Fulltime kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Willowl, 1 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Laat ik vooropstellen dat ik het echt heel erg jammer en ongelofelijk klote (understatement:o:) vind dat het live borstvoeden niet gelukt is. Door complicaties aan het eind van de zwangerschap en een erg dysmature baby was het na 4 maanden waarin we letterlijk alles geprobeerd hebben, nog niet gelukt om hem aan de tepel te krijgen.


    Vanaf dag 1 ben ik dus aan het kolven en na een zeer moeizame kolfstart heb ik inmiddels genoeg productie om hem volledig te kunnen voeden. Sinds anderhalve maand kolf ik i.p.v. 7/8 keer per dag, 4 keer per dag, omdat ik het echt niet meer trok. Ik kolf namelijk minimaal 45 minuten per kolfbeurt (dubbele kolf), door te weinig melkklieren. Anders komt er veel te weinig uit en loopt de productie enorm snel terug. Ik heb al zo vaak op het punt gestaan om te stoppen met kolven, het is zo moeilijk te combineren en soms heb ik het idee alleen maar aan het powerkolven te zijn, ik vind het echt zwaar. Maar het levert ook zoveel moois op, ik geloof dat dit het beste voor hem is, zeker na zijn slechte start. Hij verdraagt geen geitenmelk en koemelk, dus heel veel alternatief is er dan ook niet.


    Sinds 2 weken kijkt hij ons het eten uit de mond en eet hij dan ook mee, daardoor drinkt hij een stuk minder. Hij is inmiddels bijna 7 maanden.

    Ik zit er mee te spelen om de nachtkolfbeurt te laten vallen, met name omdat hij ’s nachts heel vaak wakker wordt. Hoe stabiel is een productie rond de 7 maand? Is het mogelijk dat het kan werken op die manier? Of help ik hiermee alles om zeep?


    Ik kolf nu om 21.00 uur, 02.00 uur, 7.00/8.00 uur en 15.00 uur. Is het mogelijk die van 2 uur ’s nachts gewoon weg te laten en dan om 6 uur ‘ochtends te kolven en het ritme verder te laten zoals het is?
     
  2. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wat een enorm herkenbaar verhaal! Hier ook alles gedaan om aan de borst te krijgen, maar ook niet gelukt. Dat 'understatement' gevoel wat je omschrijft herken ik ook heel erg. Ik heb uiteindelijk 6 maanden fulltime gekolfd en toen langzaam afgebouwd en gestopt met 8 maanden. Mijn lijf was toen gewoon helemaal op. De nachtelijke kolfsessie afbouwen viel mij alles mee. De productie over de hele dag was wel iets minder, maar niet extreem. Ik kolfde dan al wel vroeg in de ochtend weer (meestal voor 6 uur weer klaar). Mijn ervaring was dat ik dan in de ochtend echt volle borsten had en in 1x een groot aandeel van de hele dag kolfde. Daarnaast inderdaad ook een baby met allergieën, waardoor de overstap op KV een drama was. Weet dat er als bijv. Pepti voeding niet goed valt er nog wel een aantal andere opties zijn die geprobeerd kunnen worden.

    Heel veel succes met alles!
     
    Willowl vindt dit leuk.
  3. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Fijn wat herkenning! Knap dat jij het ook zo lang volgehouden hebt, kan me helemaal voorstellen wat je bedoelt met dat je lijf helemaal op is. Hoeveel keer per dag kolfde jij nog met 6/7 maanden? En welke kv werkte uiteindelijk wel?

    Ik heb gelukkig een vriezer voorraadje kunnen opbouwen voor een maand of 3, maar het voelt zo zonde om te stoppen en weer aan de andere kant vraagt het dus enorm veel, meer dan ik eigenlijk trek. Nu ook weer 3 kwartier bezig en het komt er zo ongelofelijk moeizaam uit, terwijl ik voel dat er nog veel inzit, loopt weer enorm terug. Dilemma's.... :rolleyes:
     
  4. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ben toen eerst terug gegaan naar 4x per dag kolven, verspreid tussen ongeveer 5:30 en 21:30. Dat nog even volgehouden en daarna vrij snel helemaal afgebouwd. KV bleef moeizaam gaan. We hebben naast Pepti ook Neocate en geitenmelk geprobeerd. Was blij toen het uiteindelijk niet meer nodig was! Allergie is er helaas nog steeds, maar ze is gelukkig gek op plantaardige 'zuivel'.

    Qua gevoel kan ik dat heel goed begrijpen. Bij vlagen knaagt het ook nog steeds wel eens. Doorslag gaf hier uiteindelijk het besef dat er naar ons idee naar verhouding te veel aandacht naar het kolven ging in plaats van naar dochter. Het blijft alleen echt een gevoelsdingetje en wens je heel veel succes bij het maken van je keuze!
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Ik heb fulltime gekolft na mijn draagzwangerschap. Ik heb toen vrij vlot (na 2 a 3 weken ofzo?) de nachtsessie laten vallen.
    Ik heb de overige kolfmomenten in eerste instantie om de 3 uur gekolft, toen had ik er 6 geloof ik. Met een week of 6 langzaam gaan afbouwen, eerst om de 4 uur, later om de 5 uur etc. Ik bouwde een kolfmoment af en verdeelde de rest tussen opstaan en naar bed gaan zeg maar. Volgens mij werd de productie pas minder bij 3 keer per dag kolven. Wat dat betreft ben je met 7 maanden echt al weer een poos onderweg.
    Je moet denk ik even kijken wat je graag nog zou willen kolven aan hoeveelheid en hoe vaak je t nog prettig zou vinden. Grote kans dat je dat prima in stand kan houden. En als je daar een poosje op zit en je dipt toch wat en dat vind je jammer, kun je altijd nog weer even een paar dagen investeren in powerkolven o.i.d.
     
  6. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43

    Heel begrijpelijk inderdaad, dat is ook wat hier heel zwaar meeweegt in de beslissing nu. Alle energie en aandacht die naar het kolven gaat, gaat niet naar de kinderen. Dat voelt nu helemaal scheefgetrokken. Ik denk dat ik dat in mijn hoofd al wel langer wist/voelde, maar dat dit net even het zetje geeft om door te zetten, juist voor de jongens. En daarbij de acceptatie vinden dat het niet gelukt is en dat je - welke keuze je ook maakt - toch het beste probeert te kiezen voor je kind. Ik snap ook heel goed dat het bij jou bij vlagen nog steeds knaagt, het is ook gewoon klote. Ben je na het jaar gestopt met geitenmelk?
     
  7. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43

    Jij ook bedankt voor je reactie. Ik zit nu met 4 keer op een dag al heel vaak te powerkolven omdat het iedere keer snel terugloopt, dus ik denk toch dat nog een kolfmoment (of 2) laten vallen het begin van het einde is. Gelukkig heb ik nog een maand of 3 in de vriezer. En ik probeer maar voor ogen te houden dat hij liever een moeder heeft die echt aandacht voor hem heeft dan een moeder die uren aan de kolf zit (wat ik dus eigenlijk al maanden doe :oops:).
     

Deel Deze Pagina