Bewust niet voor een redressiehelm gekozen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Haags Zonnetje, 1 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haags Zonnetje

Haags Zonnetje Actief lid

26 jun 2008
    173
    0
    16
    Goedemiddag!
    Ik vroeg me af of hier mensen zijn waar kindjes een afplatting hadden en waarbij het na verloop van tijd vanzelf goed is gekomen doordat de kindjes bijvoorbeeld meer zitten, op de buik liggen, etc, wanneer ze ouder worden?
    Op dit moment is mijn kindje een twijfelgeval voor een helm, vandaar dat ik het vraag.
    Alvast bedankt,
    Haags Zonnetje

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

ik heb mijn zoontje nooit laten meten omdat het CB de afplatting niet ernstig genoeg vond en wij daar ook niet te panisch over wilden doen (met het geloof dat het vanzelf goed zou komen en het weinig vertrouwen hebben in de helm, op basis van wetenschappelijk onderzoek), maar hij had wel een erg duidelijke afplatting. Deze was wel symmetrisch, dus geen scheve oren of wat dan ook (al was het rechts wel iets erger dan links), maar het kwam doordat hij altijd op zijn achterhoofd sliep (en nauwelijks met zijn hoofd richting de zijkant).

Ik heb me er met wijlen wel zorgen om gemaakt. Je zag het namelijk echt heel goed, maar als ik foto's zag op internet van echt hele extreme afplattingen, vond ik het ook wel weer meevallen.

In ieder geval, waar ik naartoe wil, Tobe draait sinds een tijdje op zijn buik en ligt dus erg vaak op die manier te spelen en hij kan ook sinds een tijdje zitten (hij doet beide nu een maand). En echt waar, de afplatting is bijna zo goed als verdwenen. Het valt in ieder geval absoluut niet meer op, je voelt het alleen nog een beetje. Dus hier klopte het dat het zeer spoedig beter gaat als ze gaan zitten etc. Dat was ook wat het CB ons iedere keer vertelde.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh ja, hij slaapt ook op zijn buik sinds hij kan draaien, dat scheelt ook een hele hoop.

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

tjah ik heb en twijfel nog steeds. op zich valt het platte wel mee hier. mijn man heeft ook wel een wat plat achterhoofd. kan ook een beetje erfelijk zijn. maar marinte heeft ook nog een verbeend cefaal hematoom en dat zie je als je het weet. moet maandag naar cb en dan vraag ik wat zei vind wat ik er nog mee moet doen. maar als het niet kwaad kan verder voor dr ontwikkeling doe ik er niets mee. nobody's perfect en ik dacht dat zon helm ook niks dote voor zon hematoom en dat beetje afplatting? nou ik vind het prima. zie je niks meer van als ze straks haar heeft.

5. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi Hoi,

Tim was ook een twijfelgeval! Wij waren in tilburg en de arts zei jullie mogen zelf kiezen of je het wilt of niet. Toen begon ik over het aantal uren en zei de arts dat als ik hem alleen op doe in bed dat hij voor Tim genoeg zal helpen. Dus hebben we er voor gekozen het wel te doen. Geeft ook wel wat rust als hij op zn rug ligt dat hij niet op die afplatting ligt. Maar het blijft je eigen keuze. Als je er zelf niet achter staat moet je het niet doen want dan hou je het niet vol maar misschien mag hij hem ook wel alleen in bed aan.....

Groetjes Lysanne

6. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo,

Mijn dochter had al vlak na de geboorte een voorkeur naar links. Na een maand of 3 begonnen we te zien dat haar hoofdje a-symetrich werd. Ze heeft sinds ze 3 maanden was fysio. Het werd daarmee al iets minder. Met 5,5 maand heeft ze een meting gehad en hier kwam toen 107% uit. Een indicatie voor een helm. Op de poli in Rotterdam (het Sophia Kinderziekenhuis) vond de co-arts eigenlijk dat het een twijfel geval was, daarna heeft de chirurg hier nog naar gekeken, vond het ook een twijfelgeval. Daarna toch langs de helmmaker, die vond het ook een twijfelgeval en legde de keuze bij ons neer. Geen van drie kon 'beloven' dat een helm zin zou hebben in dit geval. Misschien wel, misschien niet.

Ze hebben toen wel al het meetwerk voor de helm gedaan en toen mochten we er het weekend over nadenken. Omdat we 3 keer een twijfel aan hun kant hadden gehoord, en ik daar eigenlijk naartoe ging voor de overtuiging, hebben we besloten het niet te doen.

Toen met 6,5 maand weer een meting gehad (in die tussentijd leren zitten, buikslapen etc.), die was nu nog maar 105%. En nu is ze 10 maanden, al 2 maanden gestopt met fysio en heeft ze een prachtig koppie! Als je heel goed kijkt wanneer ze natte haren heeft, en je weet het, dan kun je het nog zien, maar echt minimaal. Anders had ze nu nog 2 maanden met die helm opgelopen en hadden we waarschijnlijk hetzelfde resultaat gehad en gezegd: 'wat helpt die helm toch goed he!" .

Maar zelf zijn we blij dat we het niet gedaan hebben, zeker omdat de draagtijd voornamelijk in haar geval de hele zomer zou zijn.

Heel veel succes met jullie keuze, het is een lastige!

Groet Snoozie

7. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Mijn zoon had een voorkeur naar rechts en we zijn met 3 mnd doorverwezen naar de fysio na de fysio is de voorkeur volledig verdwenen, alleen de afplatting niet, we zijn toen doorgestuurd naar Rotterdam, het was wel een twijfel, maar we hebben er toch voor gekozen om het te doen, ook voor onze zoon, voor later, mocht ie kaal worden dat ie toch een mooi bolletje zou krijgen

In mei heeft mijn zoon zijn helm gekregen en tot nu toe hooguit 1 a 2 wkn heeft ie zijn helm volledig opgehad, dus bijna niks dus (lang verhaal) en wij zien ook resultaat zonder de helm.

Sommige mensen zien het niet eens, mits je het zegt hoor, dan zeggen ze oja, maar wij weten dat die afplatting er zit. Over 1 wk moeten weer terug voor controle, en elke keer moeten ze 't aanpassen dus er is verandering ook zonder het opdoen ;) en wij maar zeggen goh gaat goed he :D

Ik moet zeggen, je ziet foto's bij Livit (helmenmaker) die misschien ernstiger zijn dan bij je eigen kind, dat was bij ons ook het geval

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ bruce: begrijp ik nou goed dat jullie de helm laten aanpassen terwijl jullie hem niet eens opzetten? Betaalt de verzekering dat of betalen jullie het zelf?

9. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    @ merijn, het was de bedoeling om de helm gewoon op te zetten, het was dus niet bewust van dat we gingen aanmeten en hem de helm niet op te doen, maar om verschillende redenen heeft ie hem gewoon niet opgehad
    * verhoging (doorkomen van tanden) dan mag ie 'm niet op
    * de hitte van toen en nu (dan hoeft ie 'm niet op van Livit, want de
    zweetdruppels zitten dan aan zijn enkels onderhand)
    * overgevoelige huid (dus je moet extra/ elke keer langzaam
    opbouwen)

In principe balen we wel, maar ik kijk gewoon naar me zoon wat het beste is op dat moment. En de verzekering heeft de helm gewoon betaald, anders hadden we er niet voor gekozen.

10. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    @haagszonnetje hoe oud is je zoontje? noa had ook best wel een afplatting maar het cb bleef maar zeggen blijven stimuleren maar deden er verder ook niets mee....het hielp gewoon allemaal niets want ze draaiden stug elke keer haar hoofd weer om...toen heb ik zelf aangedrongen op een verwijzing voor fysiotherapie en met die therapie en de daarbij behorende oefeningen is het allemaal zonder helmpje goedgekomen....wij waren alleen wel vrij laat bij de fysio...met 5 maanden...tot 6 maanden kun je er zelf wat aan doen...als het dan nog scheef is (erg) dan moeten ze een helmpje gaan aanmeten...gelukkig is binnen 1 maand toen de afplatting nihil geworden..

11. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik zou zelf trouwens als noa een helmpje nodig had gehad of de verzekering het nou betaald of niet het gedaan hebben...je wilt toch niet dat je kind een scheef hoofdje houd...

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ linda: dat klopt niet helemaal wat je zegt. Tobes fontanellen waren met 6 maanden nog aardig open, hij is ook pas met 6 maanden gaan draaien en daarna is het dus pas weggetrokken. Verder is hier zijn voorkeurshouding (al was het wel een lichte) wel weggetrokken door veel met hem te oefenen. EN een afplatting trekt dus 9 van de 10 keer ook weg zonder helm, de reden waarom sommige mensen bewust niet voor een helm kiezen. Daarbij is voor zover ik weet nog niet bewezen dat een helm daadwerkelijk effect heeft, of dat de afplatting ook zonder helm in dezelfde hoeveelheid zou zijn weggetrokken. Ik vind je stelling dat 'je niet wilt dat je kindje een scheef hoofdje houdt' wat krom. Ik wil inderdaad niet dat mijn kindje een scheef hoofdje houdt, het is niet zo dat ik niet voor de helm heb gekozen omdat ik WEL wil dat hij een scheef hoofdje houdt. Daar gaat naar mijn inziens dit topic ook niet over.

13. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Mijn zoon heeft een perfect rond bolletje en voor mij is het dus misschien makkelijk praten, maar bij twijfel zou ik het altijd doen!

Het is even naar, maar wel belangrijk voor de rest van zijn leven...

Een afplatting kan idd wel bijtrekken, maar dit gebeurd lang niet altijd volgens mij... dan is het te laat voor een helm.

Overigens las ik hier iemand die een helm heeft laten opmeten maar m nooit op heeft gezet... sorry dat ik het zeg maar dit vind ik ronduit asociaal! Die helm kost ruim 1000,- (kleine van een vriendin van me heeft er 1) wat de verzekering dus betaalt voor jan met de korte achternaam... dat je dan als reden geeft dat het zo warm was? Tsja.. dat is misschien wel zielig, maar ook maar van korte duur plus dat wist je voordat je eraan begon..

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ lovelydk: dat was de vraag niet! Gaan we nu weer een discussie voeren over het wel of niet de helm? Ze vraagt toch naar ervaringen van mensen die er bewust voor hebben gekozen de helm niet te doen?

15. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Merijn doe ff normaal zeg, ik geef gewoon een reactie erop! Dit is een forum, klaar! Jesus zeg moet jij nou overal altijd negatief op ingaan?!

Ik zeg toch, bij twijfel of een helm nodig is zou ik het doen! Als jij er niet tegen kan dat er een reactie geplaatst wordt hou dan gewoon stil en ga niet wéér iemand anders zijn topic lopen verzieken!

16. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Ben jij hier niet degene die dat aan het doen is nu?? Je zegt het zelf al, jij hebt makkelijk praten want je zoontje heeft een mooi rond bolletje. Dan is het inderdaad erg makkelijk om te zeggen "bij twijfel altijd doen" jij hebt dus blijkbaar niet voor de keuze gestaan, want als het in eens echt zo is, dan ga je toch heel erg overwegen hoe of wat. Het is niet niks hoor, een half jaar lang, 23 uur per dag een helm dragen!

Dus ik denk dat aan jouw advies "bij twijfel altijd doen" de TO weinig heeft, omdat jij dus nooit voor die keuze hebt gestaan. Gelukkig maar!

17. Gaby83

Gaby83 Bekend lid

24 mrt 2008
    596
    0
    0
    Twente
    Ik volg dit topic ook een beetje omdat mijn zoontje ook een plat achterhoofd heeft. Eind deze maand gaan ze hem meten of hij er ook in aanmerking voor komt.
    Mijn man en ik hebben besloten om ook al is het een twijfelgeval alsnog voor een helmpje te gaan. Wij hebben allebei het gevoel dat we er alles aan willen doen om hem weer een mooi rond hoofdje te geven.
    Ik wil niet dat mijn zoontje strax gepest word om zijn platte achterhoofd. En wat is nou 6 maanden op een leven? Ze zeggen trouwens dat zulke jonge kindjes er weinig van merken.

Maar ik ben wel benieuwd na de verhalen achter de mensen die er niet voor hebben gekozen!

18. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    @merijn ik zeg toch ook niet dat jij wil dat je kindje een scheef hoofd houdt...er zei hier iemand als de verzekering het niet betaald had dat hadden we het ook niet gedaan...dat vind ik persoonlijk raar...en daarmee zeg ik je wil toch dat een afplatting weer over gaat d.m.v een helmpje als dat nodig zou zijn volgens deskundigen...je kan het altijd blijven zien als je er niets aan doet...en dat wil je toch niet...

en bij de fysio bij mij zeiden ze dat ze het tot 6 maanden de tijd gunnen om zelf te herstellen en dan gaan kijken voor een helmpje omdat het anders te laat is als je pas met 8 of 9 maanden een helm gaat aanmeten..die is nl tot 12 maanden daarna zijn de fontanellen gesloten (meestal)

19. linda221

linda221 Fanatiek lid

5 jun 2007
    3.274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik moet zeggen de keuze lijkt mij ook best moeilijk want het lijkt me idd geen lolletje voor je kindje maar ja idd wat is 6maanden op een heel leven en als je kind later een scheef hoofd houd dan neem je je het misschien wel kwalijk..

20. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    @linda221 in rotterdam ben je met 6 mnd al te laat voor het aanmeten van een helm, en je geeft aan dat je het raar vind als iemand geen helm zou nemen vanwege de verzekering, je kan toch niet in iemands portomonnee kijken of ze FF 1000 euro kunnen missen.

wij hebben het in iedergeval geprobeerd

Deel Deze Pagina