Fulltime werken als moeder

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lilou17, 23 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het doen. In de toekomst kun je altijd nog een dag ouderschapsverlof nemen toch?
    Scheelt ook bakken plan-stress als je zelf kunt halen en brengen.

2. Lilium

Lilium Niet meer actief

Doen!
    Al is het maar tijdelijk, zodat je vanuit die positie verder kunt solliciteren. En wie weet, misschien kun je bij die werkgever uiteindelijk ook wel parttime (4 dgn) gaan werken. Vaak is er een hoop mogelijk als ze weten wat je waard bent en je jezelf wat onmisbaar hebt gemaakt.

3. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dit snap ik dus ook heel goed. Ik had mezelf nooit voorgesteld als een fulltime werkende moeder. Door de onregelmatigheid van mijn man is ze wel meer thuis inderdaad.

Ik ben al op zoek naar ongeschoold werk. Ik ben zo dom geweest om een opleiding te gaan doen waar ik nu niks mee kan. Het is seizoenswerk en laat het seizoen net voorbij zijn.

4. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Ooh dat is ook wel een goeie. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Ik zie ook echt op tegen al dat plannen. Ik zou het met liefde doen maar zo veel hulp moeten vragen an mensen om mij heen vind ik lastig. Ik weet dat mijn moeder het met liefde zou doen, maar ze heeft zelf de ziekte van Lyme en daardoor is ze chronisch moe. Ik zou dan zo veel vanhaar vragen en eigenlijk wil ik dat niet.

5. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dat dacht ik dus ook. Gewoon doen en dan verder kijken. Waarschijnlijk vind ik dan makkelijker een baan die bij me past qua werkuren.

6. Lilium

Lilium Niet meer actief

Sowieso is het makkelijk om een baan te vinden vanuit een baan. ;)

Lilou17 vindt dit leuk.
  7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij werken allebei voltijds. Nooit anders gedaan. Dat is ook heel normaal in België, hier zijn nauwelijks jobs te vinden die voor minder dan 4/5e zijn (behalve in specifieke sectoren als zorg en onderwijs).

Ik kom dus vanuit een heel ander maatschappelijk kader, maar ik zie toch niet echt problemen. Ja, het is druk. Veel geregel om alles rond te krijgen, en 's avonds nadat de kinderen in bed liggen moeten wij eerst samen nog opruimen en voorbereiden voor de volgende dag, dus wij ploffen nooit voor 21u in de zetel.

Maar ik denk niet dat de kinderen iets te kort komen. Ze worden elke dag net voor schooltijd afgezet op school door mama of papa. We spelen veel samen, en in het weekend gaat vrijwel alle tijd naar ons gezin. Verder komen ze op veel verschillende opvangplekken, ja, maar ik vind dat alleen een voordeel. Veel verschillende plekken waar ze vertrouwd zijn, geliefd zijn, dingen leren die wij hen niet kunnen aanbieden. Ik geloof dan ook rotsvast in de stelling «it takes a village to raise a child». Ik denk dat dat in Nederland iets minder aan de orde is omdat daar (zo heb ik toch al geleerd op dit forum) meer belang gehecht wordt aan het kerngezin als veilige basis, en dat is mooi, maar het kan dus ook anders.

8. Lilium

Lilium Niet meer actief

Leuk om jouw standpunt hierin te lezen, Shakes. Nooit zo bij nagedacht, al gebeurd hier precies hetzelfde i.v.m. alleenstaand.
    :)

Shakes vindt dit leuk.
  9. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Zeker weten doen! Vanuit een baan verder zoeken is makkelijker. Plus die zekerheid is wel fijn met een verhuizing die komt enz. Plus je ziet haar smorgens en savonds. Als je dan veel tijd aan haar besteed is dat toch ook prima. Ze is nog zo klein en zou daar snel aan wennen hoor.

Lilou17 vindt dit leuk.
  10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Dit is ook fijn om te lezen hoor! Ik werk 30 uur en man 37 uur. Ik werd door veel mensen vreemd aangekeken toen ik 30 uur bleef werken.. ik heb verschillende werktijden,goede opvang en een man die heel makkelijk een dag vrij kan nemen. En werk is inmiddels 6 km vanaf huis en van mijn man ook.

Shakes vindt dit leuk.
  11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier werken we beiden fulltime met een zoon van 9 en een zoon van 2. Gaat prima. Ma en Di opvang. Woe ben ik vrij. Do passen ouders op en vr is man vrij.

Ik werk 9,5 uur per dag, vier dagen in de week maar soms ook weekenden. Ik moet deze week bijvoorbeeld vandaag , vr, za,zo,ma,di,do.

Ik heb contract voor 36 uur per week.

Lilou17 vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Zoals je dit omschrijft is er natuurlijk nog geen regelmaat. Ja behalve als je haar 5 dagen naar de opvang doet. Maar je zegt dat ze niet hoeft als papa thuis is. Dat op zich klinkt goed, die tijd met papa. Maar dat is dan geen regelmaat, ik denk dat dat juist heel onrustig is met dat onregelmatige werken van papa.
    En ik vraag mij af bij welke opvang je het geregeld krijgt om op vrijdag de uren voor de week erna door te geven, volgens mij bestaan die niet.

Even advocaat van de duivel he? Dan moet je dus al standaard 5 dagen per week afnemen, terwijl ze er in jouw omschrijving 2 thuis is. Dat is best zonde voor je portomonnee en heel eerlijk vraag ik mij af hoe dat in de praktijk gaat. Want papa is dan wel thuis, maar heeft zoals ik het goed begrijp al 14 dagen gewerkt. Dan kan hij op die 2 vrije dagen geen kant op voor zichzelf met een baby/dreumes,en jij trouwens ook niet in het weekend.
    Brengt hij haar die dagen wel naar de opvang dan zit je dus aan 5 dagen opvang. Dat vind ik persoonlijk veel. En als jij in het weekend zelf een dagje weg wil en bv oma inroept dan is ze dus al 6 dagen van huis.

Dus nee in deze situatie zou ik niet fulltime werken.
    Het is overigens beslist niet als commentaar bedoeld, ik wil je even de andere kant schetsen als ik het verhaal goed begrepen heb.

lies276 en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ik 34,5 en mijn man 37. Ik in 4 dagen en mijn man ook. Dat scheelt! En dat het vlakbij is en we mogelijkheid hebben tot thuiswerken en flexibel werken. Dat scheelt veel hoor! Het maakt dat ik wel flexibel ben om bijv te helpen op school en savonds inlog. Keerzijde is dat ik tijdens slaapjes op vrije dagen vaak nog inlog. Het is wel druk maar onze banen zijn leuk en leuke opvang en mijn ouders. De kinderen komen absoluut niets te kort. Dat weet ik zeker!

Wel wilden wij echt maar maximaal 3 dagen opvang (2 opvang 1 ouders) en dus was het geluk dat wij deze uren zo mogen inrichten van onze werkgevers. Anders hadden we toch samen gekeken naar een andere invulling (man of ik minder of anders werken) Maar dat is puur persoonlijk want zoals Shakes schetst (ik heb veel Belgische collega’s) is het daar niet anders en die kinderen gedijen ook prima!

14. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Dat is inderdaad wel heel anders dan hier! Ik heb het idee dat het hier toch een beetje not done is als je als moeder 40 uur werkt. Opvang heb ik opzich geen moeite mee en wat je aangeeft is natuurlijk ook waar. Overal leren ze wat nieuws en wat anders.

15. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Vind ik een beetje raar. Waarom is het dan wel goed als je als vader 40 uur werkt? Als het je gaat om de buitenwereld en het gevoel dat het not done is: niet doen! Jullie leven, jullie draagkracht!

16. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Oké, ik snap wat je bedoelt. Rekening houden met het werk van mijn man zou betekenen dat ik thuis blijf. Er valt geen peil op te trekken bij hem. Ze hoeft dan inprincipe niet naar de opvang. Ik denk alleen dat we dan moeten kijken hoe het gaat en hoe onze dochter er op reageert. Ik heb al gekeken naar flexibele opvang en gastouders. Daar in is toch wel veel mogelijk zie ik.

Als papa 2 dagen vrij is denk ik wel dat hij haar 1 dag naar de opvang doet. Na 14 dagen werken heeft hij ook zijn rust nodig. We hebben dit nog niet helemaal uitgewerkt en moeten hier nog even goed voor zitten. Ik wist nog niet zeker of ik het wel zou willen. Daar moest ik eerst over nadenken.

Ik lees het ook echt niet als commentaar hoor. Het is ook wel prettig als iemand de andere kant laat zien. Het is voor nu gewoon niet mogelijk om een parttime baan te vinden binnen de opvang uren, en dan moet ik toch echt naar andere opties kijken. Zoals ik al zei, met mijn man kan ik geen rekening houden. Dan zou ik beter niet kunnen gaan werken, maar dat is voor mij geen optie.

17. beccie

beccie Niet meer actief

ik werk ook van 7:30 tot 16:30 en vind het geweldige tijden.
    ik heb dan geen man, maar mijn moeder woont vlakbij en komt smorgens hier, dan brengt zij de kinderen naar school. als ze uit school komen dan is mijn moeder er ook weer even en ik kan smiddags gewoon op tijd koken en ben er altijd savonds. ik vind het ideaal,
    jij hebt dan nog een man die vaak overdag ook nog thuis is. dus ik zie eigenlijk geen probleem. waarom zou je het niet doen ?

Lilou17 vindt dit leuk.
  18. Lilou17

Lilou17 Actief lid

15 feb 2018
    453
    337
    63
    Vrouw
    Ik zeg niet dat ik dat vind. Ik heb het idee dat er vaak zo naar wordt gekeken in mijn omgeving. Zoals ik eerder al zei ken ik geen moeder die fulltime werkt. Meestal werken ze niet en ze vinden het al raar dat Ik überhaupt wil gaan werken. Ik vind het juist heel goed dat een vrouw ook op eigen benen zou kunnen staan en niet afhankelijk is. Wat anderen er van vinden maakt me niet zo heel veel uit. Ik ben niemand een uitleg verschuldigd.

Shakes vindt dit leuk.
  19. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik studeer fulltime en mijn vriend werkt fulltime. Dus dochter is 5 dagen per week op de opvang. En ze vindt het geweldig. In het weekend vraagt ze of ze mag spelen op de opvang. Ze krijgt thuis aandacht en liefde genoeg. En genoeg 1op1 aandacht. Hier gaat het vlekkenloos.

Shakes vindt dit leuk.
  20. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou er voor gaan. Wie weet zit in toekomst nog parttime functie in.

Ik merk trouwens in mijn omgeving dat heel veel fulltime vacatures uiteindelijk parttime worden ingevuld. Zou zeker niet laten schieten om die reden.

Deel Deze Pagina