Rijstebloem kun je door de BV doen, maar wat ik wel merk is dat als ik het door de KV doe, het een dikker papje wordt. Door de BV vind ik nu nog makkelijker want dan past het gewoon door de speen (nr 2). Als ik nl een standenspeen pak of nr 3 drinkt hij de fles veels te snel leeg (lees: in 3 minuten ). Dus hier doe ik het door de BV (ongeveer 2 maatschepjes door 180 ml BV).
Ilse, ik kan me voorstellen dat je gestopt bent met snachts kolven, dat is wel erg vermoeiend!! wel knap dat je het nog zo lang hebt volgehouden! Waarom doe je eigenlijk rijstebloem door de bv? Groetjes
Hoi dames, Mag ik me ook komen melden? Ook ik kolf fulltime op het moment en ben daar enorm trots op! Helaas hebben we door een slechte start van zowel als van mij moeten kiezen voor het fulltime kolven, maar goed... ik ben intens gelukkig dat ik Sam moedermelk kan geven. Ik had trouwens wel een vraagje waarmee jullie me waarschijnlijk kunnen helpen. Ik heb net zitten spieken op borstvoeding.com en vroeg me ineens het volgende af: mijn kraamverzorgster vertelde dat je de borstvoeding na het kolven eerst op kamertemperatuur moest laten komen (dus af moest laten koelen) voordat het de koelkast in mocht. Op de website staat echter dat je de melk zo snel mogelijk moet koelen. Wat doen jullie? En wat is wijsheid? Groetjes, Josien
Hallo dames, eerst even antwoorden op de vraag ivm koelen na kolven: ik zet de melk toch zo snel mogelijk in de koelkast hoor, zo is het mij ook verteld door de kraamverpleegkundige. Ik zit hier zelf even in een dipje... Mijn melkproductie is weer helemaal naar het minimum gezakt sinds ik gestopt ben met het innemen van domperidon... Toen ik begon, had ik 60 cc voor de twee kanten samen, na een kwartier dubbelzijdig kolven. Met de medicatie zat ik opeens op 100 cc per keer, dus ik superblij natuurlijk! Mijn huisarts raadde me echter af om het lang te blijven doornemen, dus ben ik ermee gestopt, met als resultaat dat ik terug op 60 cc per keer zit.... Ik ben zoooo teleurgesteld en snap niet wat er toch maar verkeerd is bij mij Ik kolf 6x overdag + 1x 's nachts, dus daar kan het toch al niet aan liggen, ofwel? Als het zo blijft, overweeg ik ernstig om er mee te stoppen, hoe erg ik dat ook vind. Nu doe ik er zoveel moeite voor, en in verhouding komt er bijna niks. Heel het borstvoedingsgebeuren is voor mij een aaneenschakeling van mislukkingen geweest, en daar ben ik best verdrietig om hoor. Ik wil er zeker mijn energie en moeite in biijven steken, maar wat heeft mijn zoontje er nu aan als hij 2/3 van de tijd toch nog KV moet krijgen omdat ik gewoon niet genoeg melk produceer? Misschien hebben jullie nog magische tips voor mij? Liefs, Sunnyke PS: proficiat aan alle nieuwe kolvende mama's hier!!
Josien, ik bewaar de moedermelk ook wel eens op kamertemperatuur. Als ik kolf en ik geef het bijvoorbeeld de volgende voeding, dan doe ik het niet in de koelkast, maar bewaar ik het gewoon op kamertemperatuur. Als ik het niet bij de volgende voeding geef, dan doe ik het gelijk in de koelkast (of in de vriezer, als ik een voeding over heb). Mijn dochter drinkt de melk vrij koud, dus ik hoef de melk die ik op kamertemperatuur bewaar niet op te warmen, die kan ik dan zo geven, als ze haar fles dan niet helemaal leegdrinkt kan ik de melk die over is nog even bewaren en later nog geven. Als je het in de koelkast bewaard en vervolgens opwarmt en ze drinkt haar fles niet leeg, dan moet je het weggooien. (zonde!!) Sunnyke, en tijdelijk om de 2 uur kolven, zou dat misschien nog helpen? Heb je 's nachts en 's ochtends ook maar 60 cc? Dan zit er toch wat meer uur tussen de kolfbeurten en zou je verwachten dat de opbrengst hoger is!
Sunnyke, ff voor de duidelijkheid, je kolft dus eigenlijk 7 x 60cc, dus totaal zo'n 420cc per dag, hoeveel zou je zoontje nodig hebben voor een volledige dag met borstvoeding?
Hoi, ik kolf inderdaad 6x 60 cc af en ' s morgens iets meer (laat ons zeggen 80 cc, maar dan zaten er ook 6 uur tussen). Als ik mijn zoontje afgekolfde melk in een flesje geef, drinkt hij met gemak 120 ml op! Dan kom ik er dus zeker niet met mijn beperkt voorraadje... Hij is nu 5 weken oud en weegt 4,2 kg. Op moedermelk staat geen maximumhoeveelheid, het is op vraag he. En mijn zoontje vraagt toch nogal wat, dus... Tja, om de 2u kolven zou ik eens kunnen proberen, maar ik vind het nu soms al moeilijk om het te combineren met een huilend kindje dat natuurlijk net overstuur is op het moment dat ik aan het kolven ben. Hij slaapt ook niet veel, dus daar kan ik mijn kolven ook al niet in plannen. Moeilijk hoor... Liefs, Sunnyke
Hey Sunnyke, lastig hoor! Toen mijn dochter door ging slapen liep mijn voeding ook een beetje terug en toen heb ik toch wel een aantal dagen om de 2 uur gekolfd , hierdoor heb ik het wel weer op peil gekregen, maar bij mij was het niet in 1 dag gepiept. Je borsten kunnen het wel produceren dat is gebleken! Dus misschien dat je toch om de 2 uur moet proberen. Ik weet niet hoe jouw thuissituatie is, maar misschien dat je als je alleen bent je zo vaak mogelijk kolft en dat je bijvoorbeeld dit weekend om de 2 uur kolft, omdat er dan misschien iemand is die je bij de zorg voor je zoontje kan helpen, zodat jij kan kolven. Groetjes
Allereerst: respect aan alle moeders die fulltime kolfen! Mijn zoontje is met 35 weken te vroeg geboren en lag eerst twee weken in het ziekenhuis. Daar heb ik ook leren kolfen met een medela symphony. Eenmaal thuis heb ik zo snel mogelijk een goede elektrische dubbelkolf aangeschaft (Medela FreeStyle). Ik gaf de eerste week dat hij thuis was eerst een kwartier de borst, dan kreeg hij nog een fles als aanvulling en daarna ging ik kolfen. In het begin duurde dit ritueel nog niet zo heel lang, hij had ongeveer 70 ml nodig en ik was in totaal een uur bezig. Maar daarna ging hij heel snel meer en meer drinken, tot wel 120 ml per keer en dat 6 a 7 keer per dag. Ik hield dit niet vol en ben toen overgestapt op fulltime kolfen, dit heb ik 4 weken volgehouden. Inmiddels is mijn zoontje 6 weken oud en ben ik op de uitgerekende datum weer begonnen met borstvoedingen. Ik merk dat hij nu een stuk sterker is dan eerst, maar soms haalt hij er toch niet genoeg uit en dan krijgt hij nog een flesje na. Mijn productie is ook niet erg hoog. Op het laatst van fulltime kolfen kreeg hij 300 nutrilon en net 350 moedermelk. Dit was ook de belangrijkste reden voor mij om de borstvoeding weer te gaan proberen. Hij heeft gelukkig geen probleem om speen en borst af te wisselen, maar we worstelen er nog wel nog steeds mee. Hij doet soms wel meer dan een uur voordat hij genoeg heeft en de regelmaat is echt ver te zoeken. De ene dag om de 4 uur en vandaag ineens weer om de 2 uur. De lactatiekundige had wel aangegeven dat ik moet proberen hem in een soort van ritme te dwingen: het huilen zou soms ook gewoon pijn, vermoeidheid of ander verdriet kunnen betekenen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met hem in de draagdoek kan ik hem nog wel een uurtje zoethouden en zo proberen we toch in dat schema van om de 3 uur te komen, maar ik voel me er niet tof bij en het is niet te combineren met andere afspraken (zoals nacontrole bij de verloskundige, afspraak voor hem bij de kinderfisio, etc). Dus zo direct krijgt het toch nog een flesje bij. (terwijl ik dus dan geen tijd heb om ook nog te kolfen. Met kolfen merk ik wel dat de productie smorgens veel hoger is dan 's middags. En om de 2 uur kolfen levert aan het eind van de dag wel meer op. Grappig is dat mijn zoontje dat om de twee uur dus ook om de paar dagen doet, waarschijnlijk ook om de productie zo wat op te schroeven. Het combineren van MM met flesje vind ik geen probleem. Zolang hij maar meer dan 50% mm binnenkrijgt ben ik tevreden en vooral TROTS op iedere druppel MM die hij binnenkrijgt, of dit nou via de fles of via de borst is. Groeten
Sunnyke: Ik snap je frustratie heel goed. Ik kolf nu al bijna 6 maanden voor mijn tweeling. Ook ik was er in het begin bijna de hele dag mee bezig en baalde heel hard toen de productie terug liep. Toen ben toch kunstvoeding bij gaan geven, omdat ik de productie echt niet omhoog kreeg. En ze hadden met z'n tweeen zo veel nodig dat dat niet lukte. Dus gaf ik kunstvoeding en moedermelk afgewisseld. En dat ging goed bij hen en gaf rust voor mij. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik het zo lang vol heb kunnen houden. Mocht je vragen of tips willen hoor ik het graag. Je mag me pb-en. Succes
Ik heb alleen de eerste 10 weken vrijwel alles moeten kolven. De melk bewaarde ik toen niet echt, ik kolfde en gaf het meteen, dus het was net iets lauwer als puur uit de borst. Afgekolfde melk kun je een uur op kamertemperatuur bewaren en je hoeft het dan niet perse op te warmen. Toen ik werkte koelde ik het meteen, ik ging echt niet zitten wachten tot het flesje op kamertemperatuur was. Duurde me veel te lang.