Fulltime kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Antoinetje, Oct 25, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Antoinetje

Nov 2, 2006
    45
    0
    0
    Schiedam
    Hallo,

Mijn dochter is nu 7 weken en krigt inmiddels de bv uit de fles. Ik kolf dus fulltime voor haar. Hiervoor is een hoop pijn, tranen en moeite aan vooraf gegaan. Heb hulp van een goede lactatiekundige gehad. Aimee hapt en zuigt goed ook aan de aanlegtechniek ligt het niet. de huid van mijn tepel is gewoon te kwetsbaar, ze waren ook flink teruggetrokken.
    Mijn vraag is zijn er meer moeders die alles kolven, en hoe doen jullie dat? Hoeveel doe je in de fles, hoe vaak voed je? Hoe vaak kolf je?
    En hoe ga je om met de reacties van de omgeving? Veel mensen vinden het een obsessie van mij en vinden het raar dat ik nog steeds niet overgestapt ben op fv.....

Groetjes Antoinette

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik weet van 1 zeker dat ze full/time kolft... die meld zichzelf wel ;)

Je mag juist hardstikke trots op jezelf zijn dat je zo je best ervoor doet. Hoe kan je uiterste best doen om je kind het beste te geven nu een obsessie zijn.. Ik heb in ieder geval grote bewondering voor kolvende moeders. Live bv geven valt niet altijd mee maar voor kolven heb je denk ik nog meer doorzettingsvermogen nodig. Velen zullen het je niet nadoen.

Ik heb gelukkig geen ervaring, ik heb alleen de eerste 4 weken alles gekolfd, ong 9x per dag, ik heb met hulp mn zoon wel weer aan de borst gekregen. Jammer dat het tot dusver niet is gelukt Ga je nog een poging doen of ben je van plan te blijven kolven?

In ieder geval veel succes en op zn tijd ook sterkte

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hier wil ik even iets over kwijt. (ik heb n.m. geen ervaring met ft kolven)
    Ik begrijp dat je teruggetrokken tepels hebt ? Ik heb dat ook (nou ja 1) mijn lk heeft mij gewaarschuwd dat het voeden pijn kon doen aan die borst. Dit omdat de melkkanaaltjes uitgerekt worden als je kind aan de borst gaat (je kind zuigt n.m. zo hard dat je tepel er wél uitkomt) en dat die pijn weer over zou gaan. Zou dat ook niet bij jou van toepassing kunnen zijn ?

Verder veel succes meid !

En ik sluit me aan bij Zeeuwsmeisje. Er is er hier in elk geval 1 die ft kolft, die zal zich zo wel melden.

4. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    ik heb zojuist met de wijkverpleegkundige gesproken. En hoewel ik er voor mezelf al over uit was dat ik over wilde stappen op flesvoeding, heb ik nu ook besloten voorlopig fulltime te gaan kolven. Ik heb van het begin af aan al vreselijk veel pijn met borstvoeding (hele diepe tepelkloven, ingetrokken tepels, etc) en heb werkelijk alles geprobeerd, maar niets helpt.
    Aangezien mijn baby nogal gevoelig is (heeft een heel gevoelig huidje en ikzelf lijd aan astmatische bronchitis) is het veel beter voor hem om voorlopig nog gewoon mamamelk te krijgen. Ik heb het absoluut voor hem over, dus fulltime kolven is dé oplossing!
    Ik zal daarom dit topic héél goed in de gaten gaan houden, want voor mij zijn ook alle tips en trucs welkom!

5. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Werd ik geroepen? :)

Wat knap dat je alles wilt gaan kolven Antoinetje!

Ik kolf inmiddels ruim 9 maanden voor mijn zoontje. Omdat hij eigenlijk nooit echt aan de borst gedronken heeft, heb ik alles met de kolf op gang moeten brengen. Dat betekende 8-10x per dag kolven (minimaal 8) waarvan 1x 's nachts. Dit heb ik een tijd gedaan om de productie goed op gang te krijgen. Daarna ben ik het langzaam af gaan bouwen.
    Op het hoogtepunt drinken kindjes rond de 1000cc. Ik ben dus pas kolfbeurten gaan afbouwen toen ik daar ruim overheen zat (ik heb een schrokop die met 5-6 maanden 1200cc naar binnen klokte maar dat is wel een uitzondering). Het voordeel is dan dat je niet iedere keer hoeft te regelen als hij meer wil drinken.
    Ik kolf altijd op vaste tijden.

Voeden doe ik op verzoek. De hoeveelheid in de fles eigenlijk ook. Daarvoor deed ik steeds kleinere hoeveelheden in de fles net zo lang tot hij tevreden is. Bij ons kwamen er ongeveer gelijke hoeveelheden per voeding er uit, maar als je het op deze manier doet, dan kan het ook per voediing verschillen.
    In het begin kwam het neer op 8 voedingen geloof ik.

Ik zorgde ook dat ik altijd een aantal voedingen in de koelkast op voorraad had staan, soms dronk hij namelijk meer.

Verder is een goede kolf belangrijk. Een dubbele electrische kolf is eigenlijk een must. Ik heb de PISA en die is zeker voor ft kolven aan te raden. Ook kun je de Medela Symphony huren als je wilt, ook een erg fijne kolf.

Mmm dit is wat ik nu even bedenk. Als je/jullie meer willen weten laat het maar horen.
    Op www.borstvoedingsforum.nl kun je ook veel vinden als je zoekt op fulltime kolven.

Jammer dat je directe omgeving zo reageert. Ik ken dat eigenlijk niet, iedereen vond en vind het geweldig tot nu toe. Maar mijn omgeving is ook erg bv-minded dus dat scheelt. Dus eh tja daar heb je niet veel aan denk ik.

Oh ja: wat ik toch nog wel wil zeggen is: ft kolven is zeker te doen, maar het kost veel tijd, energie en doorzettingsvermogen. Als het kan om live te voeden zou ik dat zeker doen. Maar dat kan jij natuurlijk het beste zelf beslissen.

6. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Wat goed dat jullie het ervoor over hebben het beste aan je kindje te geven, kan me voorstellen dat het niet altijd meevalt. Maar als je dan ziet dat je kind het goed doet op jouw melk, dan doe je daar alles voor nietwaar?

7. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    ik geef mijn zoontje 150 cc per keer, en dat 6 a 7 keer per dag. Dat komt dus neer op een liter per dag! Is dat teveel voor mijn ukkie van 5,5 weken oud? Want gaat hij nu straks nog meer drinken per dag? Een liter krijg ik er nog wel uitgekolfd per dag, maar meer niet!

8. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Meer ook wel waarschijnlijk maar dan moet je weer regellen... dus een poosje extra vaak kolven.

Maar 150 ml x7 vind ik idd behoorlijk veel maar opzich zit er geen limiet aan bv. Zou alleen wel opletten dat je niet denkt als de fles bijna leeg is dat hij opmoet. Genoeg is genoeg en niet dat laatste slokje er nog in proberen te krijgen... dat kan je als je live bv geeft ook niet, aan de andere kant zie je dan ook niet hoeveel je drinkt dus wie weet wat andere borstkindjes op een dag naar binnen slobberren.

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ze kunnnen van bv nooit teveel krijgen Migga. Maar wat wel kan is dat kindjes door blijven drinken ookal hebben ze al genoeg gehad. Omdat het via de fles veel makkelijker gaat dan aan de borst.

Mijn zoontje is er ook zo'n eentje. Die krijgt nu 180cc in de fles want dat is genoeg voor hem, maar als hij de kans kreeg... Laatst had ik perongeluk 270 ofzo in fles gedaan en dat dronk hij ook zo weg.

Ik ben een paar weken geleden van 200 naar 180 gegaan, omdat hij zijn flessen niet meer helemaal leegdronk.

Misschien kun je dat ook eens proberen, gewoon 20-30cc minder en hoe hij dan reageert. Zou me niet verbazen als hij daar ook gewoon tevreden mee is.

Zorg er ook voor de je de kleinste speen gebruikt. Ik gebruik van Avent nog steeds nr. 1. Dan moeten ze er ook weer wat meer moeite voor doen.

10. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    ik gebruik idd speen nr. 1 van Avent.

Ik zal eens proberen wat minder in de fles te doen. Maar is het niet zo dat als Dyon 20 minuten aan de borst drinkt, dezelfde hoeveelheid binnenkrijgt als wanneer ik 20 minuten kolf?

Zonet heeft hij ook weer een flesje met 150 cc gehad, maar hij blijft momenteel maar huilen. Als ik hem oppak om hem te troosten, dan begint hij meteen te "zoeken". Volgens mij heeft hij nu al heimwee naar mijn borst..... ik had het zelf ook zo graag anders gezien...

11. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wat je wel kan is bijv. samen bloot bloot, dekentje erbij en dan op de bank zitten... is goed voor de productie en babys vinden dat vaak echt genieten.

20 min kolven is niet hetzelfde als 20 min drinken... over het algemeen drinkt een jonge baby wel langer dan 20 min. aan de borst en als hij drinkt drinkt hij niet echt goed door meestal. Gaat dan weer harder, dan langzamer.. daarintegen kan een kind wel beter de borst leegkrijgen dan een kolf.

Misschien dat het ook zuigbehoefte is? Bij mijn kids was ide na een uur aan de borst hangen wel redelijk bevredigd maar kan me voorstellen dat na 20 min een fles in je mond hij nog ff wil doorzuigen. Speentje dan maar... als je zeker weet dat je niet wil proberen live te gaan voeden?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    7 x 150 cc is de hoeveelheid die gemiddeld door een kind van 7 kilo wordt gedronken - beetje veel voor een kind van 7 weken lijkt me.

Je kunt heel gemakkelijk uitrekenen hoeveel er ongeveer in een flesje moet:

115 (max 150) x gewicht : aantal voedingen = gemiddelde hoeveelheid per voeding.

Laten we als voorbeeld een kindje van 4200 gram nemen, die komt dan met 7 voedingen op:

115 (max 150) x 4200 : 7 = 69 - 90 cc

Met 8 voedingen (normaal op deze leeftijd):

115 (max 150) x 4200 : 8 = 60 - 78 cc

13. Antoinetje

Nov 2, 2006
    45
    0
    0
    Schiedam
    dankjewel allemaal voor de reacties!

Stranger: wat onwijs goed dat je het al zolang volhoudt! En super van je duidelijke uitleg.

Een liter per dag kolven, jeetje daar zit ik echt niet aan. Maar snap waar de fout ligt... Aimee drinkt nu zo'n 5 a 6 keer op een dag en drinkt dan 110 a 125 cc. Ze weegt nu ongeveer 4300 gram en is 7 weken. kolfde nu steeds voor een voeding met als gevolg soms stress dat er niet genoeg uitkomt.
    Ga dus idd weer proberen om 8-10 keer per dag te kolven.
    Vind het erg lastig om zo te voeden op verzoek.. Hoeveel moet er nou in de fles? Wanneer geef je ze te veel? Aimee spuugt ook nog is vaak wat terug.

Het kost idd veel energie en doorzettingsvermogen, af en toe heb je echt het idee van ben ik nog ergens anders mee bezig als voeden?

Mij was ook verteld dat ik met ingetrolen tepels best kon voeden maar dat het wat zeer doet in het begin. Nou dat het zeer deed daar ben ik achter heb zulke diepe kloven, wondjes tot bloedens toe gehad. Met als gevolg dat me tepels wel naar buiten zijn nu. Aimee goed kan happen en zuigen maar dat er toch elke keer blaren en kloven op komen. De lk vind dat er niks meer is aan te merken op de manier van aanleggen en happen en zuigen. De huid van me tpel is gewoon te dun en kwetsbaar. Heb nu nog een zalfje omdat me tepels er ook vuurrood uit zien. Hopelijk wordt het hiervan iets beter. Als me tepels er weer goed uit zien zal ik het nog eens proberen. maar moet nu vooral accepteren dat het nou eenmaal zo is en gewoon alles kolven.

Groetjes Antoinette

14. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    je verhaal is super herkenbaar voor mij, Antoinette! Ook met mijn manier van aanleggen leek weinig mis, maar mijn tepels kunnen het gewoon niet aan. De kloven zijn echt gigantisch, zijn vuurrood en ze doen de hele dag pijn. Het kolven is in het begin ook gevoelig, maar is nog niets vergeleken bij Dyon aan mijn borst.
    Ik heb gelukkig een grote melkproductie, dus ik kan het tot nu toe prima af met 3 keer per dag kolven. Dat is goed te doen.
    Vanmorgen had ik zo'n zware borst, toen had ik eerst 150 cc gekolfd, maar hoewel er daarna niets meer uitkwam, voelde mijn borst nog wel steeds zwaar en vol. Ik heb Dyon toen toch maar voorzichtig aangelegd en dat ging best goed! Het scheelt als de tepel al even aangezogen is, om het zo maar te zeggen! Hij heeft vervolgens nog 20 minuutjes liggen drinken en toen was mijn borst weer helemaal soepel! Ongelooflijk dat zo'n kleine uk de melk er dan nog wel uit weet te krijgen!

Ik heb hem vannacht trouwens "maar" 130 cc gegeven, in plaats van 150 cc. En inderdaad, ook daar was hij tevreden mee!

15. Antoinetje

Nov 2, 2006
    45
    0
    0
    Schiedam
    Wat goed dat je zo'n goede produktie hebt Migga! Dat scheelt enorm.
    Toch fijn te lezen dat je niet de enige bent die aan het modderen is en niet opgeeft!

16. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    @ Antoinetje: die eerste maanden was ik echt met niets anders bezig dan kolven, voeden, knuffelen en zoontje verzorgen. Het huishouden was een complete ramp, mijn man deed wat hij kon maar hij moest ook werken... het was echt een bende! Ik heb mezelf voorgehouden dat het vast niet eeuwig zou duren en dat was gelukkig ook zo ;).
    Voeden op verzoek vind ik nog steeds wel lastig. Wat is te veel, wat is te weinig. Mijn zoontje meldt het wel als het te weinig is of als hij weer wil, dus dat zit wel ok. Maar hier was het voornamelijk een kwestie van proberen en zien hoe het valt

@ Migga: wat fijn dat het beter ging met drinken. is het een idee om voor iedere voeding even voor te kolven zodat je tepel al wat naar buiten komt?
    Maar drie keer per dag kolven, is dat zonder verder aanleggen? Want dat is wel te weinig. Je productie zal dat zeker op termijn niet aankunnen. Nu moet je veel aanleggen/kolven om een goeed basis te leggen voor later.

17. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Antionette, misschien vloek ik nu in de kerk, maar ik heb ook een tijdje fulltime gekolft en dat liep sterk terug na 8 weken, bleek dat ik ongi werd en ik echt in een mega dip zat. Ik heb toen voor mijn eigen rust een of twee flesje per dag vervangen door Nutrilon. Op die manier kon ik een beetje voorraad opbouwen en dat kolfde een stuk rustiger. Na dat ene pakje Nutrilon (dat overigens maar voor de helft op ging) had ik voldoende om er weer even tegen te kunnen en nu heb ik 2 liter voorraad, dat geeft gewoon rust en met rust kolft het echt vele malen fijner.

Nu drinkt Annika weer aan de borst overigens, maar ik ben wel heel blij dat ik op dat moment even voor wat extra voeding gekozen heb. Ik was heel bang dat ik voor het gemak van KV zou zwigten, maar als je zeker weet dat je BV wilt blijven geven, dan komt het allemaal goed.

18. Sijke

Sijke Bekend lid

Anoinetje, bij mij hielp het regelmatig gebruik van Crème Bioforce van Vogel tegen tepelkloven. Ik heb er weken lang last van gehad tot ik dat begon te gebruiken; toen begon het te genezen. Misschien werkt het ook bij jou!

19. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38

Ik kolf inderdaad 3 keer per dag beide borsten. Is dat echt te weinig? Maar de baby dronk normaalgesproken ook 6 a 7 keer per dag aan de borst. Ik heb altijd maar 1 borst per keer gegeven, vanwegen mijn grote melkproductie.... volgens mij zou het dan niets uit moeten maken?

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    oef, dat is echt VEEL te weinig hoor! Als je kind 7 keer per dag drinkt kun je het beste ook 7x per dag beide borsten kolven. Een baby haalt meer uit een borst en stimuleert ook beter dan een kolf.

En vaak ga je na een poosje so wie so weer over op 2 borsten per voeding omdat je melkproductie dan gestabiliseerd is.

Share This Page