Hallo, Even een vraag over fundushoogte. Wat kun je daaraan op uitmaken? Zo heeft mijn verloskundige vandaag met 36 weken zwangerschap 36cm gemeten. Maar om eerlijk te zijn zat ons kindje helemaal naar boven, dus heel hoog. Meestal ligt ons kindje iets lager en meet ik op dit moment 34cm. Is de meting die de verloskundige heeft gedaan een indicatie dat ons kindje te groot is? Of loopt het wel op schema? Ik krijg namelijk gemixte berichten. De baby is groot, de echo zegt bovenlijn p95, maar de baby voelen zegt 3800 gram, geen kleintje maar ook geen acht ponder. En nu weet ik het dus even niet meer.
Hoi Brusje, die cm meet de verloskundige heel nauwkeurig. Je meet zelf misschien lager omdat je je baarmoeder niet eerst centreert. Dit is van belang om een goede meting te doen. En 36 cm bij 36 weken is op zich prima, als het verder op de hand ook goed voelt. P95 is inderdaad een flinke baby, maar weet dat ook een echo een foutmarge heeft van tot wel 20%. Dus je kunt op wleke manier dan ook geen 'zekerheid' krijgen. Ik denk dat je toch uit moet gaan van een acht ponder. Geschat verschil met de hand en echo en dan een verschil tussen 3800 en 4000 is heel netjes. Groeten Brigitte