fysio en vragen

Discussie in 'Prematuur' gestart door Gelukkig11, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

#1 Gelukkig11, 30 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2012
    Mijn kleine is met 34,3 weken geboren. Heeft het vanaf het begin supergoed gedaan en doet dat nog steeds (is met 3,5 maand ontslagen bij ka). Echter lees ik dat veel prematuurtjes naar de fysio gaan, echter die van mij is nooit doorverwezen. Nu is mijn vraag, geldt fysio alleen voor prematuren die jonger geboren zijn? Natuurlijk ben ik blij dat mijn kleintje waarschijnlijk geen fysio nodig heeft (anders had de ka dat toch wel gezegd??), maar ik wil ook niet dat hij door een fout misschien iets niet krijgt wat hij wel nodig heeft...

Wie kan mij meer vertellen?

2. Babystew

Babystew Niet meer actief

Dat zou ik eigenlijk niet weten.. Is er in het ziekenhuis ook geen fysio langs geweest om even te kijken naar hem? Mijn dochter kreeg/krijgt fysio vanwege haar hersenbloeding en haar voorkeurshouding, om in de gaten te houden of ze zich goed ontwikkeld. Maar volgens mij is daar niet echt een leeftijd aan verbonden, eerder aan complicaties die het kindje meegemaakt heeft.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bij mijn moppie is er geen fysio langs geweest, maar dit was ook niet nodig.

Ze is inmiddels wel al 2x bij een osteopaat geweest voor een blokkade en voorkeurshouding. Deze waren beiden in het ziekenhuis nog niet bekend.

4. Gelukkig11

Hoi Babystew,

Dat is heftig zeg wat jullie al hebben meegemaakt. Hoe gaat het nu met jouw dochter? En heeft de fysio geholpen?

Voor zover ik weet heeft hij in het ziekenhuis geen fysio gehad. Omdat hij het zo goed deed of omdat met de feestdagen geen prioriteit aan werd gegeven??? (achteraf bleek in het laatste geval een aantal dingen niet goed te zijn overgedragen, dus het zou mij niet bevreemden). Het is mij niet duidelijk.

Waar hij last van had, waren: reflux, overstrekken, lichte voorkeurshouding (is nu gecorrigeerd doordat we hem veel om en om konden leggen) en geelzucht. Ik weet het, ik mag daarmee in
    mijn handjes knijpen...

Ik denk dat ik gewoon een afspraak maak bij de kinderfysio voor een check up, dat biedt denk ik het snelste antwoord op de vraag of mijn zoontje fysio nodig heeft.

5. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

hoi
    mijn zoontje heeft ook fisio is wel niet te vroeg geboren,met 38.4 weken en 4 kilo.
    maar hij heeft een afgeplat hoofdje en slappe spierspanning.
    de fisio komt wekelijks naar mij toe om aan de slappe spierspanning te werken.en tips voor zijn hoofdje.
    ik heb heel veel aan haar,als blijkt dat noah in augustus een afwijking heeft,dan blijft ze toch hij kan lopen.
    groetjes

6. TJ82

TJ82 Bekend lid

27 nov 2010
    929
    20
    18
    Europa
    Ook mijn zoontje is geboren met 34+4. Nu zijn we 2 weken geleden door de ka doorgestuurd naar een fysio, omdat hij nog niet omrolde. Was nog geen 6 maanden, gecorrigeerd 4,5 maand. Nu is de fysio al langsgeweest vorige week en zij vond het erg vreemd dat hij was doorgestuurd! Ondertussen rolt hij al zelf om, dus denk niet dat hij nog veel behandelingen nodig heeft. Maar ook al is je kindje prematuur, fysio is niet altijd nodig hoor!

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Als hij het nodig heeft verwijst de KA of in jouw geval het CB je door.
    Anders is het dus niet nodig...

8. Wiskagirl

Wiskagirl Bekend lid

6 okt 2011
    718
    0
    16
    Roosendaal
    bij mijn ventje is dan de fysio dan nu 1 keer geweest maar ze komt nog een keer want hij overstrekt zich heel erg veel en ook omdat hij een heel erge voorkeurshouding heeft altijd hij heeft het liefst zn hoofd rechts liggen, leg je hem op zn linkerkant dan draait hij zn hoofd zelf.

9. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    Hoi

Mijn zoontje is ook geboren met 34+3 en had ook geen fysio nodig.
    Wij hebben zelf fysio ingeschakeld omdat hij een voorkeurshouding had en zijn der 1 keer geweest en meer was niet nodig omdat we er zelf al heel goed mee omgingen. Maar als je hetzelf niet vertrouwd kan je altijd zelf een afspraak maken met een fysio of een osteopaat.

10. singa

singa Niet meer actief

Mijn dochter is geboren met 35+2 en heeft wel fysio gehad. Het is volgens mij sowieso standaard in het ziekenhuis waar ze is geboren dat de fysio langskomt zolang ze nog in het ziekenhuis liggen. Omdat daar blijkbaar een lichte voorkeurshouding is gesignaleerd is de fysio nog 2x thuis geweest maar onze fysio vond het zelf ook niet echt nodig.

11. Gelukkig11

Dank voor de reacties! Osteopaat ben ik al geweest toen de kleine iets van 8 weken was en daar kwam niets noemenswaardig uit. Hij heeft een lichte voorkeurshouding gehad, maar liet zich makkelijk daarin corrigeren. Ik ga maar zo een afspraak met de fysio maken, gewoon als check up.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn dochtertje is met 33+1 geboren en is nog nooit bij de fysio geweest. Even uit nieuwsgierigheid, waarom voel je dat je naar de fysio moet met je kindje, zelfs al is het maar voor een check up? Heb je het idee dat er iets mis is?

13. Gelukkig11

@Juul75

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat heb ik inderdaad gelezen maar ik dacht dat je misschien nog meer aanwijzingen had om naar de fysio te gaan. Zeker omdat zoveel moeders van premature kindjes ook gezegd hebben dat ze geen fysio hebben gehad. Maar als het je geruststelt moet je zeker bij de fysio langsgaan hoor, daar niet van. Ik vroeg het me alleen af.

15. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    mijn dochter is geboren met 27 weken zwangerschap.
    In het ziekenhuis is de fysio 2x langs geweest om te kijken en tips te geven maar verder hebben we tot op heden geen contact gehad met de fysio.

16. Maxje

Maxje Lid

9 dec 2011
    27
    0
    0
    Amsterdam
    Hai,

Wat ik weet is dat er in verschillende steden projecten lopen met fysio standaard aan huis. Bij mij was ze gisteren nog langs. Dit doen ze ook alleen bij kindjes geboren onder de 32 wkn en/of onder de 1500 gr.
    Mijn dochtertje is geboren met 27,1 wk.
    Het is meer ook meer een verzekeringskwestie ipv dat ze mogen kijken welke kinderen het echt nodig hebben.
    Ik vindt het zelf wel prettig. Elise is nu bijna 3 wkn thuis en soms is het behoorlijk zoeken dus het was handig dat ze langskwam :)

Deel Deze Pagina