Hallo, Ik zit met een dringende vraag, mijn dochter is zwanger en heeft te horen gekregen vanmiddag van de VK dat haar lichaam irregulaire antistoffen aanmaakt tegen de baby ze is nu in haar 20e week. Wat kan er dan gebeuren?? Is er iets tegen te doen?? Ik zit me echt zorgen te maken hier om die meid pppfff. Ik hoop snel iets van 1 van jullie te horen. Alvast bedankt, groetjes sillysa
Hoi Syllisa, weet je ondertussen al wat meer? Het ligt er aan welke antistof ze heeft aangemaakt. Het is dan ook moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen zo. Er zijn een aantal worst case scenario's, maar het hoeft ook niét heel veel consequenties te hebben. Is dus lastig om je bij te helpen nu Syllisa. Ga anders mee naar de vk met je dochter, want ik kan me goed voorstellen dat het nu onzeker is allemaal voor jullie. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Helaas moet ik wachten tot vrijdag voor de uitslag over welke stof het gaat. Gelukkig wel met spoed. Ze krijgt idd. een screeningecho waarbij ze de baby helemaal an top tot teen gaan bekijken. Ik weet nog niet wanneer. Kan nu alleen maar afwachten. De VK kan ook pas meer vertellen als ze weet over welke stof het gaat. Bedankt voor je reactie. Lieve groet sillysa
Nou we weten het nu eindelijk ppfff dat was een lange wacht zeg, maar het betreft antistof M, niet best dus, ze moet nu naar de gyn. en heeft een transfusiekaart gekregen, wat denk ik inhoudt dat de baby nog in de baarmoeder een transfusie gaat krijgen of hoeft dat niet altijd?? groet sillysa
Hallo Sillysa. Een transfusiekaart moet jouw dochter bij zich dragen, dit is namelijk van belang als jouw dochter een bloedtransfusie krijgt. Het betekend dus niet dat de baby een transfusie krijgt. Een transfusie bij een baby in de buik is zeldzaam. Groetjes Ineke.
Hoi Ineke, Ok maar ik dacht dat het niet goed was dat de baby een andere bloedgroep heeft dan zijzelf en dat daarom een transfusie wordt gedaan, maar die info is dus onjuist. Maar waarom zou zij dan een transfusie nodig hebben?? Ik begrijp er niet zoveel van. Dat komt ook omdat ik niet mee kan naar afspraken met de gyn. ofzo omdat ik dat niet mag van haar vriend. Vandaar deze onzekerheid bij mij. Liefs sillysa
hoi probeer gewoon even rustig af te wachten, je dochter krijgt alle informatie in het ziekenhuis en zal het dan ook wel aan jou vertellen. Maak je niet teveel zorgen, ze wordt goed in de gaten gehouden! De transfusiekaart zal ook voor je dochter zijn, M is een bijzondere stof, die zie je niet vaak, als je dochter ooit donorbloed nodig heeft moet ze bloed krijgen dat speciaal geschikt is voor haar. De baby wordt nu gecontroleerd met echo's en dat zal vanaf nu wel iedere 2-4 weken gebeuren. Zodra blijkt dat het kindje last heeft van de antistoffen wordt er ingegrepen. Maar het kan prima zo zijn dat je dochter de zwangerschap uitdraagt tot de uitgerekende datum. Daarom hoef je je nu ook geen zorgen te maken. Ik snap dat dat lastig is, maar er is eerst meer onderzoek nodig (waaronder die uitgebreide echo) om meer te kunnen zeggen. Mirjam
Hoi mirjam, Bedankt voor je reactie, ik doe ook erg mijn best om rustig te blijven maar das best even moeilijk. Liefs sillysa