Fulltime kolven: hoe vaak kolven per dag?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Kara, Apr 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    wat een lieve reacties, ik krijg gewoon een brok in mijn keel bij het lezen. dankjulliewel!
    later reageer ik weer even uitgebreider, maar ik moest dit even kwijt.

2. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    Sophy, hoe gaat het bij jou inmiddels? Bijzonder dat onze verhalen zo op elkaar lijken! En nu ook weer met het kolven.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties. Fijn dat er met je wordt meegedacht als je er zelf onzeker over wordt.
    Interessant wat onderzoek nu uitwijst over borstvoeding. Ik blijf het maar een lastig iets vinden. Ik geloof echt wel dat het de voorkeur verdient, maar juist omdat lange termijn effecten niet altijd duidelijk zijn vraag ik me soms af of ik mezelf ook niet voor de gek houdt. Het voelt (blijkbaar) erg natuurlijk, dus dat maakt ook dat ik het nog even vol wil houden.
    En jullie lieve reacties helpen daar zeker bij!

Inmiddels lukt het me met 4 keer kolven per dag genoeg voor mijn kleine man te kolven. Daar kan ik dus voorlopig nog even mee doorgaan omdat ik weg kom met maar 1 keer overdag kolven (en dus ergens onderweg/op werk). Hij is nu begonnen met hapjes en hopelijk gaat dat ook helpen met de reflux klachten. Wie weet kunnen we zometeen zonder pitmeel nog een tijdje met tepelhoedje toch nog een tijdje doorgaan. Dat staat nu nog open, en dat geeft me weer rust (en hoop).

Ik ga weer, moet kolven ;)

3. limili

limili Bekend lid

Apr 24, 2013
    604
    7
    18
    Hoi,

Ik heb ruim 14maanden fulltime gekolfd. Moet zeggen heb niet alle reacties gelezen maar ik had veel melk en kolfde ruim voldoende elke keer. Heb lang op vier kolfmomenten gezeten. Als ik een dip had ging ik het opkrikken door in de nacht tussen 1 en 2 uur te kolven (productie op zijn hoogst) Ik kolfde in de ochten tussen de middag eind van de middag/begin avond en voordat ik naar bed ging.

Probeer anders borstvoedingsthee te drinken dit helpt ook ter voorkoming van borstontsteking heb ik gelezen. En ik vond het ook nog wel lekker haha. Het beste in het begin is veel te kolven maar als jou productie niet kelderd zou ik dit ritme aanhouden. Als het inzakt duurt het drie dagen voordat je weer verbetering ziet mocht je gaan opkrikken.

Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd een pb sturen. Heb inmiddels al zeg ik het zelf aardig wat kolfervaring.

4. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Kara wat goed dat je nog kolft, alweer de 5 maanden bv gehaald :) ik ben benieuwd hoe de eerste hapjes bevallen en of het tegen de reflux helpt.

Hier ook nog aan het kolven, meestal 7x per dag. Aan de borst wil ze niet meer en zo lang ze onregelmatig drinkt doet dat me verdriet, maar weet ik ook dat kolven mn productie beter in stand houdt. Soms drinkt ze 60 soms 120.. dat is gewoon niet handig. Nog steeds regelmatig verstopt. Ik geef nu wel minder jbpm en dat helpt wel! Goede stabiele productie.. ik kolf ook wat meer dan nodig zodat er altijd iets extras is als ze dat nodigheeft en een vriezertje vol nu ;) soms nog even verdriet dat ik haar nietgewoon aan de borst heb en soms word ik beetje moe van het gedoe met de flessen ;) maar toch.. ik kolf rustig door :)

5. lynnetjee

lynnetjee Bekend lid

Jan 30, 2014
    647
    0
    16
    verzorgende ig
    limburg
    Hoi!

Mijn dochter is ook te vroeg geboren en kon ook door de reflux niet aan de borst.
    Mij is door de lactatiekundige aangeraden minimaal 8 keer per dag te kolven tot ze 10 maanden zijn omdat je productie dan pas stabiel is. Ik heb dit tot 4.5 maanden vol gehouden en was daarna k.o en borstvoeding bleek niet het beste te zijn ivm veel allergieën van mijn meisje.
    ik kolfde overdag om de uur en kwam daarmee op 8/9 keer per dag uit. In de nacht sliep door, tenzij ik toevallig wakker werd ( de kleine sliep al heel snel door ).

Succes!!

6. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    fijn van die posts die verdwijnen omdat je er te lang over had gedaan :cool:

nog een keer:
    bedankt voor jullie reacties weer!

Lynnetje, wat een ervaring heb jij dan zeg. Knap dat je het nog zo lang hebt volgehouden met zo vaak kolven per dag! Lijkt me een flinke opgave en inmiddels genoeg verhalen dat het ook anders kan dan zo vaak kolven per dag tot 10 maanden, maar misschien was dit een persoonlijk advies natuurlijk. hoe dan ook, hoop dat het goed gaat met jullie na zo'n start!

Sophy, nog steeds aan de kolf? hoe gaat het inmiddels?

ik zit nu op 4 keer kolven per dag en bouw langzaam weer een voorraadje op. ik vind het nu zo wel weer even te doen, dus gaan stug door zolang het lukt. de 6 maanden gaan we wel halen, dus daar ben ik al erg blij mee!

7. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,876
    2,876
    113
    Noord-Holland
    Ja hier ook nog aan het kolven, 7 of 8x per dag.
    Moet wel zeggen dat ik tot nu toe geluk had dat mn man thuis was, maar die gaat over 2w weer werken dus zal ik meer zelf moeten doen en hopelijk lukt het dan nog! Haal ik iig de 3mnd :) en hopelijk veel meer
    De kleine drinkt slecht. Ben nu blij dat ik kolf want dan houdt mn oroductie het tenminste. Ze zit nu op overdag 3x30ml en savonds 3x100ml.. er gaat dus heel wat door de gootsteen. Mn kleine zieke guppie.

6 maaden is ook een fijne mijlpaal :) super dat dat met 4x per dag te halen is. Doe je ook nog snachts of echt alleen overdag?

8. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    ach, je meisje is ziek? beterschap. en goede mijlpaal ook: alweer 3 maanden! goed om die voor ogen te houden! had jij nou bij je eerste (lang) bv gegeven?
    en 7/8 keer is nog wel behoorlijk, knap dat je dat ook vol houdt. ik ben al snel de nachtkolfsessies gaan overslaan.
    fijn dat je man er nog is, dat scheelt inderdaad wel.
    succes maar weer :D

Share This Page