Puur uit interesse hoor. Ik lees vaak in het subforum flesvoeding dat hele jonge baby's al snel 200 ml per voeding drinken. En soms al meer. En dan ook nog rijstebloem/pap erbij. Nu lijkt het zo dat baby's die borstvoeding krijgen veel minder uit de fles drinken. Mijn zoontje bijvoorbeeld is bijna 5 maanden en een flinke kerel. Met bijna 4 maanden woog hij al 8 kilo. Als hij een fles drinkt, drinkt hij altijd tussen de 80 en 120 ml. Hoe kan hier zo'n verschil in zitten met die baby's? Of zijn hier wel borst baby's die ook zoveel drinken?
Hoi, hier net zo! Hij is morgen 16 wk en weegt 8,7 kg !! Drinkt ook zo een 130 uit de fles, CB zei dat BV kindjes dat vaak doen, zijn gewend op verzoek zoveel te drinken als ze zin in hebben, niks geen hoeveelheden, gewoon waar je trek in hebt. Mijn zoon drinkt ook nog 7/8 keer, logisch dus, want met zijn gewicht heeft hij wel veel nodig maar drinkt niet zoveel per keer
Flesvoeding wordt veelal op schema gegeven. En dat schema streeft naar zo min mogelijk voedingen op een dag, omdat dat beter past in onze drukke maatschappij. Maar dat schema houdt dus helemaal geen rekening met de lichamelijke ontwikkeling van een baby. De maaginhoud is met 3 weken zo'n 60 ml, met 6 maanden 100 ml en met 1 jaar 150 ml. Als je rekening houdt met die maaginhoud, dan ga je liefst niet over die ml heen. Alleen kan dat niet wanneer je dus een schema aanhoudt van zo weinig mogelijk voedingen per dag. Want 4 voedingen (zoals in het fv-schema) van 100 ml met 6 maanden is maar 400 ml melk op een dag en dat is veel te weinig. Dus wil je toch die 4 voedingen aanhouden, moet je een flink grote hoeveelheid (soms tot wel 2 keer de maaginhoud) in de fles doen. Bv-baby's drinken veel meer op verzoek, ook als ze dat uit een flesje krijgen. Ze drinken vaker, en kunnen dan dus kleinere hoeveelheden per keer drinken. Wij zitten nu (9 weken) op 80 - 90 ml per flesje.
Hier ook, ik bood mijn dochter altijd flesjes van 120cc aan (de eerste weken weet ik het niet want toen dronk ze alleen aan de borst) daarvan liet ze nog regelmatig staan, dat ze maar 90cc dronk, zo wist ik dan zeker dat ik haar genoeg aangeboden had en ze genoeg gedronken had. Heel soms tijdens of na een sprong dronk ze een paar dagen 130cc maar dat liep ook altijd vrij snel weer terug. Ik denk dat de maagjes met kunstvoeding idd sneller gewend raken aan grote hoeveelheden en minder voedingen per dag. Ik had ook nooit een fijn gevoel om haar bijv vol te proppen voor de nacht zodat ze door zou slapen..
Onze jongste heeft nog maar af en toe een klein flesje gehad om te oefenen, dus daar valt nog niet zoveel over te zeggen. Maar onze oudste dronk ook geen enorme flessen (kreeg ik ook niet bij elkaar gekolfd). Zij dronk max. 150 ml uit de fles. Toen ze ongveer vijf maanden was, dronk ze zo'n 120-130 ml.
Onze dochter is ook een veelvraat Drinkt zo'n 120-150 ml als ze een fles krijgt. Maar ze heeft ook wel voedingen dat ze maar 80 cc drinkt. We laten het haar bepalen
Is heel normaal bij borstgevoede baby's. Mijn dochters dronken nooit meer dan tussen de 90 en 130 ml. Zaten gewoon snel vol. Heb nu een pleegkind in huis. Die drinkt ook nooit meer dan 150 ml flesvoeding. Moet er wel bij zeggen dat ik een groot voorstander ben van voeden op verzoek en dat ik liever vaker voedt dan grotere hoeveelheden in één keer. Dus het is ook gewoon iets wat ze gewend zijn denk ik.
Maar dat vind ik dus zo raar. Een baby stopt met aan de borst drinken als hij genoeg heeft gehad. Dat doen ze dus ook aan de fles. Maar kv baby's zouden dat toch ook doen zou je denken? Dat verschil vind ik opmerkelijk.
Ik denk dat t alleen maar zo lijkt, klinkt me namelijk totaal niet logisch in de oren. Vooral niet omdat t juist fv is dat meer vult dan bv. En fv kan net zo goed op verzoek, net als dat bv op schema kan. Het zou nog kunnen dat kinderen die borstvoeding gewend zijn meer moeite hebben met aan een fles zuigen dan een kind dat de fles meer gewend is en daarom meer drinken
Hier stopt ze echt wel met fv als ze genoeg heeft gehad. Bied wel eens een grotere fles aan omdat ze meer mag maar dan laat ze netjes staan tot wat ze normaal drinkt. Mij is verteld bij het cb en staat ook op voedingscentrum dat fv baby's ook stoppen als ze genoeg hebben. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
Genoeg gehad hebben is een combinatie van een gevulde maag en voldaan aan de zuigbehoefte. De fles stroomt makkelijker. Dus wanneer de maag wel vol is, is de zuigbehoefte nog niet bevredigd vaak waardoor de baby nog wil blijven drinken. Daarom kun je met bv uit de fles wel overvoeden en met live bv niet. Dan gaat vol en zuigbehoefte vaak samen. Baby's die af en toe een flesje krijgen blijven wel in dat ritme van vaak kleine beetjes. Baby's die fulltime gekolfde bv krijgen, krijgen vaker fv-hoeveelheden met langere tijd ertussen.
Hier dan uitzonderingen op de regel, maar mijn oudsten dronken op een gegeven moment ook echt wel 200 ml bv uit een flesje hoor. En jongste (nu 9 weken) drinkt ook met gemak 140 ml weg en dan moet ik hem tussendoor al afremmen door speentje te geven halverwege de fles (kleinste avent natural speen). Jongste drinkt nu zo'n 5-6x per dag (clusteren in de avond niet meegerekend) dus laat er ook met gemak 4 uur tussen. En dat doet hij toch echt zelf..
Vannacht een keer een flesje gegeven zodat ik een nacht bij kon slapen, nou niet dus. Had 140 cc klaargezet, heb hem zelfs nog even aan de borst laten drinken.
Mijn oudste heeft ook echt grote flessen gedronken op de opvang met gekolfde moedermelk. Thuis ging hij nog vaak aan de borst, dus vaker per dag kleine beetjes. Op de opvang had ik eerst 3 flessen van 150ml meegegeven, maar al snel zijn ze overgestapt op 2 flessen. Daar deed hij het rustiger op, aldus de leidsters. In het begin waren dat 2 flessen van 150-160ml, maar rond het half jaar had hij echt de piek qua drinken. Toen dronk hij 2 flessen van 210 ml op de opvang. Daarna is het weer wat afgevlakt. Overigens was mijn kolfopbrengst ook altijd wel gelijk aan wat hij opdronk in de fles, dus het was goed in evenwicht. Hoe mijn 2e zoontje het straks gaat doen, is nog even afwachten. Nu kan hij nog lekker genieten van live aan de borst
Hier ook een veelvraat hoor. In het begin weet ik niet meer maar op mijn werk kolfde ik twee keer, 1 potje van 240 en 1 potje van 180. Meestal maar 1 borst per kolfbeurt. Op het kdv dronk hij ook twee keer en dus die hoeveelheden. Als we thuis waren dronk hij meestal drie keer in die tijd. Maar ik had ook een flinke productie dus hij had ook wel de mogelijkheid om zoveel te drinken..
Aan de borst drinken duurde trouwens 5 minuten en de fles duurde een stuk langer, dus meer uit de fles drinken om de zuigbehoefte te bevredigen was niet aan de orde.