Migga, het is niet leuk, maar ik zou toch een keert of 8 of meer per dag gaan kolven. Ik ken een voorbeeld van iemand die in het begin 4x per dag kolfde. Na verloop van tijd kon zij elke maand een week regelen om haar productie op peil te houden. Het is echt van belang om in het begin veel te investeren om latere problemen te voorkomen!
Hier gaat het prima! Ik kolf nog steeds fulltime. Soms leg ik Dyon nog wel eens eventjes aan, maar dan doet mijn tepel meteen meer pijn. Ik ben bang dat ik dus nooit meer volledig borstvoeding zal kunnen geven.... maargoed, op deze manier is het ook goed te doen. Ik kolf nog steeds 3 keer per dag beide borsten, en ik kolf nog altijd met gemak 150 cc per borst per keer. Ik heb zelfs het idee dat mijn melkproductie toeneemt in plaats van afneemt... Dat is echt een luxeprobleem, want ik weet inmiddels niet meer waar ik met die enorme toeters van mij blijven moet.... wandelen en rechtop zitten gaat niet meer, omdat er téveel gewicht aan hangt. Ik draag nu 4 cupmaten meer dan voorheen, en dat terwijl ik vóór mijn zwangerschap al een E cup had! Als ik dan lees dat er vrouwen zijn wiens borsten amper veranderen tijdens de zwangerschap/borstvoedingsperiode, dan snap ik daar niets van! Maargoed, weer even on-topic. Desondanks ben ik niet van plan om te stoppen. Ik heb een redelijk ritme gevonden in het fulltime kolven en zolang dit goed gaat ga ik er lekker mee door! Mijn kereltje groeit werkelijk als kool, dus daar doe ik het voor! En Antoinetje, hoe gaat het bij jou?
Dames ik vind het super dat jullie ft kolven. Zelf loopt de bv gelukkig prima en komt meneer erg goed aan 500 gram in twee weken. Ik wil jullie heel veel succs wensen met het kolven. Het is heftig maar voor een goed doel. Jullie zijn top!
Hey Migga, Ik kolf ook nog steeds full time en net als jij probeer ik haar af en toe aand e borst te leggen dit gaat na een paar dagen rust heel goed geen pijn. Maar dan de tweede voeding doet het weer pijn. Kan dus steeds na een dag of 2 rust weer een keertje live voeden. Best vaag eigenlijk dat het maar steeds een keer lukt. Maar goed eerst zag het er naar uit dat het helemaal niet meer zou lukken dus af en toe die ene keer is al heel wat en ben ik ook heel blij mee. Helaas moet ik wel veel moeite doen en regelmatig kolven om genoeg melk voor dr te hebben. Maar ze groeit goed. ook even off topic: net als jij zijn mijn borsten ook extreem gegroeid van een ctje naar een flinke f! Daar blijft na het borstvoeden natuurlijk niks meer van over, maar ja.... Groetjes Antoinette
Hoi dames, hier ook eentje die fulltime kolft! Ik had pijnlijke tepels en k kolf per keer ongeveer 180 cc, soms wat meer... Ik geef mijn zoontje ongeveer 5 soms 6 keer per dag een voeding van 180 cc, soms 200cc als ie erge honger heeft.... Het gaat tot nu toe goed en de productie blijft gewoon goed, heb zelf ook t idee dat t steeds meer wordt..... Morgen even op het CB vragen of mijn kleine genoeg krijgt omdat ik niet precies weet hoeveel hij nu weegt! Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag....
Newlymom, hoe vaak per dag kolf jij ? Ik geef Dyon 6 a 7 keer per dag een fles met 150 cc. Hij leek hier altijd genoeg aan te hebben, maar hij komt nu steeds vaker om de 3 uur in plaats van om de 4 uur. Misschien moet ik de hoeveelheid ook maar eens opschroeven. Antoinetje, heb jij ook zo'n last van je borsten? Ik heb echt onwijs veel last van nek en schouders.... Ik hoop zó dat ik straks wel weer terug ga naar mijn oude maat, het liefst nog wat kleiner! Dat ze hun stevigheid verloren hebben neem ik maar op de koop toe.... ik heb er dan ook een baby mee groot gebracht! Ik had gisteren zo genoeg van die volle zware borsten, dat ik ze eens even lekker helemaal leeggekolfd heb. Zoooo dat luchtte op zeg! Het resultaat: 400 cc melk ! Dat is toch echt niet normaal? Maar daarna waren mijn borsten meteen weer gestuwd, dus ik moet echt oppassen, anders heb ik straks melk voor een heel weeshuis...
wat eten die van jullie veel zeg! De mijne werd al als een veelvraat beschouwd toen hij rond de 5-6 maanden op 1200cc zat. Ik zou niet te snel meer aan gaan bieden, ze zijn nog klein, en je moet nog een tijdje door. Wat voor speen gebruiken jullie? Het is echt het beste om de kleinste speen te gebruiken. Ikzelf gebruik de nr. 1 van Avent (newborn) en daar kun je het prima mee redden al die tijd. En die zware borsten gaan ook weer een keer voorbij heb ik gemerkt. Nu merk ik nauwelijks verschil terwijl er toch ng wel behoorlijk wat uitkomt. @ Nynke: dank je wel voor het compliment! Fijn dat het zo goed gaat bij jullie!
Jeetje mina 180 a 200 cc? Gelukkig heeft Aimee genoeg aan 100/120 cc per keer, soms zelfs 90 cc. (6 voedingen). Dit krijg ik nog steeds maar net bij elkaar gekolft. En ze groeit goed de afgelopen 4 weken bijna 600 gram aangekomen.
Ja dat gaf ik ook in die tijd Antoinetje, die 200cc kwam later pas en rond 5/6 maanden was het 6x 200cc...
Pffffffff................. ik moet echt even stoom afblazen hoor.......... . ik vind de borstvoeding NIET leuk meer! Ik had hier op het forum ook al een bericht gestuurd naar de LK, want ik heb echt veel en veel te veel melk. Door het fulltime kolven is dat alleen maar toegenomen en ik weet NIET meer waar ik met mijn kanonnen blijven moet! Ik heb de raad van de LK opgevolgd en kolf per keer minder lang (ik kolfde 15 minuten en nu 10 minuten), maar het heeft geen enkele zin.... vanmorgen had ik zulke enorm zware borsten, dat ik amper mijn bed uit kon komen! Ik ben gauw aan de machine gaan hangen en ik heb een nieuw record gevestigd: 530 ml in 20 minuten! (ik heb een dubbele kolf). Minder vaak per dag kolven kan ook niet, want ik kolf maar 3 maal daags! Het lijkt leuk zoveel melk, maar ik weet echt niet meer wat ik doen moet. Het blijft maar stromen en ik moet straks echt een fysiotherapeut inschakelen om mijn nek en rug weer een beetje op orde te krijgen. Ik had altijd een E-cup, maar ik zit nu echt op een H ! Iedereen zegt dat ik echt moet stoppen met de borstvoeding omdat ik er psychisch aan onderdoor ga. Ik weet het, maar ik KAN het niet! Ik voel me zoooo schuldig ten opzichte van mijn kereltje als ik hem nutrilon moet gaan voeren! Ik heb de afgelopen dagen wel weer voorzichtig geprobeerd om over te stappen op zoveel mogelijk "live" borstvoeding. Dat ging even goed, maar na een dag sprongen de kloven alweer open en kwam de pijn in mijn tepels terug. Bah, ik voel me echt een beetje een loser! Ik heb borstvoeding zo enorm onderschat! Ik dacht; dat doe ik wel even. Maar ik heb zo'n beetje met alle problemen te maken gehad inmiddels! Heeft iemand van jullie nog tips over het terugdringen van mijn productie?
In de eerste plaats: jij bent absoluut geen loser, je bent een kanjer! Je hebt er veel voor over, geweldig! Maar ondertussen moet je dit wel hanteerbaar zien te krijgen... Ik denk dat het heel onverstandig is om nu te stoppen, met zo'n overproductie. Dan heb je binnen no time een borstontsteking. Heb je al een lk bezocht? Misschien is dat een idee? Verder schijnt saliethee productieremmend te werken, dus kun je dat gaan drinken. Verder weet ik zo niets even sorry.
Misschien kun je op het bv-forum een oproepje zetten met als titel 'ft kolven en overproductie' of iets dergelijks. Vast wel mensen die reageren!
@Migga: wat heb jij een productie Ik heb ook overproductie gehad maar niet zoveel als jij. Ik zou als ik jou was contact zoeken met een lk (of heb je hier al een antwoord van de lk gehad ?) Heb ik toen ook gedaan bij mij duurde het ook wel een poos voordat de productie wat gezakt dus het is echt een kwestie van doorzetten. Ik zeg doozetten omdat je nu beter niet kunt stoppen volgens mij want dan heb je geheid een borstontsteking. En geloof mij die wil je niet ! Ik wil je heeeel veel succes wensen, ik weet dat het echt geen "luxe probleem" is zoveel melk. Kom op meid !
ik heb op dit forum inderdaad een antwoord van de LK gehad. Ze zei dat ik minder cc en minder lang moest gaan kolven. Dat heb ik geprobeerd, maar ik blijf dan met zulke volle borsten zitten! En dat overschot aan melk breekt zichzelf toch niet zomaar af? Vandaar dat ik vanmorgen mijn borsten maar eens leeg gekolfd heb. Ik kwam toen dus aan de 530 cc.... Bij mij thuis is ook al een LK geweest. Maar dat ging toen meer om de aanlegtechniek. Ik zal haar eens bellen vanmiddag en vragen wat zij vindt dat ik aan deze mega-productie kan doen. Stranger; bedankt voor de tip van saliethee. Ik ga het meteen kopen! Ach ja, en baadt het niet dan schaadt het niet, toch? Nemo: hoeveel productie had jij dan destijds? En hoe ben jij er van af gekomen?
@Migga: Ik kolfde met een handkolf uit 1 borst in een paar minuten 150 ml, en dan stopte ik maar. Mijn kindje groeide ook niet goed omdat ik teveel melk had. Ik moest van de lk 1 borst per voeding aanbieden. Dus drinken, boertje en dan uit dezelfde borst het toetje. Ik moest dan de andere borst de druk eraf kolven. Dus het liefst zo weinig mogelijk. 1 keer heb ik dus niet de druk eraf gekolft in de hoop dat de productie dan sneller zou dalen met als gevolg een borstontsteking. Ik heb dit wel een poosje moeten volhouden maar uiteindelijk is het goed gekomen
Migga, ik heb geen tips voor je want het luxe-probleem niet gehad maar reageer toch even om je te zeggen dat ik het heel knap van je vind dat je door wilt zetten! De eerste maanden zijn bij bijna iedereen moeilijk hoor, dus laat iedereen maar praten. Ik heb in die tijd ook vaak gedacht zoals jij: "het is NIET leuk". (kloven, verstoppingen, kind dat de borst niet kon pakken, pijn na het voeden...) Maar weet je, het wordt WEL LEUK! Als je door wilt gaan met de bv moet je dat lekker doen en het komt heus goed. Ik hoop voor je dat de lk je verder kan helpen en dat je kindje uiteindelijk aan de borst kan drinken. Heel veel succes!
bedankt voor jullie lieve reacties! Gelukkig laat ik me niet zomaar kennen en ben ik niet snel te stoppen! Ik heb de hele dag al "live" gevoed en ik heb het idee dat mijn borsten veel minder snel vollopen dan wanneer ik steeds kolf. Kan dat kloppen? Toch maar proberen om die kolf een keer te laten voor wat het is. Alle wonden en kloven zijn inmiddels genezen, dus het voeden doet geen pijn meer. Nu maar hopen dat het zo blijft! Wat dat betreft heeft het bezoek van de LK bij mij thuis wel goed geholpen; ik weet nu precies waar ik op moet letten wat betreft het aanleggen. Ik heb een extreem gevoelige huid, dus aanleggen is bij mij extra belangrijk. Van mijn linkertepel heb ik trouwens het vermoeden dat ik daar vaatkramp aan heb ofzo, aangezien de tepel na het voeden pijn gaat doen (branden) en helemaal spierwit wordt. Pfff..... alsof ik alles nog niet gehad heb!