Piriformis syndroom/dry needling

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsa86, 21 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Toen ons jongste 5 weken was is het me ineens in mijn rug geschoten. Dat gebeurt wel vaker en dan ga ik meteen naar de fysio. Zo ook nu weer. Maar dit was andere rugpijn dan anders en fysio hielp niets. Mijn behandelingen waren op en ik stopte met de fysio.
    Voor de pijn kreeg ik eerst diclofenac 50 mg. Dit werkte niet. Toen kreeg ik tramadol 50 mg. Ook hier reageerde ik niet op.

    Inmiddels is de pijn is mijn rug wel zo goed als weg, maar heb ik enorm veel pijn in mijn bil met uitstralingen naar mijn been. Zodra ik sta begint mijn onderbeen te tintelen en de hele dag door doet mijn bil pijn. Onwijs veel pijn. Ik slik moment 4x per dag tramadol + paracetamol en 3x per dag diclofenac 25 mg. Het zorgt wel dat pijn iets af neemt, want als ik het niet neem is het helemaal niet uit houden.

    Ik ben via de huisarts doorverwezen naar de sportarts en die heeft de diagnose piriformis syndroom gesteld. Zij heeft mij weer verwezen naar de fysio.
    Ik heb de fysio zelf gevraagd om dry needling behandeling. Na 5 maanden wil jk toch wel graag eens van die pijn af zijn.

    Iemand ervaring?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ja doen!!

    Dry needling is godsgruwelijk pijnlijk maar in combi met goede rek oefeningen na die tijd was de pijn echt lager!
    Ik ben er niet vanaf, ook niet van de tramadol. Maar mijn rompstabiliteit is gewoon ruk. Maar dry neelding verlicht wel. En spieren blijven oprekken. En oefeningen
     
  3. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Ben je weleens naar een neuroloog geweest of is er een mri van je rug gemaakt? Want dit soort symptomen kunnen ook nog bij een hernia passen.
     
    citroenrasp, Zeebra, linnim en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Nee dat niet. Er is wel een foto van mijn rug gemaakt en daar was niks op te zien.
     
  5. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.821
    6.990
    113
    Vrouw
    Ik ben niet zo bekend hiermee, maar toch moest ik gelijk aan Isschias denken. Is dat uitgesloten?
     
    Neuzeke en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Bedankt voor je reactie. Doet tramadol bij jou wel iets? Voor mijn gevoel doet het helemaal niks. Ik heb ook geen bijwerkingen gehad toen ik ermee begon.
     
  7. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Daar heeft het waarschijnlijk ook wel mee te maken. Door die piriformis spier is de ischias zenuw geïrriteerd geraakt.
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Idem. Ook geen enkele bijwerking ervan. Maar goed t werkt wel beter dan gewoon paracetamol merk ik. In die zin: ik moet veel meer daarvan nemen dan van de tramadol.

    Je gaat flink vloeken van dry needling, juist omdat t al zo'n zeer nu al doet.
     
  9. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Ja ik heb ervaring. Ik heb 2,5 jaar lang pijn gehad in mijn bil en uitstralingen tot in mijn voet. Zitten, staan, liggen alles deed pijn. Geen enkele behandeling van de fysio hielp, ook dry needling niet. Naja het gaf even verlichting om na 1 a 2 weken weer volledig terug te zijn. Uiteindelijk probeerde de fysio de zenuw wat meer ruimte te geven door zachtjes aan mijn voet/been te trekken. En de pijn was weg en is weggebleven.. BIZAR! Dat ik zo lang met die pijn heb gelopen en dat het uiteindelijk zo makkelijk is opgelost. Ik wil hiermee niet zeggen dat dit voor jou de oplossing is natuurlijk, maar je kunt het wellicht proberen ;)

    Dry needling vond ik niet een hele fijne behandeling, maar dat komt misschien ook doordat het niet zo veel voor mij deed. Ik zou het sowieso een keer proberen en ervaren of het iets voor je doet.
     
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Klinkt wel als piryformis. syndroom
    Maar heb je altijd pijn of alleen in bepaalde houdingen

    Als tramadol weinig doet zou ik daar weer mee stoppen. Ik schrik wel van de hoeveelheid medicatie die je hebt gekregen

    IMijn linkerbil/ dij is al vaak met dry needling behandeld ivm het syndroom.
    Met name met staan en als ik lig.
    Dry needling doet best pijn maar het maakt het wel beter.

    Thuis doe ik als het weer opspeelt ook rekoefeningen.
    Zittend door enkel van slechte been op het goede been te leggen dan dan voorover leunen. Iets dergelijks ook liggend.

    Dat werkt in combinatie met dry needling het beste.
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    De manueel therapeut deed bij mij de dry needling maar ook dus t rekken en strekken en ik noem t maar kraken. Dus kijk vooral naar een fysio die het meeste in zn pakket heeft.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Mijn man heeft veel baat gehad van een chiropractor die ook dry needling deed, maar verder is het voor hem ontzettend belangrijk dagelijks goede rekoefeningen te doen - die heeft hij bij een sport-fysio geleerd. Door het rekken en strekken iedere dag, blijven alle spieren soepel en schiet het er niet meer in. Als hij even geen tijd maakt voor de oefeningen, merkt hij dat heel snel.
     
  13. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.987
    3.070
    113
    Vrouw
    Mijn man had het na de marathon van Rotterdam. Behandelingen door een manueel therapeut, oefeningen en rust (herstel) hebben het verholpen. Sterkte!
     
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    @chrystel73 ik heb altijd pijn. Als ik de pijnmedicatie niet neem is het niet uit te houden en huil ik het uit van de pijn. Dus het doet wel iets.
    Ik hoop heel erg dat de dry needling wel wat gaat doen.

    Manueel therapeut ben ik al eens geweest, evenals de bekkenfysio (in mijn zwangerschappen had ik ischias, wel in veel mindere mate). Meer dan los masseren deden zij niet.
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier moest ik ook gelijk aan denken omdat ze t niet direct over bil heeft maar "in rug geschoten". Dat klinkt voor mij meer als SI en ja die kan naar je bil en je been doortrekken en ben je wel even mee bezig
     
  16. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Je zou ook kunnen overwegen naar een osteopaat te gaan. Wordt bij mij deels vergoed uit aanvullend pakket. Sterkte ermee
     
  17. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.692
    1.885
    113
    Ja, hier een beetje zelfde verhaal. Tijdje massage gehad voor de rugpijn met weinig effect. Na de eerste dry needling behandeling was de pijn nog niet helemaal weg, maar ik voelde ruimte. De verkramping was weg. En nu hebben we net de behandeling helemaal afgerond en ben ik zo goed als pijnvrij. Ik zou zeggen.... doen!!!
     
    evaleana vindt dit leuk.
  18. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.647
    3.007
    113
    Vrouw
    Mijn broer doet dry needling als fysio en krijgt er echt enorm veel positieve reacties op. Hij zegt ook dat de ene het als heel pijnlijk ervaart en iemand anders niet. Maar de meeste mensen krijgt hij wel van de klachten af.
    Hij heeft bij mij wel eens wat naaldjes erin gestoken in mijn schouder omdat ik het eens wou voelen, en het voelt een beetje creepy ofzo, je voelt het naaldje precies over vezels schrapen ofzo maar vond het niet mega pijnlijk (aangenaam is anders maar wel te doen)
     
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik loop ook al 1,5 jaar met piriformis klachten. Mijn fysio doet ook dry needling, het helpt steeds maar even, daarna komt het weer terug.
    Ik heb vooral pijn bij/na sporten, ik vond het vroeger heerlijk om te hardlopen maar ik kan het nu nauwelijks meer. Echt balen.

    Maar ik heb nu op YouTube een kanaal gevonden van een paar fysiotherapeuten, Precision Movements… en die hebben een paar filmpjes met oefeningen online staan. Het zijn net weer andere oefeningen dan die mijn eigen fysio deed en ze leggen ze ook heel rustig en nauwkeurig uit. Ik doe nu iedere avond zo’n filmpje een keer afspelen en dat is echt fijn! Ik voel mijn onderrug gewoon sterker worden!

    Mijn huisarts heeft ook wel aangeboden zo’n injectie met ontstekingsremmers te zetten… maar dat helpt vaak ook maar tijdelijk begreep ik. Is dat misschien nog iets voor je?
     
  20. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik vind dry needling in bil regio echt helemaal niet pijnlijk. Het voelt een beetje als elektrische schokken, dat was het. Ik hoop voor je dat het helpt, het klinkt heel naar.
     

Deel Deze Pagina