vanmorgen heb ik de uitslag gehad van mijn HA en mijn man heeft te weinig geconcentreerde en niet voldoende zaadjes.. vanmiddag belt hij mij zelf om het uit te leggen wat er aan de hand is. ik heb het van de assistente gehoord en die wist niet zo goed wat het betekende.. wat zijn nu de mogelijkheden? en hoe gaat het in zijn werk? hoelang heeft het bij jullie geduurd voordat je een behandeling kreeg? en wat voor behandeling doen ze het eerst? Dat is toch dat ze zijn goede zaadjes terugplaatsen bij mij? En daarna als dat niet lukt IVF? pfff ik heb zoveel vragen.... hoop dat ik hier wat meer kan komen te weten...
Hoi Dagmar, Als je man niet genoeg of geen goede zaadjes heeft kan IUI een oplossing bieden. Je zult daarvoor (en voor verdere onderzoeken) waarschijnlijk doorverwezen worden naar de gynaecoloog. Deze zal je dan verder onderzoeken en waarschijnlijk IUI aanraden. Bij IUI wordt er inderdaad goed zaad teruggeplaatst bij jou op het juiste moment. Eventueel wordt je cyclus ondersteund met hormonen. Bovenaan deze pagina lees je meer onder het sticky topic IUI en meer IUI-meiden vindt je in het IUI-topic. Ik zou je trouwens niet meteen te druk maken. Als dit de eerste keer is dat je man een zaadonderzoek heeft gehad, zal er waarschijnlijk nog een aantal onderzoekjes meer volgen. De kwaliteit van het zaad is namelijk van meerdere dingen afhankelijk en kan erg van kwaliteit wisselen. Om een objectief beeld te krijgen zullen ze daarom waarschijnlijk nog één of twee keer het zaadonderzoek willen herhalen. Groetjes, Josien
lieve dagmar, ten eerste wat naar zeg, dat de zaadjes van je man niet goed genoeg zijn. het kan zijn dat ze bij jou ook nog het een en ander willen testen. zoals: ehb jij een eisprong, etc. dit gebeurd bij gyneacoloog. samen met de gyn bespreek je vervolgens het 'stappenplan'. wij zijn begonnen met IUI. dat si dat het zaad in de baarmoeder gespoten word tijdens de ovlulatie. mocht dat niet werken dan kan je overstappen op ivf, of icsi. er komt in het begin zoveel informatie op je af, dat ej soms door de bomen het bos niet meer kan zien. wat ik deed, was steeds alle vragen opschrijven, dan weet je zeker dat je niks vergeet als je daar bent. liefs rachel
aaah ok ik zal het stukje even lezen... maar is het dan zo dat je daar samen voor naar het ziekenhuis moet? of is het gewoon een kwestie van afwachten wanneer ik mijn ei heb dat ik gelijk heen moet.. en dan met het ingevroren zaad van hem teruggeplaatst wordt?
Wat vreselijk meid, wij hadden ook niet genoeg volgens de huisarts, maar volgens de fertiliteitsarts voldoende voor icsi! Als ik naar mijn eigen situatie terug kijk; mijn eerste stap na dat vreselijke nieuws; ik heb meteen een ziekenhuis gebeld en een afspraak gemaakt met de fertiliteitsarts. ik heb de uitslag alvast naar hem toegefaxt, en hij reageerde heel positief. Hierdoor heb ik de gyn en alles kunnen overslaan en konden we rechtstreeks naar de fertiliteitsarts. Als je van het allerergste uitgaat en er zou niets mogelijk zijn dan hoef jij ook niet al die onderzoeken voor niets te doen. Maar probeer positief te blijven, een huisarts heeft er minder verstand van dan een gyn of fertiliteitsarts, dus ik zou zeker een fertiliteitsarts bellen en hem ook nog naar de mogelijkheden vragen. Heel veel sterkte en succes!
hai lieverds, bedankt voor jullie lieve reacties ja ik ben net deze maand ook begonnen met tempen bij te houden... dus dat is ook afwachten.... dus voor IVF heb je eerst nog iets anders.. als ik mijn eisprong heb..
Hoi Dagmar, Als je ooit IUI zou krijgen wordt de groei van je eitje in de gaten gehouden door middel van inwendige echo's. Als het eitje groot genoeg is krijg je een spuitje om de eisprong te timen. Op de dag van de eisprong ga je naar het ziekenhuis met verse zaadjes van je man (of je laat het hem daar 'produceren' ). Dit zaad bewerken ze dan zodat alleen de goede zaadjes overblijven. Dit zaad wordt vervolgens bij jou in je baarmoeder ingebracht. Eigenlijk stelt het niet zoveel voor. Het klinkt allemaal enger en vervelender dan het is. Zoals Rachel al zei: in het begin komt er zoveel info op je af. Laat je goed informeren! Groetjes, Josien
hmmm ok en die fertileitsarts hoeef je niet via HA te regelen? en de uitslag faxen, je bedoeld het briefje van de HA die heb ik toch niet? of kan je dat dan opvragen... en is een zon arst niet hetzelfde als een gynaecoloog? hij heeft zijn zaadjes naar het lab moeten brengen van het ziekenhuis. at is dan toch een fertileitsarts?
IK heb eerst de afspraak gemaakt en pas achteraf de verwijsbrief gevraagd, was geen probleem! De uitslag heb ik gewoon opgevraagd in het ziekenhuis, was allemaal moeilijk moeilijk maar ik zei nou het zijn onze eigen gegevens, daar hebben we recht op, en toen krgen we de uitslag mee op papier. Nee bij het lab in een gewoon ziekenhuis is zelfs vaak de appartuur minder zuiver dan die bij de fertiliteitsarts. Ik ga er vanuit dat het zaad door een laborant onderzocht is, en dan wordt gauw geconcludeerd dat er te weinig is, terwijl een fert.arts veel verder gaat die kijkt of er met minder zaad ook een bevruchting plaats kan vinden...
plus, 1 zaadtest zegt niet zo veel. De eerste keer klaarkomen in een potje wil ook nog wel eens te uitslag beinvloeden. Je zal misschien doorverwezen worden en dan doet de gyn of fert.arts een zaadtest vaak nog op nieuw.
Ja, Natasja heeft gelijk en wij wisten eerst ook niet dat het potje op temperatuur gemaakt moest worden voordat het zaad erin kwam (even tussen je handen houden) en wij wisten toen ook nog niet dat je het tijdens transport ook warm moest houden, bij je shirt in ofzo, want als het te koud wordt sterft het zaad al op weg naar het ziekenhuis!
hmmm ja warm maken dat heeft ie vast en zeker niet gedaan.. en in een tshirt bewaren dat weet ik niet... zal t m vanaaf eens vragen... klinkt wel logisch dat het dan afsterft idd...
Heel veel succes! En zaaduitslagen zijn echt momentopnames soms is het 0 soms 200.000 soms ineens 2 miljoen je kunt er geen peil op trekken, wie weet is de volgende uitslag toch weer een stuk beter!
nou heb dok gesproken.. hij was erg negatief! zei dat er weinig kans is om zwanger te worden... zaad schijnt erg matig te zijn.. wel een paar gezonde zaadjes maar bovenal slecht.... pfffff nou ja, volgende week afspraak maken bij fertileitsarts in ziekenhuis... heeft iemand dit meer meegemaakt en toch positief uitgepakt?
Ja, onze huisarts was ook negatief, letterlijk zei hij; jij zult nooit moeder worden van 1 van zijn kinderen! Maar met dezelfde uitslag bij de fertiliteitsarts bleek het mee te vallen, er was voldoende voor icsi! En dat terwijl we eigenlijk na wat de huisarts zei de hoop al hadden opgegeven! En heb je eigenlijk de fertiliteitsarts al gesproken?
hi ja ik heb de arts wel gesproken maar ze kon er niks van zeggen nog. ze moet eerst de papieren zien. die heeft de assistente van mijn HA opgestuurd. als ze dat binnen hebben gaan ze het bekijken en krijg ik een oproep. zal wel februari pas worden.... pffffff wat laaaaaaaaaaang.. is dat normaal? zei zij door de telefoon dat er best wat te doen als er tenminste wel een paar levenden zijn.. maar dat werd dan geen IUI maar ISCI of IVF.. ben erg benieuwd jij mag binnenkort voor 2e poging lees ik? hoelang heb jij er op moeten wachten voordat je daadwerkelijk werd geholpen? een collega van mij heeft het ook gehad en die zei dat het al met al een jaar kon duren
DagMar, Gelukkig Nieuwjaar Dat je droom maar uit mag komen in 2008 DagMar weet je al wat meer? Ik hoop dat je snel kunt opstarten Groetjes Scat
Hoi hoi! Ik hoefde maar anderhalve maand te wachten, alleen veranderde toen de zaadkwaliteit ineens drastisch toen hebben we eerst 3x iui gedaan. De laatste keer was in juni toen moesten we tot oktober wachten op onze eerste icsi! Helaas besteden we het grootste gedeelte van onze tijd in de MMM aan wachten! Succes meid! Februari komt nu dichterbij!