Fulltime kolven/fulltime borstvoeding -> maakt dit verschil op je ongesteldheid?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Elleke, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Ik heb een vraag: door omstandigheden kolf ik nu inmiddels bijna 2 weken fulltime. Nu vroeg ik mij alleen af; heeft het nog invloed op je ongesteldheid of je fulltime borstvoeding geeft, of het afkolft? Zou het in mijn geval eerder of later kunnen komen zeg maar? Of maakt dit geen verschil met als je 'live' voed?

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Ik denk dat bij fulltime kolven de menstruatie eerder op gang komt. Het wegblijven van de menstruatie tijdens de borstvoeding noemen we LAM (Lactatie Amenoroe).
    Lactatie amenorroe (LAM) is het wegblijven van de menstruatie als gevolg van de lactatie. Dit ontstaat als de moeder op een dusdanige manier borstvoeding geeft dat de eisprong wordt tegengegaan. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan zijn de volgende:

Volledige borstvoeding; de baby krijgt op verzoek de borst (dus niet op vaste tijden), dag en nacht, met tussenpozen van niet meer dan circa zes uur;
    De baby krijgt geen bijvoeding, behalve eventueel een beetje water en vitaminen; bijvoeding leidt tot minder lang drinken aan de borst, tot lagere prolactinespiegels en daardoor tot het optreden van een eisprong;
    Wanneer na meer dan acht weken na de bevalling bloedverlies optreedt, is de kans op bevruchting toegenomen en moet een aanvullende methode, bijvoorbeeld NFP, worden toegepast;
    Na zes maanden is volgens veel gegevens de kans op zwangerschap toegenomen; dan wordt sowieso een aanvullende methode geadviseerd.

Bij volledig kolven zit je waarschijnlijk op een vast schema en is de kans op een eisprong (en dus je menstruatie) groter.

Deel Deze Pagina