Dag, Ben toch benieuwd of er hier ervaringen zijn... Onze pre- en dysmatuur geboren kleintje groeit niet hard. Ook drinkt zij niet wat zij ongeveer zou moeten drinken (150 ml/ kg). Dus in plaats van 600 ml drinkt zij 400 ml (bij 4 kilo). Nu ben ik benieuwd of er andere moeders zijn die hun kindje alleen achtermelk hebben gegeven en of dit hielp voor de groei. Verder ben ik benieuwd of dit nog andere consequenties heeft voor de baby om alleen achtermelk te geven? Ik kolf FT voor onze kleine (bijna 5 maanden oud) en het zou geen probleem zijn om wat voormelk weg te gooien (heb genoeg). Ben benieuwd! GRTZ.
ik zou dit even vragen aan een lactatiekundige (er zit er ook één op dit forum waar je het aan kan vragen) succes! lijkt me moeilijk als je kindje niet goed groeit!
Bij mn oudste werd het ook gezegd, maar de kraamverzorgster van de jongste vertelde me dat dit verhaal intussen achterhaald was en beide evenveel voedingstoffen bevatten
dit had ik ook getypt en daarna verwijderd omdat ik het niet zeker weet zelf. maar idd, mijn kraamverzorgster had dat ook geleerd uit een recentelijke bv cursus. Bovendien is voormelk alleen die hele waterige melk die de eerste 30 sec/1ste minuut eruit komt als de borst goed vol zit. Ik zie dat bijv ook met kolven. Als ik sochtends een goed volle borst kolf, is de eerste melk wat waterig. Maar als ik een "gewone" borst kolf, of smiddags of savonds ergens tussendoor, zie ik nooit waterige melk..
Dank voor jullie reacties! Ik zal het eens bij de LC neerleggen. Ik heb relatief veel voormelk wat ik weg kan gooien. Ik kolf namelijk maar 4 x per dag en zit dan op een productie van 800/ 900 ml totaal. Maar kan me inderdaad voorstellen dat dit anders is als je vaker kolft of als je kindje gewoon aan de borst drinkt. Het is inderdaad lastig het niet goed groeien! Maar ook omdat ik FT kolf zie je alles wat er wel of in dit geval niet of onvoldoende in gaat! Als ze gewoon uit de borst zou drinken, zou dit anders zijn natuurlijk! Dat lijkt me wel heerlijk, want dan ben je er dus ook niet de hele dag mee bezig hoeveel erin gaat! Hoop dat jullie kunnen genieten van jullie kindje aan de borst!
kruimel, waarschijnlijk doordat haar kindje niet aan de borst drinkt, zie eerste regel bovenstaande. soefdeboed; ik ben er idd niet mee bezig hoeveel er in gaat, maar dat zou jij denk ik ook niet doen als ze goed zou groeien toch? je kolft wel flink veel zeg!! wauw, jaloers hoor
Nee, inderdaad als ze goed zou groeien zou ik me ook geen zorgen maken... Ik kolf FT omdat het voor haar te vermoeiend was en is om uit de borst te drinken. Daarbij heeft ze een verborgen reflux waardoor ze door de pijn vaak onrustig drinkt. Als ik zie wat ze af en toe met de speen doet, wil ik niet dat dat mijn tepel is ! Ik leg haar nog wel eens aan voor de gezelligheid, maar dan heeft ze na een uur weer honger. Maar als we ergens zijn waar ik geen flesje kan opwarmen kan ik dus wel een uurtje overbruggen! Ze wordt er wel lekker rustig van omdat het zo vermoeiend voor haar is! Ja, gelukkig heb ik vanaf het begin een goede productie (je productie moet ook meteen maximaal zijn bij premature baby's). Door borstontstekingen had ik 1500 ml per dag, omdat ik zoveel moest afkolven. Gelukkig is dit nu weer minder geworden. Omdat zij niet alles opdrinkt en we een enorme voorraad hebben, kolf ik ook voor de moedermelkbank. Ik denk dat mijn lichaam gewend is aan het kolven, zoals bij jullie aan het live voeden! GRTZ.
Ik heb geen ervaring met het alleen geven van achtermelk, al liet ik op een gegeven moment wel een deel van de voormelk wegstromen (bij live voeden). Ik had nogal last van overproductie en een veel te sterk TSR, wat m'n kinderen niet weggedronken kregen. Gevolg was veel krampjes, en groene/schuimige poep. Dit ging veel beter als ik eerst de voormelk weg liet lopen. Alleen weet ik niet of dit door de samenstelling van die voormelk kwam, of door de snelheid waarmee ze het moesten wegslikken. Of het ook effect heeft gehad op de groei kan ik echt niet zeggen. Dochter groeide meteen goed en zoon na de eerste 2 weken ook. Ik ben wel benieuwd of je dochter ook objectief gezien niet goed groeit. Ze is klein begonnen, en hoeft niet naar de gemiddelde lijn toe te klimmen. Volgt ze netjes haar 'eigen' lijn, of zakt ze daar ook van weg? Wat zegt de kinderarts erover? Iedere nieuwbakken mama maakt zich wel eens zorgen over groei, en als je kindje veel te klein is geboren driedubbel kan ik mij zo voorstellen. Dus vandaar mijn vragen. En veel complimenten voor je inzet; fulltime kolven lijkt me buitengewoon pittig, en helemaal voor iemand met een premature baby met alle zorgen van dien. Wat een zegen dat je productie zo geweldig goed is.
Ik heb de vraag bij de lactatiekundige gesteld en ook al antwoord gekregen ! Kan dus heel goed inderdaad, alleen de achtermelk geven. Ze groeide tot voor kort op haar eigen lijntje, alleen zakt ze daar nu iets van weg... En omdat het drinken ook zo moeilijk gaat is het de vraag of ze wel voldoende krijgt... Best heftig inderdaad, maar ook fijn dat ik door een kleine aanpassing nu nog steeds mamma's melk kan geven! GRTZ.
Vind je moedig en heb verder alleen een linkje waar je wellicht wat aan hebt: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Prematuren - Protocol: borstvoeding en prematuur
Inderdaad... Ik heb die site vaak doorgelezen, maar er staat een stukje in over de achtermelk!!! Dat ik dat niet eerder heb gezien!! !! Dank voor de link! Nou we gaan het zien, straks weer even wegen! Sinds maandag vooral achtermelk gegeven. GRTZ.