Dag meiden, Vanwege noga heftige zwangerschapsmisselijkheid heb ik eerst emesafene gekregen maar omdat ik dan nog moet overgeven en nog nauwelijks crackers kan binnen houden wil de dokter me cyclizine geven. Maar dit middel is voor zover ik kan vinden op internet niet bewezen veilig.. Heeft iemand dit missel gebruikt tijdens de zwangerschap en een gezond kindje gekregen?
Waarom geeft de dokter je geen primperan? Dat staat ook in de standaardrichtlijn voor zwangerschapsmisselijkheid van het nederlands huisartsen genootschap dat bij onvoldoende werking van emesafene primperan gegeven kan worden. Volgens mij is cyclizine qua werking vergelijkbaar aan emesafene (in de zin dat het ook niet vaak goed werkt bij ernstige misselijkheid). Op zich hoor ik het wel vaker hoor, dat cyclizine gegeven wordt. Ik heb nog nooit gehoord dat er daardoor iets met het kindje was. Er zijn sowieso praktisch geen medicijnen voor misselijkheid die bewezen veilig zijn. Onderzoek daar naar is gewoon heel moeilijk. Van de meeste middelen is inmiddels wel bekend dat ze tot nu toe geen verhoogd risico geven op afwijkingen en dat blijkt vaak ook uit dierproeven.
Dank je voor je reactie. ik was ook verbaasd omdat ik had gelezen inderdaad dat primperan de eerste keus was na emesafene. En een artikel dat pas gegleden uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat primperan veilig was tijdens de zwangerschap... Ik heb het nog extra bij de apotheek gevraagd en of ze het zeker wist. Dus ze zegt, wil je dat ik het even nazoek voor je? Nou ja, heel graag dus. (Ze was erg aardig en behulpzaam) Komt ze terug met een heel dik boek en daar stond dat het vaak genoeg was voorgeschreven zonder dat er complicaties waren... dus vertrouw ik er maar op...
Ondertussen heb ik nog een interessante link gevonden van het Nederlands husartsen genootschap: Zwangerschapsmisselijkheid en braken in het eerste trimester | Archief | Website van H&W | Huisarts en Wetenschap, het maandblad van het Nederlands Huisartsen Genootschap.
Ik slik het ook nu.. Al drie weken denk ik.. Er is meerdere malen tegen me gezegt dat het geen kwaad kan.. Gyneacoloog, huisarts, apotheker en verloskundige.. We vertrouwen daar maar op!
Ik heb het ook geslikt en gezonde dochter gekregen, maar het middel is inderdaad niet bewezen veilig. Ik slikte het toevallig al regelmatig vanwege ernstige reisziekte (ik word achter op een fiets al misselijk) vandaar dat de emesafene niet aansloeg en de gyn het aandurfde.
Heb het deze zwangerschap ook geslikt, nu niet meer zo nodig. Dat er van iets niet bekend is of het kwaad kan betekent alleen dat de producent er geen wetenschappelijk toxicologisch onderzoek naar heeft gedaan op de mens, wat erg logisch is. Vaak weten artsen en apothekers uit ervaring of een middel veilig is of niet. Van de middelen die wel veilig zijn verklaard is na zo veel jaar gewoon bekend dat ze geen effect hebben, maar van de 'nieuwere' zul je alleen onbekend of schadelijk horen. Gewoon altijd goed overleggen met je apotheker. En er zijn goede redenen om bijv geen primperan voor te schrijven, wanneer je last hebt van obstipatie maakt primperan het erger bijvoorbeeld.