FV baby 10 dagen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Samsam, 13 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is nu 10 dagen oud en drinkt al 120/4 leeg. Door het verschuiven van de tijden zijn dit de ene dag 6 flessen en de andere dag 7 flessen. Met minder neemt meneer geen genoegen. Drinktempo is vrij snel, maar tussendoor wordt er geboerd en al met al duurt de fles dan wel 20 minuten.

Zijn geboortegewicht was 4150 gr.

De kraamhulp noemde tussen neus en lippen door al voeding voor hongerige baby's en ook de vk had het al over johannesbroodpitmeel oid, omdat deze hoeveelheid wel echt de max is.

Is het verstandig om over te gaan op andere voeding om te kijken of we naar 6 flessen kunnen of wellicht 7 flessen met iets minder inhoud ?

Hij spuugt maar weinig, maar als hij dat doet merk je dat meteen dat de volgende voeding een stuk eerder wil.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Voor een kindje van 10 dagen is dit inderdaad al een vrij grote hoeveelheid en voor nu ook de maximale hoeveelheid. Hij weegt wel al 4150 gram, dat scheelt.
    Voor het gevoel van verzadiging is het inderdaad belangrijk dat het drinken niet te snel gaat. 15-20 minuten is een goed drinktempo. Welke voeding krijgt hij nu?
    Groeten Angelique

3. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij krijgt nu nutrilon standaard. Moet ook zeggen dat nu al naar 6 voedingen een beetje tegen mijn gevoel ingaat. Gisteravond had hij dan ook echt serieus last van krampjes.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Je bedoelt dat het tegen je gevoel in gaat om nu van 7 naar 6 voedingen te gaan?
    Het is vervelend dat hij erg last heeft van krampjes. Krampjes kunnen verschillende oorzaken hebben. Hij is jong en alles is nog volop in ontwikkeling. Verder kan te veel voeding en te snel drinken er ook voor zorgen dat de krampjes erger worden.
    Groetjes Angelique

5. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja 6 voedingen kan toch nog niet de bedoeling zijn.

Ik heb nu een dental speen gehaald, kijken of hij dan iets minder gulzig gaat drinken en met iets minder voeding tevreden is.

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Hoe gaat het nu? Hopelijk is het drinktempo nu wat beter en merk je dat in de tijd dat je zoontje weg blijft na een voeding!

Groetjes Linda

7. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helaas, de dental speen was tot nog toe niet zo'n succes. hij deed er nu 45 min tot een uur over 60 ml. Is ook weer niet de bedoeling.

Ik heb de oude vertrouwde adventfles er weer even bij gepakt en nu leek het vanochtend wel in een mooi tempo te gaan, maar de laatste 2 voedingen gingen toch wel weer in sneltempo. Zal zo nog eens de dental proberen.

Vandaag komen we op 7 voedingen (de 8e dan waarschijnlijk net na 12 uur, dus die reken ik voor morgen :p) waarvan er 1 van 70 ml (vannacht, weet niet wie er eerder sliep, beeb of ik) , 2x de fles geheel leeg en 4 x heeft hij zo'n 10-20 ml laten staan. Hij komt echt strak om de 3 uur.

In de kraamweek had hij zo'n 5 poepluiers per dag, nu soms maar 2, is dat wel goed ?

8. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij heeft zojuist exact 35 min over zijn fles gedaan, het ding moest en zou leeg (120/4). Ging wel onder protest, hij vindt de speen duidelijk niet leuk. Er wordt bij gegromd, gekreund en gedraaid.

Ik denk dat we er maar mee moeten leren leven dat het een hongerig ventje is. De eerste was van hetzelfde soort. Die woog bij 41.2 wk 4500 gr. Deze is geboren met 39.2 wk.

9. Samsam

Samsam Actief lid

15 feb 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog maar een vraag.

Kan het zo zijn dat hij reageert op de vit D druppels ?

10. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Reageren op vitamine D druppels kan eigenlijk niet, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Het aantal poepluiers per dag is helemaal prima!

Zolang je het drinktempo zo rond de 15-20 minuten kan houden, helpt dat voor het verzadigingsgevoel en krijgt hij niet meer krampjes.

Het aantal voedingen klinkt normaal voor zijn leeftijd. Als hij iets meer in 1 keer kan drinken, dat duurt soms wel even, kom je op iets minder voedingen uit.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina