Het geheim van 5 december

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Piep2016, 19 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    #1 Piep2016, 19 aug 2018
    Laatst bewerkt: 19 aug 2018
    Bij ons onderling ligt er nogal de discussie over het 5 dec feest. Ik had aan de ene kant zoiets van wil ik mijn kind dit feest meegeven aan de andere kant bijna heel de kliek in Nederland doet het dus waarom ik niet.

Maar goed dat blijft ten alle tijden een discussie en voor nu hebben we besloten om er wel in mee te gaan. Mede omdat ik dus ook bonuskinderen heb en we ook rekening moeten houden met die kant van het gezin. Nu komt net een van mijn bonuskinderen naar binnen gelopen met de mededeling dat een van de buurtkindjes het geheim van sinterklaas heeft verteld. Mijn eigen kind is nog niet naar binnen gekomen maar ik ben me dus een beetje aan het voorbereiden wat ik ermee moet doen. Wat denken jullie? Mijn kind is zes dus zal het met twee jaar toch wel gaan horen volgens mij. Mocht ze het weten vind ik het op zich niet zo erg vind het wel storend dat een buurtkind het even tegen mijn kind gaat verkondigen, zal het een bezoekje aan de ouders (overigens wel buitenlands dus ik weet zo ie zo niet of hun het sinterklaasfeest hebben) waard zijn. Het is zo wel een beetje in vreemde situatie en dat al in augustus o_O

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is jouw bonuskind 6 jaar of je eigen kind?

3. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Mijn eigen kind is 6, mijn jongste bonuskind is 8 en weet inmiddels het geheim wel. Heb het inmiddels aangepast zag dat het er een beetje raar stond :D

4. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Tja op die leeftijd wordt de kans steeds groter dat ze het van iemand horen. Is het niet in de buurt, dan wel op school. Mijn oudste kwam me opeens achterna de zolder op (ketelstoring..) en zag daar de cadeaus staan toen hij 6 was. Jammer, maar tijd voor een goed gesprek denk ik dan :) Jongste is 6 en ik denk dat dit t laatste jaar gaat zijn, hij stelt al kritische vragen en daar geef ik ook gewoon antwoord op.

5. Manque

Manque Niet meer actief

Ik denk niet dat je de ouders van dat kind moet opzoeken om er een gesprek over te voeren.

Je zou je kind kunnen vragen wat het zelf denk dat de waarheid is. Op die manier geeft ze zelf aan of ze nog verder wil met het 'verhaal' of dat ze op zoek is naar echte antwoorden.

Evanesco vindt dit leuk.
  6. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Is dat echt meestal rond de zes, de bonuskinderen waren echt ouder want de jongste weet het nog maar net :eek: nou ja dan zal ik eens kijken of er nog een gesprek over moet komen ;)

7. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Hmm misschien zijn mijn kinderen en hun klasgenootjes snel hoor, dat kan want ze zijn hb.
    Vanaf groep 5 is surprises toch? Toen was mijn oudste 7 maar normaal is n kind dan 8 denk ik?

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier hadden ze het vorig jaar zelf uitgevogeld. Ze waren toen 5 en 7.

9. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Snap niet helemaal wat dat te maken heeft met HB zijn.

Denk dat de meeste kinderen een jaar of 6 zijn als ze het horen.

Hier gelooft mijn dochter van 4 al niet meer.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Surprises of HB hebben toch helemaal niks te maken met het geheim? Hier ook vanaf groep 5 surprises. Toch gelooft mijn bijna 10 jarige die naar groep 6 gaat nog heilig.

Fantykoekie en Evanesco vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Nee joh geen 6. Hier in groep 5 vorig jaar, waren ze op een enkeling na 8 of 9 en daarvan wisten maar 2 hoe het zat.

12. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Dat ik de leeftijd verkeerd inschatte, ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal. Kan best zijn dat 6 nog erg vroeg is.

13. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Nou hier blijft dochter van 6 hardnekkig geloven.
    Denk dat zij ook wel 8 is ofzo als ze niet meer gelooft.
    Zou gewoon een gesprekje hebben dat de jongste nog wel gelooft en dat de oudste even zijn mond moet houden.

14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier weten er in groep 3 al genoeg hoe het zit en in groep 4 ben je echt nog de uitzondering als je nog gelooft.

15. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Hangt ook van het kind af! In gr4 was er klasgenootje die het geheim verklapte.
    Dochter wist meteen dat dat de waarheid was en vond het erg jammer dat het kind het verteld had.
    Vriendinnetje van dochter geloofde toen nog heilig en werd boos op dat kind en vond het verklappende kind een leugenaar. Zij heeft tot gr6 nog verder geloofd. Bij ons in gr6 surprises en dan word je aangeraden het te vertellen als kind nog gelooft.

16. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Juist voor mij is het meer dit, je weet dat het eraan zit te komen dat ze niet meer geloofd maar zou het toch jammer vinden dat ze het dan van een buurtkindje zou moeten horen...

17. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Zou ook geen heftig gesprek dan zijn hoor maar meer van goh besef dat er ook ouders kunnen zijn die er niet rustig mee omgaan en dus echt boos worden omdat zoiets verteld word tegen hun kind. Niet alleen door een medekind heb zelfs ouders meegemaakt die boos werden op school omdat ze met surprise begonnen.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dan nog kun je niet voorkomen dat kinderen dit aan elkaar vertellen.

19. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    #19 MnnW, 19 aug 2018
    Laatst bewerkt: 19 aug 2018
    Ach, ik ben in december bijna 33 en van half november tot 6 december geloof ik ook nog hoor! Heerlijk, dat beetje magie en die bijzondere sfeer in huis! Ik hoop dat het nog even duurt voor Y kritische vragen gaat stellen, maar dan zal ik denk ik aangeven dat het net zoiets is als bollo, clowns en de disney prinsessen in disneyland, gewoon omdat het leuk is!

Uilenmama, LizMe en Piep2016 vinden dit leuk.
  20. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Idem :D Alleen stelde mijn zoontje vorig jaar al allemaal vragen (hoe kan het dat Sinterklaas zoooo oud is en alle andere mensen op die leeftijd allang dood zijn), ik heb hem zelf heel wat antwoorden laten bedenken. Ik ben heel benieuwd welke vragen er dit jaar gaan komen en of hij het geheim zelf ontrafelt. Het hulpsinterklazen verhaal van vorig jaar bij het Sinterklaasjournaal ging er in ieder geval goed in. Hij wist me precies te vertellen welke die hij tegenkwam echt was en welke nep (eentje waar hij bij op schoot mocht stonk heel erg uit z'n mond.. die MOEST dus wel nep zijn! :roflmao:) maar vond alles verder even prachtig. Ik zou het jammer vinden als hij dit jaar niet meer gelooft maar hoop dat het verder niet te veel af zal doen aan de beleving van het feest.

DastyQueen en Piep2016 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina