Hmm ja maar dat lijkt niet aan de orde te zijn in de huisjes waar ik het over had? Of ik begrijp er werkelijk gewoon geen sikkepit van hoor, kan ook...
https://funderingsrisico.fundermaps.com/ -> klik onderaan op blauwe button 'Bekijk funderingsrisico' -> Typ een adres in -> Het adres komt nu in een balkje daaronder naar voren, klik dan daarop -> klik onderaan op blauwe button 'Volgende'. Je komt dan op een nieuwe pagina en daar staat wat het risico is etc.
Ik krijg ook label D en er wordt aangegeven houten paalfundering, alleen wat ik altijd heb gehoord is dat bij ons huis ALLES van beton is, ons dak is zelfs gemaakt van beton. (Had zelfs onze dakkapelbouwer nog nooit gezien!) Huis is in de oorlog gebouwd en het hout was op, dus verbaas me over deze uitkomst
Je kan aan de buitenkant niet zien of een huis op houten of betonnen palen staat. Ik denk dat ze daarom ook dat label verplichten om je voor onverwachte kosten te verhoeden.
Hoe lager de grondwaterstand bij hoiten funderingen hoe hoger de rottingskans. Houten funderingspalen moeten in water staan. Als het grondwater wegloopt komt een deel van de palen boven water te staan. Deze palen rotten weg door de zuurstof die erbij komt.
Wel grappig mijn huis label B. Heeft geen funderingspalen staat op stabiele zandgrond. Ouder huis en huis schoonouders label A. Staat op oud moerasgebied, in dat dorp zijn meerdere woningen verzakt. en zelfs bij mijn schoonouders in de straat is een woning volledig verzakt. Combi droogte en gas in- en uitpompen. Bij mijn schoonouders in de wijk hebben ze zelfs de gasleidingen aangepast naar flexibele leiding ivm verzakken van de woningen.
Nou lekker is dat. Je zou maar je huis te koop hebben staan en en een slechte score krijgen. Wij hebben een d en er staat geen huis schreef in de straat. Gelukkig gaan wij de komende 10 jaar nog niet verhuizen
En dat is hier dan weer vreemd. Het huis van mijn ouders krijg label D. Geschatte kosten 100.000 euro. Maar de grondwaterstand is hier juist superhoog door de aardbevingen. En waar komen de prijsverschillen door? Ze mogen het wel wat doorzichtiger maken.
wij wonen in een nieuwbouw, en hebben een a label. ging even kijken in een ouder huis waar wij hiervoor woonden en bij vrienden. maar daar kom ik label C of D tegen. en zo'n 40.000-45.000 euro aan "kosten" bizar dat sommige van jullie op zulke nog veel hogere bedragen uitkomen...
De kosten slaan natuurlijk ook op hoe groot je huis is hé dames. Hoe groter je huis hoe duurder de kosten, omdat er dan gewoon meer werk aan is.
Zou het verschil in kosten niet liggen aan het soort huis? Ons nieuwe huis heeft dus label C met 95.000 kosten ofzo, dat is vrijstaand. Maar ja, dan denk ik er staat slechts een licht verhoogd risico, dus dan is het risico dat je die kosten kwijt gaat zijn ook slechts licht toch? Of begrijp ik het verkeerd? Grondwater staat daar zo’n 25 meter onder de palen, want huis/wijk ligt op een heuvel.
Wij scoren A omdat we zogenaamd een betonnen paalfundering hebben. Het opvallende is dat ons huis op stevige zandgrond is gebouwd en dus geen paalfundering heeft, maar gewoon een kruipruimte waarvan de vloer op zand is gestort. Dus in ons geval klopt het niet.
Ik snap het hele label niet, want wij hebben dus een D-label waarbij het grondwaterpeil ruim 50cm onder de palen staat. Helft van het huis staat zelfs op beton en is een huis uit 1969. Vindt het net zo'n vreemd label als het energielabel... raar verhaal allemaal weer.
Hier ook label A ivm betonnen fundering en we wonen niet ver van water af, dus geen te droge grond etc.
Ik snap er ook niet veel van inderdaad. Energielabel klopt ook vaak weinig van, hoewel het bij ons nieuwe huis heel terecht label G heeft, haha.