwing binnen een dag weg. Ik heb 1x 30 ml gekolfd, dat kwam er in 5 minuten uit... Door de stuwing dronk hij juist minder (happen ging niet goed) en legde ik hem wat vaker aan. Volgens mij gaat het met spugen beter als ze vaker kleine beetjes drinken dan in 1x veel. Het is op dag 3 toch ook nog niet erg als ze nog afvallen?

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Nog gefeliciteerd met je zoontje:D

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou 1x daags leegkolven zolang het nodig is (dat stimuleert je productie niet hoor, reset het juist soms). Dan ben je die overvloed aan melk even kwijt. Dan gewoon aanleggen wanneer je kleine wil en misschien even tijdelijk de dag in blokjes van 3 uur indelen en per 3 uur steeds dezelfde borst. Je merkt dan vanzelf of er weer een moment komt dat 1 borst niet voldoende is en je ook de 2e aan kan bieden.
    Als 1x per dag leegkolven niet voldoende is, doe je eerst 2 keer.

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hmmm ja leegkolven klinkt heerlijk voor jou denk ik :D
    Al denk ik weer.. Zo'n 2 uur tussen een voeding is niks geks dus eigenlijk zou dat moeten kunnen zonder nog erbij te moeten kolven ...

Dus of je dan direct borstontsteking zou krijgen als je niet kolft...

9. touwtje

touwtje Actief lid

Apr 14, 2010
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ten eerste van harte gefeliciteerd met jullie zoontje!

Vervelend is dat van die overvolle borsten! Ik zou gewoon als ze echt erg vol zitten de erste druk er even afkolven! Je borsten gaan zich van zelf afstemmen op het drinken van je kindje! Hier zit nu nog niet echt een ritme in, maar dat komt snel! En anders gewoon een keer helemaal je borsten leeg kolven, dat heb ik toen ook gedaan en daarna ging het goed!

En als je kindje zo moet spugen is het misschien een idee om hem na het toeschietreflex aan te leggen, zodat het niet te hard voor hem gaat?!

Succes!

Liefs

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#10 Cygnet2, Dec 3, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 3, 2013
    :D GEFELICITEERD! :D

Mijn oudste kon niet aanhappen door de grote hoeveelheid en de druk die op mijn borsten stond (dit was in de 2e en 3e week.. dus geen reguliere stuwing maar echt overproductie). Ik kolfde kort voor ik hem aanlegde, dat hielp prima.

11. ducky

ducky Bekend lid

Aug 30, 2010
    531
    0
    0
    Zuid Holland
    Gefeliciteerd met je zoon!

Hier ook weer enorme overproductie in de kraamweek.
    Geen spugend kind, maar wel hele pijnlijke overvolle borsten en mijn dochtertje dronk per voeding nog niet eens een derde van 1 borst.
    Op dag 5 uiteindelijk na een voeding mijn borsten 1x volledig leeg gekolfd en ik kolfde ruim 180 cc :$. Wat een opluchting toen ik dat kwijt was, ik kon weer normaal voeden en slapen. Daarna nog wel wat stuwing gehad, maar lang niet meer zo erg. Had ik dat bij mijn zoon ook maar geweten, toen heb ik veel langer met stuwing gelopen. Ik was ook bang dat ik dan juist de melkproductie zou stimuleren, maar gewoon zorgen dat je stopt met kolven als de melk stopt met stromen. Kan me zo voorstellen dat je zoon ook minder gaat spugen als je overproductie afneemt.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,780
    18,927
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb nu twee avonden afgekolfd na een voeding. Eerste keer: 200 cc en gisteravond 180 cc. Er zijn bij m'n zoon dagen geweest dat ik minder kolfde. :$
    De eerste keer luchtte het echt op en heb ik de hele nacht geen stuwing gehad. Maar gisterenavond heeft het nauwelijks geholpen. Mijn borsten staan echt op knappen. Ik hoop maar dat m'n lijf niet al te lang nodig heeft om de balans te vinden!

Share This Page