Bij mijn zoontje ben ik begonnen toen hij 6 maanden was. Hij kreeg wortel. Ook wacht ik nu weer tot mijn dochter 6 maanden is, vroeg genoeg.
Met 6 maanden. Eerst banaan en biscuitjes. En eigenlijk gelijk al aan tafel de groente die wij ook aten (zoutloos gekookt) Zoveel mogelijk via de rapley methode. Hieronder nog een leuk filmpje van mijn dochter, met 9 maanden met de rapley methode. eating rapidly with Rapley - YouTube
Wij beginnen over 3 weken, dus met 6 maanden ongeveer. Ik vind Rapley wel leuk, maar ik wil ook wel dat ze iets binnenkrijgt, dus het wordt denk ik een beetje een combi. Het fijne aan Rapley vind ik dat ze de smaak op eigen initiatief kunnen leren kennen. Ik stop er niet iets in wat ze overkomt, maar ze doen het zelf en kunnen zelf kiezen of ze het in hun mond houden, of er even uithalen. Ik denk dat we beginnen met de minst allergene groenten (broccoli, wortel, bloemkool, courgette, denk ik). Bij de jongste ook met 5,5 maand met Rapley begonnen (wortel en komkommer).
Oudste met 5,5 maand begonnen met groenten, week later fruit. Jongste met 5 maanden omdat ze om de 2 uur kwam en nog honger had met worteltjes begonnen en een paar dagen later fruit erbij. Nu met 6 maanden eet ze 2 keer per dag een stuk fruit, 's avonds een flink bordje groenten en tussen de middag een halve boterham en ze komt nog steeds elke 2 a 3 uur, haha. Ik geef trouwens niet Rapley, geloof er niet zo in. Ik maak wel alles zelf dus het is sowieso alleen maar grof geprakt (gebruik voor alles gewoon een vork). Brood natuurlijk wel gewoon in het handje.
Bij de oudste met 5 maanden begonnen met zelfgemaakte prutjes. Zijn eerste hapje was wortel. De jongste is nu 6 maanden en bij haar zijn we net een week begonnen. Zij krijgt stukken tot nu toe, maar ze vindt het allemaal maar raar trekt vreselijk bedenkelijke gezichten en krijgt nog niks binnen. Ze heeft broccoli gehad, banaan, wilde perzik en wortel (vies!). Plakjes komkommer is ze wel gek op en broodkorst viel ook in de smaak. O, en gistermiddag wilde ik haar een potje (peer) geven, want dat had ik nog staan van zo'n babypakket, maar daar snapte ze al helemaal niks van, dus na een paar likjes heeft de oudste dat maar opgegeten.
Wij zijn nu (dochter 19 weken) voor het eerst begonnen met laten proeven van wat appel. Maar ze trekt een heel vies gezicht Ze heeft wel al een keer aan een stukje watermeloen gesabbeld.
Wij zijn met 6 maanden begonnen met gekookte worteltjes (Rapley). Wat een genot om onze kleine meid zelf te zien eten. Je hoort wel eens van kindjes die vooral voelen of spelen... Hier gaat alles richting het mondje. Vooral brood is populair, daar eet ze per dag zeker twee sneetjes van! Ik geef ook wel eens prakjes hoor. Zelf hou ik ook niet zo van gekookte aardappelen en snap dus helemaal waarom m'n meissie liever aardappelpuree eet. Hier trouwens nog 5 borstvoedingen op een dag. Alle bijvoedingsmomenten worden voorafgegaan door de borst. Wel raar: vandaag zeiden ze bij het cb tegen m'n man dat we ook met vlees mochten beginnen omdat ze zo beweeglijk was en de energie wel kon gebruiken... Maar dat ik wel zou kunnen denken over een bv minder (ze gaven wel een compliment dat ik nog steeds bv gaf maar het mocht dus toch minder )
Hier dronk ze toen 7-8x dus ik vindt 5x niks teveel. Vlees gaf ik pas vanaf 10 maanden soms en vanaf 1 vaker.