Dinsdag ben ik bevallen van een prachtige tweeling. Dinsdag en woensdag gekolft en geprobeerd ze aan te leggen maar gezien de intensiteit van een tweeling, keizersnede en borstverkleining snel de handdoek in de ring gegooid. Nu heb ik op dag 5 stuwing. Echt enorme grote borsten, gigantisch. Is gek gedacht dat ik dan toch wellicht nu flink zou kunnen kolven of is dat verkeken en ga ik mezelf pijn doen? Geen borstvoeding geven is altijd een beetje een kwetsbaar punt. Door de borstverkleining maak ik weinig kans en bovendien heb ik het rete druk hoor met de tweeling en slapen we al erg weinig, maar ineens denk je "stel dat het eruit zou spuiten joh!"
Gefeliciteerd met je tweeling! Wanneer je nu gaat kolven dan ga je je melkproductie op gang brengen. Maar ik lees tegenstrijdige dingen in je bericht. Aan de ene kant wil je wel borstvoeding geven, anderzijds ook weer niet. Zodra je besluit te gaan kolven is dat toch een teken dat je borstvoeding wilt gaan geven en moet je er ook wel voor de volle 100% achter staan anders word je denk ik heel ongelukkig. Wat zegt de kraamhulp? En nog belangrijker, wat zegt je hart? Je zou eventueel ook beide kunnen proberen. Dus aanleggen / kolven en alles wat ze tekort komen aanvullen met kunstvoeding.
Je kan ook kolven in de mate die jij wil, dus dat je niet volledig alle flesjes kolft, maar gewoon een paar en dat je bv en kv dus combineert. Bedenk je idd wel dat je als je gaat kolven, je de productie stimuleert. Maar dit kan je ook weer afbouwen als je zou willen... misschien met een lactatiekundige overleggen? Dan kun je kijken wat jij graag zou willen, en hier samen een plan voor maken.
Wat wil je? Een keer flink kolven als je stuwing hebt kan een enorme opluchying zijn. Ook als je verder niet wilt voeden. Van 1 keer je borsten leegkolven komt je voefing namelijk niet op gang. Voordeel: jij opgelucht, en je kinders een stoot antistoffen. Win-win. Mocht je daarna zin in zelfvvoeeen krijgen dan kun je doorgaan met kolven of aanleggen. Maar dat hoeft niet. O en gefrliciteerdche!
Gefeliciteerd met je tweeling. Ik heb zelf ook een tweeling en geef inmiddels succesvol bijna 21 maanden borstvoeding. Ik weet dus als geen ander hoe druk het kan zijn, maar ook hoe mooi. En ook het weinig slapen: ik kan daar veel over vertellen maar ik hou het er maar bij dat ik die herinnering maar wat voor eigen bestwil heb geblokkeerd. Ik heb alleen geen ervaring met KS en borstoperaties. Mocht je bv willen geven... Dan zou het gewoon gaan proberen. Nu direct een goede kolf in huis halen. En... Eigenlijk, als ik zo brutaal mag zijn, hebben jullie het nog niet echt eens kans gegeven. Met twee dagen moet het nog goed op gang komen. Dus als je toen al gestopt bent met kolven en aanleggen betekend niet dat je per definitie het niet kunt geven. En zoals wel vaker in dit forum gedeelte ook terecht wordt gezegd: kennis is macht! Laat vandaag nog door je man of weet ik veel wie het boek 'borstvoeding' van Stefan Kleintjes uit de bieb halen. Heel veel succes gewenst!! 🍀
Hier ook een tweeling 15 mnd gevoed. In het begin vreselijk intensief maar fijn. Zo heb ik veel op het grote bed geleefd. Daar kon ik in het begin tegelijk voeden, troosten, samen knuffelen of slapen. Ik heb ook samen geslapen met ze. We hadden een ledikant op onze kamer en ik viel met/ na voeden in slaap tot de volgende kwam, dan ruilde ik ze om hihi. Maar na een paar weekjes was het zo makkelijk. Ze dronken sneller en dus korter en minder vaak. Geen gehannes met flesjes. Achteraf heel blij dat ik er voor ben gegaan. Inderdaad kennis is macht. Maar als je er voor wilt gaan moet je wel even wat doen Kijk oo borstvoeding. Com. Het boek van Stefan kleintjes lezen. En een goede lactatiekundige er bij! Zeker vanwege een tweeling en borstoperatie. En elke voeding is er 1 zou ik zeggen. Er is zo veel mogelijk: beide volledig op verzoek, om de voeding borst en fles, paar voedingen uit de borst, fulltime kolven of bij de fles blijven. Kolven is wel heel zwaar met een tweeling hoor