Fulltime werken en zwanger

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Tesse, Mar 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tesse

Tesse Lid

Feb 15, 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi allemaal,

ik heb een hele leuke, interessante, maar ook veeleisende baan van 40 uur in de week. Overwerken wordt normaal gevonden, maar er is gelukkig wel wat flexibiliteit in soms thuis kunnen werken.

Deze eerste weken van de zwangerschap ben ik erg misselijk en vraag ik me iedere ochtend af of ik wel moet gaan werken. Als ik er eenmaal ben gaat het wel weer, zodra ik iets kleins heb gegeten.

Ik vroeg me af of er meer meiden zijn die fulltime werken en die wat verder zijn in de zwangerschap. Gaat het jullie in het tweede trimester beter af? Of zijn jullie minder gaan werken? En hoe reageerde de werkgever op het nieuws? (Mijne weet het nog niet)...

xx Tesse

2. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ook ik werk nog steeds fulltime, had op het begin ook wel wat last van misselijkheid maar zoals je al zegt zodra je even wat eet gaat dat een stuk beter. Ik had altijd flink wat brood mee en zodra ik me even niet lekker voelde at ik een broodje en knapte daar meestal ook direct van op.

Ik heb redelijk lang gewacht met het vertellen tegen mijn werkgever (toen ik ruim 15 weken was) omdat ik wilde wachten tot mijn contract verlenging, nu had ik geen super dikke buik dus kon het goed "verbergen" al was het af en toe wel moeilijk tegen over collega's.
    Uiteindelijk reageerde mijn werkgever heel goed, beter dan ik had verwacht.

Hoe verder de zwangerschap vorderde hoe beter ik me eigenlijk ging voelen en begin het nu pas wat "zwaarder" te krijgen. Tot op heden werk ik nog steeds fulltime en wil dit zolang mogelijk blijven doen maar als het echt zwaar wordt ga ik wel kijken of eventueel halve dagen oid een goede optie is.

Heel veel succes iniedergeval, sterkte met de misselijkheid en vergeet vooral niet te genieten want dat is echt zo belangrijk. Bij mij is de tijd echt voorbij gevlogen en nu komt mijn verlof al aardig in zicht :)

3. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik herken je klachten. Ik werkte dan weliswaar 36 uur, maar op twee verschillende plaatsen. Uiteindelijk heb ik in het eerste trimester geen ziekmelddag gehad (gedurende mijn gehele zwangerschap eigenlijk niet ;))...
    Het tweede trimester was goed te doen, ondanks bekkenklachten. En pas vanaf de derde trimester begon de reistijd me op te breken. Maar toen kwam gelukkig het verlof...

Op beide werkplekken heb ik rond 11/12 weken verteld dat ik zwanger ben.

4. Niet meer actief

Hi Tesse,

Herkenbaar verhaal! Ik ben net overgestapt op een baan voor 32 uur in de week. Ik ben adviseur voor een raad van bestuur dus ook veeleisend en het werk moet gewoon gedaan worden (dus ook overwerk wanneer nodig).

In het 1e trimester had ik heel ernstige vermoeidheidsklachten waardoor ik echt het gevoel had overwerkt te zijn (was niet zo omdat ik net begonnen was). Stress dus. Ik heb het er met de HA, VK en moeder (ervaringsdeskundige op het gebied van zwanger zijn en op het onderwerp "Pien"... ;) ). Het advies was: waarschijnlijk zijn dit eerste trimester klachten. Doe het een paar weken wat rustiger aan en dan gaat het waarschijnlijk vanaf week 14 of 15 stukken beter. Ik ben toen in mijn 11e week 50% gaan werken en dat vier weken gedaan. Wat blijkt: alles is weggetrokken en voel me nu prima! Ik werk nu dus weer fulltime (32 uur)
    Mijn werkgever reageerde (ondanks het feit dat ik pas 7 januari begonnen ben op beide berichten prima. Ik heb wel snel verteld dat ik zwanger was (10 weken) en pas later kwam het verhaal van ziek melden).

Het belangrijkste vond ik dat ik niet goed kon functioneren. Als dat het geval is, kan je het altijd beter zelf aankaarten dan dat de werkgever dit moet doen.
    Als het allemaal meezit (en dat zit het echt meestal!) dan voel je je over een paar weken stukken beter. Je kan dus proberen het nog even vol te houden of misschien af en toe wat vrij te nemen. Zie je dat niet zitten dan is het zaak om het snel bespreekbaar te maken. Maar kijk vooral nog even niet verder dan dat 1e trimester (ruim nemen) want de wereld kan er daarna heel anders uitzien :D

Wat een lang verhaal... :confused:

Succes

Pien

5. Niet meer actief

Ik werk ook fulltime en dat is echt wel zwaar. Zeker nu ik al ver in de zwangerschap ben, ik ben echt eerder moe en mijn buik begint "in de weg" te zitten (ik werk als juf op een basisschool en daarbij beweeg je veel).
    Toch heb ik me niet hoeven ziekmelden tot nu toe. En nu ben ik lekker aan het aftellen tot mijn verlof in gaat, over 4 weken! Waarschijnlijk zal ik er wel aan moeten wennen om thuis te zitten, gek he?

Mijn werkgever reageerde trouwens erg hartelijk toen ik hem het nieuws vertelde. Ik heb het met 10 weken verteld. Na mij volgden er nog meer collega's en we hebben nu een zwangerenclubje van 4. Hihi!

Geniet van je zwangerschap en maak het jezelf makkelijk als het kan, zoals werk thuis doen en 's avonds en in het weekend de tijd voor jezelf nemen.

Liefs,

Juliette

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,500
    36,455
    113
    Ik werkte tijdens mijn zwangerschap ook nog 40 uur, vond het erg zwaar. Ben regelmatig 's ochtends wat later begonnen en vanaf week 30 ben ik 6 uur per dag gaan werken. Meer hield ik echt niet meer vol, vooral door rugklachtne.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als zwangere heb je recht op extra pauzes, 1/8 van je werktijd. Misschien kun je tzt overleggen dat je deze tijd opneemt aan het begin of het einde van je dag zodat je later begint of eerder weg mag?

8. Tesse

Tesse Lid

Feb 15, 2008
    92
    0
    0
    Amsterdam
    Dankjewel voor jullie reacties!
    Wat goed SM591 dat je na een tijdje op 50% toch weer volledig kon werken. Ik merk dat het gewoon echt zwaar is iedere ochtend, vanwege de misselijkheid. Later in de zw wordt het natuurlijk vanwege de dikke buik weer zwaar, maar ja, dan WEET iedereen het t tenminste en houden ze er ook een beetje rekening mee.

9. sweetgirl86

Mar 10, 2008
    6
    0
    0
    Hallo

Ik ben nu 5 weken zwanger en begin maandag met mijn nieuwe baantje als kamermeisje is dit werk te zwaar voor mij?
    Ik zie graag jullie antwoorden tegenmoet.

Groetjes Monica

10. Niet meer actief

Hio Monica,
    Dat hangt er een beetje vanaf. Op zich hoef je niet veel of zwaar te tillen maar een bed opmaken of een badkamer poetsen kan wel zwaar zijn. Ik weet niet of je al eerder kamermeisje geweest bent? Kijk vooral heel goed naar hoe ervaren krachten het doen. Zij weten vaak het beste hoe het het minste kracht kost. Ik denk persoonlijk niet dat het werk 34 of 36 weken zal kunnen volhouden maar er valt in een hotel ook veel lichter werk te doen.
    Kijk maar eens hoe het gaat en hou vooral jezelf goed in de gaten!

Pien

11. Niet meer actief

Ik ben nu 9 weken zwanger en ondanks dat ik niet misselijk ben vind ik het ontzettend moeilijk om mijn fulltime functie vol te houden.

Ben 4 weken geleden ook nog geopereerd, en weet dus niet of de moeheid een nasleep daarvan is of van de zwangerschap..

Het is inderdaad ook een groot stuk irritatie van mijn kant, ik doe mijn werk niet zoals ik het wil en ben snel geirriteerd.. ben ook ontzettend moe en zit niet lekker in mijn vel..

Zit echt te twijfelen om mijn fulltime baan nu al om te zetteni n 20 uur (zoveel uur wil ik na de zwangerschap blijven werken)
    Wie staat ook voor dit dilemma?

Share This Page