Fulltime kolven, weinig productie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Uk80, 22 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoi meiden,

Ik ben op 9 december bevallen van een zoon. Hij is 10,5 week te vroeg geboren. Eigenlijk wilde ik geen bv geven, het was niets voor mij. Na zijn geboorte heb ik anderhalve dag getwijfeld of ik het zou doen. Ik had ook totaal niet het besef dat ik moeder was geworden ;) Na anderhalve dag kreeg ik hem voor het eerst in mijn armen en toen was ik om. Ik ging proberen te kolven.
    Gelukkig kwam er gelijk 1 druppel en dat vond ik al heel wat. De volgende dag had ik al een klein beetje wat voor hem al genoeg was, want hij kreeg maar 1 cc per 2 uur.

Toen hij 4 weken was is hij overgeplaatst naar een gewoon ziekenhuis en toen mocht ik hem voor het eerst aanleggen. Ik was dus geen bvtype, maar wat vond ik het bijzonder dat dat mocht en hij begreep gelijk wat de bedoeling was! (heb het op film, echt super!)

Helaas moest hij 10 dagen later weer terug naar het academische ziekenhuis en hij moest geopereerd worden. 2 dagen lang had ik gigastress en maar 2-3 keer per dag gekolft.
    In mijn rechterborst is nu nog een kliertje verstopt, maar het was erger, dus dat duurt denk ik niet lang meer.
    Ik heb sinds vandaag de oxytocinespray om de TSR op te wekken, en dat werkt wel. Het komt er sneller uit ;)
    Nu zit ik dus alleen nog met de productie. Ik heb echt te weinig en ik zou het liefst willen dat ik genoeg heb zodat hij geen kunstvoeding hoeft te krijgen (krijgt ie nu als de moedermelk op is). Ik kolf nu zo'n 30 cc per keer :(

Warme doeken, massages, helemaal leegkolven... Wie heeft er nog meer tips?

2. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Om de hoeveel uur kolf je nu? Je kan je productie opkrikken door meer te gaan kolven.

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik ben net begonnen om weer om de 2-3 uur te kolven. Het is alleen niet altijd te doen, maar probeer het wel. Hoop dat het gaat lukken ;)

4. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik zou zeker proberen om de 2 uur te kolven, totdat je productie weer wat opgekrikt is. Maar begrijp ook dat het niet altijd mogelijk is.
    Kolf je 's nachts ook? Dat kan ook een boost zijn voor je productie.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Sjonge, wat een schrik zeg, dat je kindje zo vroeg geboren is! Dat zal heel wat stress en zorgen met zich meebrengen...

Heb je een goede lactatiekundige ingeschakeld Zo niet, dan zou ik dat aanraden om te doen. Deze kan je helpen om je kindje aan de borst te krijgen, wat makkelijker is dan ft kolven.

Om meer te kolven kun je verschillende dingen doen:
    - een goede kolf is heel belangrijk. Het liefst een dubbelzijdige, electrische kolf. Scheelt tijd, en het is goed voor je productie. Misschien kun je de Medela Symphony bij de thuiszorg huren, of de PISA aanschaffen.
    - veel kolven: elke 1,5-2 uur. Indien mogelijk natuurlijk. Ook 's nachts kolven is heel erg goed voor je productie.
    - Clusterkolven: gedurende een blok van bijv. 3 uur elke 20-30 minuten een paar minuten (5 ofzo) kolven. De kolfspullen kun je gewoon afdekken met een schone doek.

Hopelijk heb je hier iets aan!

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.063
    2.202
    113
    Brabant
    sowieso dubbelzijdig electrisch kolven.
    genoeg drinken
    en toen het bij mij terugliep ging ik elke 2 uur kolven.
    Na 6 weken moest ik elke 2 uur een half uur kolven om genoeg te krijgen. Toen ben ik ook gestopt..
    En schijnt ook een minuten schema te zijn, maar die weet ik niet (is iets van 7-5-3 minuten ofzo...)

Succes meid!

7. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ik kolf dubbelzijdig electrisch (medela symphony)
    Ik ben veel bezig met heen en weer pendelen tussen het ziekenhuis en thuis en natuurlijk moeten er ook wel eens boodschapjes gebeuren en de honden uitgelaten worden en het huishouden :( . Ik heb gewoon de tijd niet om zo vaak te kolven.
    Eigenlijk ben ik blij dat ik 's nachts eindelijk weer een beetje kan slapen dat ik het niet trek om 's nachts te kolven.

De lactatiekundige uit het ziekenhuis helpt me wel goed hoor. Gelukkig begreep de verpleegkundige me heel goed en mag ik hem nu 2 x per dag aanleggen (als hij niet te moe is natuurlijk) en de lactatiekundige geeft hier tips bij. Ik hoop dat het aanleggen de productie ook verhoogd ;) Ben blij dat het mag, want dat is niet zo vanzelfsprekend op de ic ;)

Dat clusterkolven kan ik wel eens proberen!

Verder denk ik dat het anders jammer is hoor, ik doe mijn best, maar het moet niet ten koste van alles gaan.

8. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hey uk,
    volgens mij ben je hartstikke goed bezig! en wat je zegt, het moet wel leuk blijven.
    heb trouwens ook wel eens gelezen dat je later de productie nog op kunt voeren. dus dat je als hij straks thuis is, misschien de bv wel weer helemaal op peil krijgt als je hem veel aanlegt.
    succes ermee en ik hoop dat je mannetje snel lekker bij jullie thuis is!
    groetjes, lauwie

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Precies, je doet wat je kan toch!

Aanleggen is super, zeker met goede begeleiding erbij. Echt je kindje aan de borst stimuleert beter dan een kolf, dus het zal zeker helpen!

Het voordeel van clusterkolven is dat je het makkelijker even tussendoor doet. Ik ging dan vaak de was opvouwen en tussen eventjes kolven.

Wat je nog zou kunnen overwegen, maar ik weet niet of je het wat vindt natuurlijk, is via het moedermelknetwerk proberen een donormoeder te vinden. Dan krijg je moedermelk van een andere moeder en hoef je geen kv bij te geven.
    Het is een idee, ik weet dat niet iedereen dat wil...

10. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Om en om kolven kan ook wel eens helpen. Dat gebruikte ik om de producite op te voeren. Je borst krijgt dan steeds een seintje om melk aan te maken.

Dus 1 minuut links
    1 minuut rechts,
    2 minuten links,
    2 minuten rechts,
    5 minuten links
    5 minuten rechts.

Je bent dan wel iets langer bezig, maar het hielp bij mij erg goed. Dit was een tip van mijn kraamverzorgster.

11. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Hier een reactie van een mama van een meisje dat 8,5 week te vroeg is geboren. Ik heb haar uiteindelijk een half jaar bv gegeven, maar ze heeft nooit alle voedingen bij mij kunnen drinken. Heb dus een half jaar lang, meerdere malen per dag gekolfd...

Het is al super wat je doet! En wat je al zegt, het moet niet voor alles gaan. Ik weet zelf hoeveel energie het vreet, je komt gewoon niet eens aan jezelf toe. Niks geen kraamtijd, niks geen herstel en dan ook nog alle zorgen en emoties.
    Dat je een productiedip hebt, is heel normaal hoor! Had ik ook van tijd tot tijd en hoe meer ik er mee bezig was, hoe minder het werd.

Dat je zelf voldoende rust neemt, is even zo belangrijk, hoe lastig ook. Ik heb ook heel bewust niet 's nachts gekolfd, de nachten waren voor mij om te slapen!

Ik heb regelmatig naast de couv. gekolfd en dat werkte wel.
    Ik wens je heel veel succes en voor over hopelijk niet al te lange tijd heeeeeel veel geluk samen met je mannetje!

12. MaNo

MaNo Actief lid

2 jan 2009
    193
    0
    0
    Eindhoven
    Hey Uk,
    Je bent harstikke goed bezig!
    Tips die je misschien kunnen helpen:
    - kolf met een foto of filmpje van je kind, of het liefst naast je kind, dit helpt nog beter.
    - waarschijnlijk ervaar je stress/drukte door de opname en het heen er weer gerace. Het is dus goed te begrijpen dat de productie weinig is. Probeer de rust te nemen. Dat is natuurlijk heel moeilijk. Je zegt dat je het niet ten koste van alles wilt laten gaan en dat is een begrijpelijke instelling. Wanneer je er echt klaar mee bent, zorg dan dat je een oplossing hebt waar jullie helemaal achter staan, dus bijv om en om MM geven of zoiets.
    Het blijft wel de beste voeding voor prematuren, dus erg knap dat je er zo mee bezig bent!
    Heel veel succes!

13. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hey meiden,

bedankt voor jullie reacties!
    Helaas lukt het aanleggen niet meer. Volgens de lactatiekundige komt het door de (speen op de) fles. Hij raakt helemaal gefrustreerd en dat is heel erg zielig om te zien. Ik heb besloten dat ik hem niet meer aanleg, maar alleen nog maar flesjes geef. Hij heeft al zoveel moeten meemaken, ik ga niet forceren om hem aan de borst te krijgen.
    Ik blijf wel gewoon doorkolven. In ieder geval zo lang hij in het ziekenhuis ligt.
    Gelukkig is de verstopping in mijn rechterborst weg! Nu moet ik er weer op letten dat ik weer meer ga drinken en dan is het wel ok denk ik.

We zien wel hoe ver we komen! ;)

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh fijn dat die verstopping weg is! beroerd is dat he...

Ik herken wat je zegt over het niet lukken met aanleggen... Dat hebben wij ook gehad.

Wat je nog wel kunt doen is veel huid op huid contact (mag dat al eigenlijk?) en dan gewoon kijken wat hij doet. Ipv echt aanleggen. er zijn kindjes die het dan wel gaan snappen, op hun eigen tempo. En lukt het niet, dan is het heerlijk genieten van dat warme lijfje tegen je aan!

15. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoi stranger,

ja dat mag gelukkig wel huid op huidcontact! Als hij dan honger heeft gaat hij inderdaad zoeken en smakken en zijn mond heeeeeeel wijd open doen... (doet ie ook met aanleggen). Alleen zodra hij merkt dat het de tepel is en niet de speen dan schudt hij heel hard met zijn hoofdje heen en weer (soort nee-schudden).
    Ach, zo werkt het ook gelukkig! Bedankt voor het meedenken hoor ;)

16. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Knap dat je nog blijft kolven hoor! Heb je al een tepelhoedje geprobeerd? Hier heb ik al die tijd mee gevoed. Lactatiekundigen zijn hier niet zo over te spreken, maar voor mij en mijn dochter werkte het prima...

Deel Deze Pagina