Genoeg kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Marrit1988, Nov 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

Apr 24, 2015
    737
    1
    18
    Female
    Hallo!

Omdat ik tijdens de zwangerschap hele vlakke tepels heb gekregen, wil het aanleggen niet goed lukken. In het ziekenhuis hebben ze mij hier ook niet heel goed mee geholpen. Maar omdat ik absoluut borstvoeding wil geven, kolf ik nu af.
    Mijn dochter (1 week + 1 dag) drinkt om de 3 u ongeveer een 60ml borstmelk, soms 70 of 80 ml. Maar soms kolf ik maar 50ml af! En dan zijn mijn borsten echt leeg. Snachts geven we 2x flesvoeding (nutrilon), zodat ik een voorraad borstmelk kan aanleggen voor overdag. Zo kan ik naar de winkel en kan mijn man ze voeden. En op termijn valt die nachtvoeding toch weg.
    Ik drink elke dag veel water en thee met galactocil, maar dat blijkt niet echt te helpen...
    Kan ik iets anders doen om de productie te stimuleren?

Alvast bedankt!
    Groetjes!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe kolf je af: heb je een enkel of een dubbelzijdige kolf? En kolf je dan in 1 keer of in stappen afgewisseld met massage?

Wanneer je minder voedingen zelf geeft en ook geen signaal aan je lichaam geeft op die momenten (nacht) dan denkt je lichaam dat er minder voeding aangemaakt hoeft te worden. Jullie geven dan kunstvoeding. Mogelijk kom je hierdoor in een spiraal naar beneden, waar je steeds minder voeding krijgt.

Ik zou in de nacht als je kunstvoeding geeft wel even stimuleren, al is het maar met de hand even beide borsten een minuutje of 3 masseren en melk eruit masseren.

Verder kun je inderdaad borstvoedingsthee, noten, avocado dat soort dingen eten.
    Overdag veel bij je houden, veel oefenen met aanleggen en dicht aan de borst liggen.

Ook zou ik overwegen nog een lactatiekundige in te schakelen. Samen komen jullie dan met een plan om aan te werken en met een week heb je soms een ander beeld: een waar je achter staat en waarbij je weet waar je aan toe bent, en niet dat je achter de feiten aan loopt.

tot slot: er is een mogelijkheid van donormelk: kijk maar op moedermelknetwerk.nl

Succes!
    Geniet van je kindje!

3. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

Apr 24, 2015
    737
    1
    18
    Female
    Hallo!

Ik heb een enkelzijdige elektrische kolf (Philips avent).
    Ik zet eerst 2 minuten de massagestand aan en dan kolf ik tot er niets meer uitkomt. (Meestal 10minuten per borst)

Deze ochtend kolfde ik plots 210ml! De fles liep al over voor dat ik het merkte! De rest van de dag kolfde ik tussen de 90 en 110 ml af.
    Het begint dus precies toch wat op te lopen.

Snachts geef ik 1 flesvoeding, maar kolf ik ook wel af, om een voorraad aan te leggen voor overdag. Zodra ik genoeg voorraad heb, wordt de flesvoeding vervangen door borstvoeding. (Vanaf vandaag dus denk ik) Mijn man geeft 1 borstvoeding om 7u, zodat ik een 6tal uurtjes kan doorslapen. Misschien daarmee dat de eerste kolfsessie van de dag zo groot was?

Hoeveel moet een baby van 10 dagen ongeveer drinken per keer?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoeveel het drinkt per keer ligt aan het gewicht:
    aantal kilogram wat het weegt vermenigvuldigen met 150. Deze uitkomst delen door aantal voedingen wat je op een dag hebt: met 8 dus meer per keer dan wanneer je 10 tot 12 keer voedt.

Tijdens het kolven kun je een aantal keren van kant wisselen, wissel dan steeds na 7-5 minuten. Laat elke kant 3 keer aan bod komen. Houd dit een dag of 5 vol om te zien wat het voor resultaat geeft.

Succes verder!

Share This Page