Ik zit even met het volgende: Mijn dochter van 3 maanden oud krijgt volledig borstvoeding. Ze is een dikke 60cm lang, en twee weken geleden woog ze 5530 gram. Ik ben inmiddels weer aan het werk, en ze krijgt 4 dagen per week afgekolfde melk. (3 dagen op de opvang, 1 dag bij papa) Wat zijn nou "goede" hoeveelheden om te geven? We zijn een beetje aan het uitproberen geweest: met 120cc in een flesje komt ze om de 4 uur, met 100cc om de 3 uur en aan de borst komt ze ook om de 3 uur. Wij hadden dus de conclusie getrokken dat 110cc per flesje genoeg moest zijn. (Ook al wijkt dat af van de "150cc x kilo's / aantal voedingen"-regel) Vandaag haalde mijn vriend haar op op de opvang, hadden ze haar 3 flesjes van 100cc in twee flesjes gegooid en haar 2 voedingen van 150cc gegeven??? Ja, ze leek nog honger te hebben na de voeding, zeiden ze. Uiteindelijk heeft ze dus wel hetzelfde gehad als anders. Oké, dat kan, had het fijn gevonden als ze even gebeld hadden, maar het zij zo. Misschien dat ze een regeldagje heeft, ze was er vanochtend ook al vroeg bij, en ze had ook honger toen ik thuiskwam, dus ik ga vanavond vaak aanleggen, ze heeft 5 voedingen gehad al vandaag overdag, krijgt er normaal 6, maar ik heb haar nu om 19:30 aangelegd, ga haar om 21:00 aanleggen en dan om 22:00 nog een keer, en dan 23:30 kolven. (Leuke avond!) Waar ik verder een beetje mee zit: klopt onze redenering over het aantal cc's? Zo nee, als ze meer moet hebben, hoe verhoog ik mijn productie dan? Ik kolf nu na de eerste voeding 's ochtends, 4 keer op het werk, en na de laatste voeding, en zit dan zo'n beetje op 325 a 350 cc voor 3 voedingen. Als je uitgaat van de formule dus veel te weinig eigenlijk... Mijn dochter lijkt heel tevreden met wat ze binnenkrijgt, en mijn vriend heeft juist meestal moeite de volledige 100cc naar binnen te krijgen. Hij voert het vaste ritueel uit: Halve fles (1 borst), schone pamper, andere helft (toetjesborst), en moet dan moeite doen omn haar na het verschonen weer aan het eten te krijgen. Wellicht moeten ze dat op het KDV ook doen? Maag stuurt immers met wat vertraging signaal naar de hersenen "ik ben vol"?Wat misschien wel meespeelt is dat ze vorige week ziek geweest is en toen regelmatig gespuugd heeft (Heb haar wel telkens na het spugen opnieuw aangelegd) Graag wat advies, ik geef na een moeizame start met heel veel plezier borstvoeding, heb er ook absoluut geen moeite mee op mijn werkdagen te kolven, maar zoek wat bevestiging over of we het zo goed doen, OF wat advies als we nog dingen beter kunnen doen...
Hallo, Maak je niet te druk hoor. Jullie doen het heel goed. er is een globale regel die kan helpen hoeveel je ongeveer per voeding in het flesje kan doen. 150 ml x lichaamsgewicht in kg = volume per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingen en je weer ongeveer hoeveel er in een flesje kan. dat is een benadering want er zijn kindjes die meer of juist minder drinken. Ook is het drinken op het KDV soms heel anders. Sommige kindjes drinken haast niets en "overleven"om zich 's avonds bij mama weer vol te tanken. Andere drinken heel veel (door de prikkels etc). Ook veranderd vaak het ritme compleet na zo'n KDV dag. Vaak komen kindjes ineens in de avond vaker of in de nacht. De dagen zijn druk, er zijn veel prikkels en ze missen naast de BV ook het huid contact. Op het KDV zijn ze overigens gewend aan "grote"flessen omdat KF kindjes vaak minder voedingen maar wel veel grotere volumes per keer nemen. Hoop dat je vraag een beetje is beantwoord. Je doet het goed zo. Succes Ilse Uiteindelijk komt alles weer in een ritme.