Mijn zoontje is 9 weken te vroeg gekomen en ik heb de eerste weken netjes 6 (en soms zelfs 8) keer per dag gekolfd. Eerst kwam er nog niets, op een paar druppels na. Toen ik dacht dat het op gang kwam (er kwam 30cc) nam het ineens weer af...en geloof me ik heb alles geprobeerd! Neusspray voor de toeschietreflex (leuker kunnen we het niet maken, wel krankzinniger), vaker en langer kolven, niets hielp! En ik heb me daar heel lang rot en schuldig over gevoeld! Ik wou mijn kindje immers het beste geven, maar kennelijk is het voor mij niet weggelegd. Ik heb er een hoop verdriet en stress van gehad en toen op aanraden van de lactatiedeskundige ben ik maar gestopt. Mensen die daar opmerkingen over maken (gelukkig nog geen commentaar op gehad) kunnen wat mij betreft het heen en weer krijgen! Als ze eens wisten hoeveel moeite ik gedaan heb...
hoe je ook met je kind omgaat of wat je het ook geeft, er is meestal wel iemand te vinden die het beter denkt te weten. Dat is met voeding, met huilen, met kleding bij koud weer/warm weer en noem maar op. Er zijn gewoon heel veel mensen die het beter denken te weten en het nodig vinden om dat dan ook hardop te zeggen. Ik zou wrs gezegd hebben dat ik na borstamputatie geen bv meer kan geven. Die vrouw die valt nooit meer iemand aan op het geven van FV. De discussie aangaan heeft meestal met dat soort bemoeials geen zin.
ja, hoe durft ze zeg? ik denk ook wel eens iets als ik een ander kindje zie maar dat hou ik altijd voor me. we maken nou eenmaal allemaal onze eigen keuzes maar om dan te zeggen dat je geen 'oermoeder' bent als je geen borstvoeding geeft? ik was een tijdje geleden in de supermarkt met mn zoontje en daar wist een dame me te vertellen dat hij dorst had en dat ik hem een beetje water moest geven. ik zei dat ie geen water kreeg omdat ie aan de borst dronk. maar ze ging gewoon door met vertellen hoe ik hem water moest geven en dat dat wel gekookt moest zijn. hoe weet zij nou dat mijn kind dorst heeft en waar bemoeit ze zich mee? ik ben het er overigens wel mee eens dat er geen reclame gemaakt mag worden voor voeding voor babies onder de 6 maanden. het probleem daarmee is dat de producenten van kv zoveel geld hebben dat ze makkelijk bv uit de hoofden van mensen kunnen doen verdwijnen. onderschat het effect van reclame niet. en juiste informatie kun je via die producenten toch altijd wel krijgen? ok, kost wel iets meer moeite.
Ja, het is wat hé, hoe anderen zich denken te moeten bemoeien met je. Ik heb ook bv gegeven een paar weken, maar helaas lukte het niet meer. Al dat commentaar.... , weet je wel dat het het beste is voor je kind? Ja natuurlijk! Had je niet wat langer door kunnen proberen, je hebt het wel snel opgegeven......enz. enz. enz. Poepziek van! Maar ook als ik met de kinderwagen door de supermarkt liep en Merel huilde (wat ze heel veel deed de eerste maanden), dan kwam er een medewerker naar me toen en zei achhhh...ze heeft honger (net een fles gehad 5 minuten ervoor) en de volgende zei....achhhhh ze heeft een vieze luier (net verschoont achter in de winkel) bij de kassa hoorde je dan....ze wil niet liggen, of slapen, ze heeft honger, ze heeft een vieze luier enz.... Ik werd er zo moe van. Waarom moeten mensen zich ermee bemoeien? Ze kennen de situatie en het kind niet eens. Ik draaide me dan maar om en dacht: die weten niet beter.... Bahhhh, men lijkt altijd te willen "helpen", maar heeft niet door dat het heel kwatsend kan zijn en zelfs vernederend.....
ik bedoelde ook niet zozeer dat ik de reclame mis, maar meer dat er doordat reclame verboden is ook geen verder informatie verstrekt mag worden. Dat mis ik vooral, dat je bijv. op internet gewoon iets meer informatie kan vinden over flesvoeding.
Wel of geen reclame maakt weinig verschil. Reclame is iets anders dan objectieve informatie. Goede informatie en instructie over hoe je een fles klaarmaakt en geeft kunnen ze je op elk CB geven. Dat is één van hun taken.
Als mensen zo op je afstappen moet je ook verder niet reageren. Met een uitleg over waarom je iets doet zit je je zelf alleen maar te verdedigen, en iemand die je zo benadert verdient dat niet!
Idd niet op reageren, mensen hebben overal altijd wel wat op te zeggen en daar is flesvoeding nog niet het ergste van hoor , ik ben 25 en heb 5 kinderen, met een beetje fantasie snap je wel wat voor opmerkingen (of nóg dommer, gefluister achter mijn rug, zeg het dán tenminste hardop)ik regelmatig mee te maken krijg. Eerst was ik een thuisblijfmoeder en vroegen ze wat doe je verder nog dan naast de kinderen m.a.w je zit op je reet, en nu studeer ik en zeggen DEZELFDE mensen "waar laat je de kinderen dan? vind je dat niet zielig? nou ben benieuwd of je het redt" Weet je denk maar zo, van die bemoeiallen en RODDELAARS durven zichzelf geen spiegel voor te zetten dus houden ze die spiegel voor een ander, dat is namelijk veel veiliger.
zie ook mijn reactie hierboven erop. Ik zou wel info willen krijgen van iets anders van alleen het CB ook over hoeveelheden en alles. En als ik me goed herinner vond jij juist dat de mensen bij het CB verkeerde info geven..
Het zou stukken beter kunnen op de meeste CB's, vooral op het gebied van borstvoeding, maar over flesjes kunnen ze je daar echt ALLES vertellen!
Dat valt ook wel mee hoor dirksmama, niet zo generaliseren. Het ligt eraan op welk buro je komt en hoeveel moeite de mederwerker daar doet.
Er zijn CB's waar ze het echt super doen, op alle fronten. Waar ze moeders niet met van alles de stuipen op het lijf jagen, waar echt naar moeders geluisterd wordt. Daarom schreef ik ook *sommige* CB's...
Ik ben ook meteen vanaf de geboorte begonnen met de fles. Moet zeggen heb nog geen enkele domme opmerking gekregen. Ik zou me daar ook bar weinig van aantrekken van wat anderen vinden. Ik sta achter mijn eigen keuze en van domme opmerkingen trek ik me echt niets aan.
Hoe durft iemand zeg.....ronduit belachelijk. Het maakt net uit waarom je FV geeft, je geeft FV. Ik zit al bijna een mooie pakkende reactie te bedenken voor het geval iemand "het hart in zijn lijf heeft".....*grinnik* Enne...leuke koosnaampjes ook bij jullie :-D
Waar bemoeien mensen zich toch mee? Ach, maar goed dat je er verder niet op in bent gegaan, gek mens. Tja, wat je doet, goed doe je het toch niet. Toen ik BV gaf en ze maar niets binnenhield en ik het een tijd heb afgekolfd, werd ik ook voor gek verklaar door mensen. Ja, je bent toch al die belangrijkste fase gepasseerd, je kunt nu wel stoppen. Van die adviezen die ze vroeger van de dokter kregen, vergeten dat er ondertusen 30 jaar onderzoek bij is gekomen. En uiteindelijk liep het niet meer en ben ik met 3 maanden gestopt, ja dat is ook niet goed. Ik had zelfs een vage kennis die ik sprak en vertelde dat ze 's nachts nog een voeding kreeg toen ze een maand of 2 was, die haar op een foto had gezien en zei: die heeft 's nachts echt geen voeding nodig hoor, die ziet er gezond genoeg uit . Maar over alles schijnen mensen hun mening kwijt te moeten als je een kind hebt. Wel of niet potjes, wel of niet bord leegeten, hoeveel ze slapen. Echt om een punthoofd van te krijgen. En helemaal als ze beginnen over 'oh, die van mij...'. Ja, die van jou doet alles beter, sneller etc. dan mijn kind, want hoe kan het ook anders met zo'n fantastische moeder die alles weet. Bleeeh!
Je hebt helemaal gelijk! Zulke mensen spreken zichzelf altijd tegen, zolang ze maar kunnen bemoeien, roddelen en veroordelen. Als je jong zwanger raakt hoor je ook vaak oordelen. "Je kunt het beter laten weghalen want geen stabiele basis want geen partner" etc. Maar als ik mijn kindje zou hebben laten weghalen, zouden diezelfde mensen het weer een schande vinden, want een kindje hoeft toch niet voor míjn fouten op te draaien?! Zo hebben ze altijd wel wat te zeiken, ook over FV. Ik weet dat ik heb gedaan wat ik kon wat BV betreft. En misschien ben ik één van de weinigen bij wie het niet ging. Maar ik heb mijn best gedaan en FV is een prima alternatief!
Het gore lef dat sommige mensen wel niet hebben. Toen ik net zwanger was kreeg ik stee vast de volgende vraag: EN ga je bv geven? Nu was dat voor mij al snel duidelijk dat ik dat niet ging doen ik zou al blij moeten zijn als ik 9 maanden medicatie -vrij zou kunnen zijn, en ik wilde het na de bevalling zeker niet op de spits drijven door mijn lichaam nog meer op de proef te stellen, overigens wilde ik ook geen bv geven ik voelde er namelijk niets voor. Nu weet/wist niet iedereen in mijn omgeving dat ik een ziekte heb, ik loop er namelijk in het alledaagse leven niet mee te koop, want mensen menen dan dat ze moeten komen met opmerkingen als: ooh ik heb ook wel eens diarree (ik verlies dan alleen ook nog eens bloed), buikpijn en val ineens veel af (ja na 3 maanden Sonja Bakkeren zekers). De echt vervelende zaken die bij de ziekte horen vertel je dus niet aan jan en alleman, maar ik ging me dus zeker de eerste keren dat het me gevraagd werd ENORM verdedigen, zo erg dat ik de eerste keer bij de verloskundige kwam en na het intro gesprek meteen zei: Als jullie nu ook gaan zeuren over bv dan ben ik weg! Gelukkig was de vk er erg eenvoudig in en bergeep waarom ik niet wilde en niet te overtuigen was om wel bv te gaan geven. Maar dat je zelfs als zwangere bijna overal en zonder schaamrood op de kaken gevraagd wordt welke voeding je gaat geven..... wat hebben ze er gvd mee te maken vraag ik me dan af? waardeoordeel? Mooiste was nog dat de dame van de zwangerschapsgym beweerde dat alleen vrouwen die bv zouden gaan geven stuwing konden krijgen, nou die kreeg van mij de wind van voren kijk info geven is oke maar zorg dan wel dat die klopt!
Mensen zijn kortzichtig. Ze denken alleen "BV is beter" Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Mensen die bepaalde medicatie slikken kunnen simpelweg soms gewoon geen medicatie slikken, anderen lukt het na veel proberen gewoon niet en andere willen het niet. We leven in een vrij land en hebben dus vrije keuze, dat wordt wel eens vergeten! Zelf heb ik het 3 weken geprobeert, maar Tijn pakte mijn borst gewoon niet. Ik lag een uur voor de voeding gewoon te huilen van de zenuwen en het was dus voor Tijn en mij erg frustrerend. Ik heb toen 2 tot 3 weken 7 keer per dag gekolft en dat hield ik gewoon niet meer vol. Eerst kolven en daarna het flesje geven, alles schoonmaken, ik was er zo een uur tot 1 1/2 uur mee bezig. Ik was gewoon helemaal gebroken. Heb toen dus met mijn man besloten om er mee te stoppen. Heb er voor n=mijn gevoel alles aan gedaan en het kan me aan mijn r@@t roesten wat anderen daar van denken. Zou alleen zo graag willen dat mensen over het algemeen gewoon iets minder snel klaar zouden staan met hun (voor)oordeel!
Ik vind het ook niet kunnen dat mensen zich zo met je bemoeien. Waar haalde die vrouw het lef vandaan. Als je zelf de keuze maakt om van begin af aan met fv te beginnen dan moet men dat respecteren. Ik heb zelf de eerste 2 weken "geprobeerd" borstvoeding te geven. Kleine viel in slaap na 2 tellen, aanleggen ging niet. Kleine was ook in de eerste dagen afgevallen en heeft toen al fv bij gehad. Uiteindelijk veel stress en ben toen gaan kolven. Zouden het weer proberen met aanleggen als we er beide weer aantoe waren. Uiteindelijk de combi kolven en fv volgehouden tot dat ze ruim 7 weken was en nooit meer aangelegd. Emotioneel en fysiek gewoon op en op zo'n manier geniet je niet meer van je kind. Als je de kleine een flesje geeft kun je net zogoed genieten en een band op bouwen. Daarvoor hoeven ze niet aan de borst te liggen. Kan me nog kwaad maken over de houding van de jeugdverpleegkundige die vond dat het niet uitmaakte wat het kind kreeg en ik kon hup gewoon de fles erin douwen maar toch nog 3 folders over borstvoeding achterlaten toen ik al besloten had er een punt achter te zetten. Moeders die voor het eerst een kind krijgen weten weinig tot niets en je wilt graag informatie. Maar de informatie die je wilt krijg je niet of ze duwen je net zolang in een hoekje dat je er onzeker van wordt. Mijn motto, hoor het aan, knik ja en voel je je er niet goed bij dan gaat het andere oor weer uit. Jij ziet je kind iedere dag en leert wat hij/zij van je wil. Andere hebben alleen een moment en kunnen/mogen niet oordelen.