Flesweigeren

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Amethist, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Hoi Teddy,

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Mijn zoontje is nu 4 maanden. Ik heb uitzicht op een baan (ben nu nog thuis, ww) en wil dus gaan beginnen met afbouwen van 2 voedingen (die onder werktijd zullen gaan vallen). Nu heb ik eigenlijk nooit geoefend met drinken uit een flesje (ik weet het, dom dom dom) en nu wil mijn zoontje dus niet echt goed drinken uit de fles. Gisteren heb ik hem KV gegeven en heeft hij 110cc gedronken, dus ik was niet echt ontevreden. Echter, vandaag heb ik hem afgekolfde BV aangeboden en heeft hij maar 40cc gedronken. Daarna duwde hij de speen uit zijn mond en wilde pertinent niet meer. Ik heb toen nog een beetje KV gemaakt, maar dat wilde hij ook niet. Ook nog een andere fles geprobeerd, maar ook geen succes. Ik heb hem nu dus toch nog maar de borst gegeven, want ik ga hem geen honger laten lijden. Aangezien ik 2 voedingen overdag wil afbouwen is het eigenlijk niet mogelijk om iemand anders hem de fles laten geven.

Wat is nu wijsheid? Ik blijf sowieso elke dag de fles aanbieden. Als hij niet wil, moet ik hem dan gewoon nog aanleggen? Ik had gisteren en vandaag een Difrax gebruikt. Zal ik die gewoon blijven gebruiken? Gezien het feit dat hij er gisteren eigenlijk best redelijk uit gedronken heeft. Nog andere tips en trucs die ik zou kunnen toepassen?

Dank alvast!!!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Wat fijn dat je uitzicht hebt op een baan. Wil je kolven op je nwe werk nog overwegen of durf je dat niet te vragen aan de nwe baas?

Op internet kun je lange lijsten vinden met tips bij flesweigeren. Ik heb het e.a. voor je gekopieerd.

Oefen met vers afgekolfde borstvoeding. Moedermelk uit de koelkast of vriezer kan anders smaken.
    Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag.
    Als hij toe is aan een voeding, als hij een borst gedronken heeft (dus tussendoor) of als hij geen honger heeft.... Hoewel oefenen beter gaat als de baby niet te hongerig is.
    Half slapend.
    Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer.
    Andere fles en/of speen proberen.
    Met de Breastflow fles kunnen baby's een vergelijkbare techniek gebruiken als aan de borst wat de overgang makkelijker maakt.
    Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf.
    Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of –doek, op schoot zittend met het gezicht van de verzorger af.
    Aluminiumfolie om de fles wikkelen, een speeltje of ballon aan de fles voor afleiding.
    Niet dwingen: laat hem lekker een beetje op de speen kauwen. Als hij dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en hij wil meer, dan moet hij de tijd krijgen om iets te proberen.
    De speen in moedermelk dopen en/of voorverwarmen, het liefst in mama's bh
    Het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren.
    Beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen.
    Eerst even op een pink laten zuigen, de fles ernaast en dan de pink weghalen.
    Het kinnetje ondersteunen met de hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken.
    Stop de speen niet direct in de mond, maar streel eerst de lipjes met de speen. Breng de speen pas naar binnen als het mondje (wijd) open gaat. Zorg dat de speen diep in de mond komt, dat is de baby van de borst ook gewend.
    De zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren.
    Sommige baby’s bijten de speen dicht in plaats van er aan te zuigen. Een speen met een groter gat kan een oplossing zijn.
    Cupje, lepel, tuitbeker (zonder antilek beveiliging), softcup enzovoort.
    Bij een baby ouder dan een half jaar kan ook pap van borstvoeding gegeven worden wat met een lepeltje gegeven kan worden.
    Het helpt als je de oppas leert zien wanneer je kindje honger heeft.
    Borstgevoede baby's houden meer van kleine frequente voedingen.
    Pre-logopedie kan helpen als je alle tips geprobeerd hebt en het lukt niet.
    Sommige baby's draaien hun dag/nachtritme om waarbij ze overdag minimaal drinken en het 's nachts inhalen.
    Als een baby bij de oppas weinig drinkt kun je ter overbrugging een voeding tussen de middag zelf geven. Met voeden direct bij wegbrengen en ophalen is de periode die overbrugd moet worden niet eens zo lang.

Kies hier iets uit waarvan jij denkt dat het kan werken en probeer dat minimaal een week uit. Steeds nwe dingen uitproberen is stressvol voor je baby en helpt niet mee bij het wennen aan iets nieuws. Veel succes.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dank je wel. Een aantal dingen heb ik al geprobeerd, maar er staan zeker dingen tussen die ik nog kan proberen.

En kolven op mijn nieuwe werk...hm, nee dat zie ik niet zo zitten. Ik kolf overigens ook rete-slecht en bovendien zit ik dan nog met het flesweigeren probleem.

Deel Deze Pagina