Ons zoontje is nu ruim drie weken. Hij komt 7x per dag voor een voeding. 1x daarvan krijgt hij afgekolfde melk, de andere 6 voedingen live borstvoeding zeg maar. Hoe weet ik hoeveel cc gekolfde melk ik hem aan moet bieden? Hij krijgt nu 100 cc, maar denk dat hij veel meer ook op zou drinken. Ik heb natuurlijk geen idee wat hij uit de borst normaal binnen krijgt.
100 cc lijkt me voldoende voor zo'n kleintje. Hij is pas 3 weken dus het is beter om heel voorzichtig te zijn met flesjes aanbieden. (het advies is eigenlijk vanaf 4 weken) Je zegt dat ie waarschijnlijk meer zou opdrinken, welke speen gebruik je? En hoe lang doet ie over de fles?
Ik gebruik de mam fles en hij drinkt net als z'n zus altijd deed mega snel. Probeer het te rekken tot 15 minuten iedere keer. Hij krijgt al een week lang de fles 1 x per dag.
Eerlijk? Voor zo'n kleintje lijkt me dat best snel Gebruik je een newborn speen? Hoe drinkt ie aan de borst? Qua tijd en verloop?
Hij drinkt 10 minuten à een kwartier per borst. Ik bied dus beide aan. Vaker een kwartier dan 10 minuten.
Ik had/heb hier ook zo'n zuiperdje We gebruikten eerst de calma speen, nu de nummer 1 speen van difrax. Ze drinkt/dronk altijd in 10 minuten de fles leeg. Ik heb altijd aangeboden naar aanleiding van hoe vaak ze per dag kwam en het gewicht. Dus net zoals met kunstvoeding. En dan mocht ze dat opdrinken, maar als ze vol zat eerder ook prima. Heb nooit opgedrongen. Nu drinkt ze 180 binnen 10 minuten op. Als ze aan de borst drinkt is ze ook binnen 10 minuten klaar, soms een kwartier. Maar dan heeft ze beide borsten gehad en genoeg en wil niet meer.
Ok,das best snel. Zoon deed dat ook trouwens en dronk ook graag een fles vol,als hij gekolfde melk kreeg. Dus ik herken het wel. Ik ben niet meer helemaal thuis in de flessen/spenen. Iemand anders een tip? iIk denk dat een fles/speen waar hij niet te snel uit drinkt beter werkt. Ik moest die ook gebruiken omdat zoon reflux had en niet een plons weg mocht klokken. Verder: tussendoor,net als aan de borst,even.een boertje en een pauze.
Zoe, heb ook difrax fles in huis. Die slaat hij ook zo achterover... M'n dochter dronk haar flessen overigens binnen 10 minuten leeg. Van alles geprobeerd om dit te voorkomen. Nooit gelukt trouwens, maar was daarna altijd verzadigd en kwam niet eerder dan zou mogen. Zij kreeg flesvoeding overigens. Mamavananne, ik denk dat ik dan voor die ene fles ook maar de hoeveelheid van flesvoeding aan ga houden.
Ik als fulltime kolver kreeg dit als richtlijn: doe in de fles wat ze aan KV mogen hebben MAAR als ze dat schoon opdrinken en dan meer willen mag dat; BV kun je niet te veel geven en je kindje geeft zelf aan wat genoeg is. Dan leer je vanzelf wat er in een flesje moet en als je kindje elke keer een laatste slokje over laat is het genoeg.
Ja ze mogen meer, maar eigenlijk geld die regel alleen als ze lang genoeg over de fles doen. Dus als je kleintje de fles binnen 10 minuten op heeft en nog 'zeurt' om meer moet je het officieel gaan zitten rekken om te kijken of het nog wel echt honger is of zuigbehoefte. Ik bied de fles aan en als hij leeg is zeg ik het is op en geef ik mijn pinkje. Als ze honger heeft komt ze dan wel eerder dan de 3 uur die ze er normaal overdag tussen heeft zitten (is eigenlijk nooit) Ik heb denk ik 2 keer toegegeven in het begin en haar nog wat meer aangeboden, maar dat kwam er na een minuut of 10 vrolijk ook weer uit want dan was ze dus toch te vol...
Mijn meisje geeft ook altijd terug, maar toen ik meer gaf kwam het er echt in een golfje weer uit en vond ze het ook niet leuk. Normaal spuugt ze en lacht ze ondertussen erbij.. Dat heeft mij doen besluiten niet meer te geven dan de regel van kv. Je kan het gewoon is proberen, als de kleine veel eerder komt dan normaal zat er dus niet genoeg in de fles
Ik geef ook niet meer dan de kv regel, mijn dochter spuugt het anders allemaal weer terug. Ze drinkt het flesje wel altijd leeg, huilt vaak even als het op is, maar dit is bij haar echt zuigbehoefte. Ik heb wel geprobeerd haar meer te geven, en dit drinkt ze dan ook, maar dan komt het er even later toch weer uit.
Ja als je merkt dat het te veel is weet je ook hoeveel er in een flesje moet en dan kun je evt een speentje geven voor de zuigbehoefte na een fles