Hai, Ik heb een vraagje. Ik weet nu dat ik per 1 juni 2016 ontslagen word en ik ontvang nu salaris op basis van fulltime dienstverband. Ik ben op dit moment zwanger en eind jan uitgerekend en midden april zit mijn zwangerschapsverlof erop. Dit betekend dat ik mijn zwangerschapsverlof nog gewoon uitzit bij mijn huidige werkgever. Vanaf midden april zal ik dan op zoek gaan naar een nieuwe werkgever, maar dan voor parttime (24 uur) dienstverband. Nu hoor ik geluiden dat ik dan ook maar een ww-uitkering ontvang op basis van parttime (24uur) en daar 70 % van. In hoeverre is dit waar? En waarom is dit?
Beste Knieman, Je vraagt of het waar is dat je maar een WW-uitkering ontvang op basis van parttime (24uur) en daar 70 % van als je maar voor 24 uur een baan wil gaan zoeken. Dit is inderdaad waar. In eerste instantie wordt de omvang en hoogte van je WW-recht berekend op basis van het inkomen dat je verdiende. Hiervan ontvang je 2 maand 75% en daarna 70%. Als de omvang van je recht bijvoorbeeld 40 uur is, maar jij wil geen baan zoeken voor deze 40 uur. Dan wordt je uitkering evenredig verlaagd. Kortom je kunt alleen WW ontvangen voor de uren die je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare