Fulltime kolven: hoe lang hebben jullie het volgehouden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mother2Be, 22 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mother2Be

Mother2Be Lid

18 jul 2014
    60
    0
    6
    Hoi medemama's,

Ik kolf nu fulltime en ik vraag me af hoe lang je dit zou kunnen doen? Zijn er mama's die dit tot een jaar of langer hebben kunnen volhouden? Ik heb gehoord dat de productie op een gegeven moment terugloopt als je alleen maar kolft. Enige ervaringen?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Je kan fulltime kolven als je vaak genoeg kolft denk ik prima een jaar volhouden hoor. Natuurlijk hangt dit een beetje van je lichaam af, net zoals 'gewoon' met borstvoeding.
    Zorg echt dat je in het begin minimaal 8x per dag kolft, net zoveel/ vaak als een kindje normaal zou drinken. Merk je dat je productie achteruit gaat, dan kolf je even tijdelijk om de 2 uur.

Ik heb 4 weken fulltime gekolfd en kolfde dan 6x per dag, maar bij elke kolfbeurt dan ook al minimaal 150cc en dat bleef ook stabiel.
    Ik ben na 4 weken zelf gestopt omdat ik het niet meer trok. Had een erg onrustig zoontje en ik kreeg het kolven vaak niet ingepast of ik moest kiezen tussen baby laten huilen/ krijsen en dan zelf kolven.
    Zoontje kon ook nergens anders slapen dan bij/op mij, dus heb ik er toen voor gekozen om volledig op de fles over te gaan.

Maar die keuze is heel persoonlijk. Ik denk dat de eerste weken het pittigst zijn. En als je er echt voor gaat dan zal het je ook wel lukken hoor! Succes!

3. Jj14

Jj14 Actief lid

22 mrt 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Ik heb bij mijn eerste vijf maanden fulltime time gekolfd. Daarna alleen als ik werkte (4 dagen per week).
    Ik kolfde altijd net zo vaak als de kleine dronk, dus dat is steeds minder vaak. Als de productie echt heel laag was dan ging ik s avonds wel eens een uur power pumpen (1 uur afwisselend tien minuten kolven, tien minuten rust).
    Uiteindelijk heb ik anderhalf jaar borstvoeding gegeven. Let op met acht maanden maken je borsten niet meer een voorraad aan, maar produceren alleen als er gedronken/gekolfd wordt).

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb het bij mijn eerste 10 wkn gedaan, toen gestopt omdat ik fulltime kolven en fulltime werken niet zag zitten (drukke baan). Een week later werd ik ernstig ziek en had ik hoe dan ook moeten stoppen ;)...

Bij mijn tweede ben ik aan de borst begonnen, maar slechte begeleiding en aantal problemen, waardoor baby onvoldoende groeide (en erg ontevreden werd...), met 12 wkn toen fulltime gaan kolven en aangevuld met FV omdat ik te weinig melk had. Met het verdriet van eerste 'mislukte' BV was ik erg gemotiveerd om door te gaan en stoppen kon ik niet :). Doorgegaan met kolven tot 11 maanden (vanaf 7 maanden geen FV meer nodig, had zelf genoeg melk) en toen heb ik mijn dochter weer volledig aan de borst gekregen, heeft daarna nog tot 2 jaar live gedronken (mogelijk gemaakt omdat ik in de nacht wel ben blijven aanleggen en ze dus techniek niet echt verleerde).

Het werd gewoon een way-of-life, dat kolven... zelfs met een bewerkelijk peuterpuber erbij. Meerdere dips gehad en met powerkolven e.d. weer te boven gekomen. Mensen vonden mij erg fanatiek, maar zo voelde het voor mij niet.

Als ik het bij mijn derde (weer) had moeten doen, ben ik er wel redelijk van overtuigd dat ik het lang zou hebben volgehouden :D, maar gelukkig was dat niet nodig (mijn derde heeft gelukkig netjes aan de borst gedronken, uitsluitend op mijn werk hoeven kolven).

Ik weet niet hoe oud je kindje is en waarom het tot kolven gekomen is, maar ik heb achteraf spijt dat ik bij mijn 1e (en 2e) niet eerder een lactatiekundige erbij heb gehaald. Er is wat dat betreft soms meer mogelijk dan je denkt...

Veel succes!

5. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    4,5 maand gedaan, toen echt klaar mee. Ik vond het niet prettig om, elke keer als ik even ergens was (dagjes uit, verjaardagen, met vriendinnen afspreken) ik elke keer weer moest plannen waar en wanneer te kolven. Op het werk stond dit gewoon in mijn rooster, dat was het probleem niet.
    Ps. er is een facebook groep 'fulltime kolvers'

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

6 weken om de 2 uur gekolfd en ben daarna met hulp van lk weer live bv gaan geven. Bijna 3.5 jaar :)

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb langer dan een jaar gekolfd. Had erg veel melk, en afbouwen ging erg moeizaam.

8. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Een paar weken. Ik vond het echt loodzwaar; kolven, voeden, alles weer schoon en weer opnieuw. Op gegeven moment sliep mijn baby en moest ik mijn wekker zetten om te kolven. Plus ik had steeds minder melk dus ik moest steeds meer bijvoeden. Toen ben ik ermee gekapt. Eerlijk dat was een hele opluchting.

9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    iets van 12 weken (incl. afbouwen)

10. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    9'maanden!

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    9 maanden. Heb fulltime gekolfd bij de jongste vanaf 10 weken tot 12 maanden. Was dus al wel goed op gang gebracht door haar, maar ze stopte met drinken dus ben toen gaan kolven.

12. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik heb 7 maanden fulltime gekolfd, vooral de combinatie werken en kolven viel me zwaar. In verband met een nieuwe zwangerschap liep mijn productie terug en ben ik gaan afbouwen. Gelukkig ook dat mijn zoontje vanaf dat moment de fv wél kon verdragen zodat we konden mengen anders had ik van mezelf moeten doorgaan.

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    13 maanden gekolfd bij de eerste. Ik had wel een goede productie en hoefde de laatste maanden maar 3 keer te kolven nog. Het begin was wel heel zwaar. Had dus een prima opbrengst, terwijl ik mijn dochter nooit aan de borst heb gekregen. Kan dus wel!

14. Zomer15

Zomer15 Actief lid

18 mei 2015
    257
    0
    16
    Ik ben hier ook benieuwd.
    Wilde gaan stoppen met de bv na ruim 7 weken omdat ze snachts om 4 uur weer wakker werd mag ook met haar gewicht. Maar toen viel ik in slaap of zij.
    Overdag zat er helemaal geen ritme aan. Knooide zo uur verder en dan kwam ze soms kwartier later met huilen. Wat op honger leek. Aangezien nummer twee was vond ik dit wel overweging om te twijfelen om te stoppen.
    Ik kolf nu 6 x. Binnen 5 minuten fles vol. Binnen half uur met alles klaar. Soms geeft iemand anders de fles. En de nachten verlopen ook weer goed.Gisteren om 21:30 laatste fles nu om 5:00 wakker.
    Tot nu toe blij met deze keuze. En zien wel hoe het loopt

15. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik heb tot 3 maanden elke voeding gekolfd daarna een maand 4x per dag en toen in een week afgebouwd wel nog een maand bv uit de vriezer laten drinken had enorme voorraad opgebouwd

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn kind kon het gelukkig zelf na 10 weken fulltime kolven en elke dag blijven oefenen met aanleggen.
    Maar vriendin van me heeft voor haar zoons anderhalf jaar gekolfd.

Deel Deze Pagina