Hallo, Ik heb een aantal vragen over de cyclus na een curretage en meer. Op dit forum heb ik wel gezocht naar de antwoorden maar kan ze niet direct vinden. - Hoelang na de curretage kan ik de eerst volgende mensturatie verwachten? - Is dit afhankelijk wat mijn cyclus voor de zwangerschap was? - Waarom heeft mijn gyn aangegeven dat we 1 menstruatie moeten wachten? Hij had aangegeven dat alles goed verlopen was met de ingreep. Geen bijzonderheden. - Is er aan te geven hoe lang het kan duren voordat we weer zwanger worden. Ik ben zwanger geworden in de 4e periode na het stoppen met de pil, wat ikzelf vrij snel vond. Of is het gewoon proberen en afwachten? Wat is zelf denk. alvast bedankt. groeten arr
Hoi Arr, je kunt de curettage beschouwen als de eerste dag van de nieuwe cyclus. Meestal pikt je lichaam de normale duur van je cyclus weer op, maar het kan ook zijn dat je eerder of later ongesteld wordt als dat je gewend bent. Dat kan eenmalig zijn, maar kan ook blijvend zijn. De eerste menstruatie na een curettage (of miskraam) is vaak heviger dan anders. Een soort laatste grote schoonmaak zeg maar. De reden dat je gyn geadviseerd heeft om een menstruatie af te wachten is dat je dan weer weet dat je lichaam weer de cyclus heeft opgepakt en om te zien of je niet abnormaal bloed of abnormale buikpijn hebt dat door de curettage kan komen. Je hóeft echter geen menstruatie af te wachten en je kunt al direct weer proberen zwanger te worden, die keus is aan jullie. Wat goed voelt zal ik maar zeggen. De kans om zwanger te worden is dezelfde als voorheen. Groetjes Brigitte
Hallo Brigitte, Ik heb nog een vraagje; Het navloeien van de curretage, 4 febr., heeft tot 12 febr. geduurd. Vanochtend heb ik de eerst "ongesteldheid" waargenomen. Kan ik nu aannemen dat dit mijn eerste menstruatie is of is dit toch nog een nabloeding? Aangezien de periode van 4 febr. t/m vandaag 18 dagen is? Kan dit? groeten, Arr
Hallo Arr. Dit zou een hele snelle ongesteldheid zijn na je curettage. Maar het kan. Wacht even af of het bloedverlies doorzet of dat het een klein beetje is, dan kan het nog van de curettage zijn. Groetjes Ineke.
Ik ben voor controle geweest bij de gyn, stond gepland. Nu kreeg ik daar te horen dat het verstandig is om toch nog een menstuatie af te wachten. Dit was/is voor mij een teleurstelling. Het enige wat ik begrepen heb is vanwege de hormonen. Nu snap ik gewoon niet waarom ik lees dat de ene vrouw wel zwanger mag worden na een curretage en, zo voelt het dan, ik weer eens niet. Met de argument dat het beter is vanwege de hormonen begrijp ik niet helemaal. Kan een van jullie mij dit beter uitleggen? Oja ter info de afgelopen mensturatie heeft van 22-2 t/m 27-2 geduurd. En was vergelijkbaar met de voorgaande menstruaties. Alvast bedankt voor het antwoord. groetjes Arr
Hallo Arr. Dan heb je nu toch 1 menstruatie gehad en mag je dan er toch gewoon weer voor gaan van de gyn of begrijp ik dat verkeerd. Met de hormonen denk ik dat de gyn bedoeld dat je dan zeker weet dat je zwshormonen uit je lichaam zijn na 1 menstruatie. Er is lichamelijk geen reden om niet meteen na een curettage weer zwanger te worden. Succes. Groetjes Ineke.
Hallo, Ik had de gyn afgelopen dinsdag verteld dat ik al een menstruatie heb gehad en hij vond toch nog dat we 1 menstruatie extra, dus de komende, moeten afwachten. Dit snap ik niet helemaal namelijk. Hij heeft geen inwendig onderzoek gedaan. Alleen gevraagd hoe het is gegaan. groetjes Arr
Hallo Arr. En hij heeft geen reden gegeven waarom? Een inwendig onderzoek geeft in deze situatie ook geen extra informatie. Zou dan alleen belastend zijn voor jou. Doe waar jullie je goed bij voelen. Groetjes Ineke.