Fysio voor dreumes van 14 maand i.v.m. nog niet stappen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ashleyp, 2 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind met 14 maanden ook vrij vroeg hoor... mijn zoontje liep met 14,5 maand en dat kwam ook opeens.. hij heeft nauwelijks achter een loopwagen gelopen, dat vond hij eng denk ik.. langs de tafels e.d. wel heel veel... het komt naar mijn idee vanzelf. Ik zou eerder bekijken wat je zou kunnen doen om hem meer vertrouwen te geven. Je zegt dat hij het wel in zijn bedje doet.... ga eens naar monkey town ofzo;) naar is ook alles zacht onder de voetjes, wie weet werkt het:)

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou tegen die CB muts zeggen dat mijn kind pas met 16 jaar mag gaan stappen en weer vertrekken. Lopen is gemiddeld met 18 maanden en kan dus (veel) eerder of (veel) later.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #23 piccolina, 2 apr 2014
    Laatst bewerkt: 2 apr 2014
    Ik weet niet waar jullie gemiddelde halen maar fysio heeft ook zo n grafiek als cb alleen motoriek en niet gewicht/lengte.
    En nee gemiddeld is anders zoals veel zeggen. 18mnd is ver buiten gemiddeld als ik op dat grafiek keek.

Met 11 mnd precies volgens grafiek gemiddeld P50 dus
    Zonder te vroeg geboren, en neurologie of motorische achterstanden moet kind:
    - los staan
    - kruipen
    - langslopen rechtdoor
    - draai maken (tussen 2 tafels/banken)
    - gaan bukken voor speelgoed met 1 hand vasthouden
    - 1 stap los zetten (+1 lijn)

Ik heb het niet uit mijn hoofd of zo kinderfysio heeft het allemaal ingevoerd bij mijn dochter en we waren daar precies op 11 mnd. Dochter zat p50 iets boven (ze zetten die dag stap los maar niet tijdens fysio dus zat zat op p50 dat op basis wat ze in die uur zag).

We gaan weer als dochter 12 mnd en 1 week is.
    Daarna denk ik stoppen we want had erg veel aan adviezen en oefeningen maar ze doet alles goed.

En ja trouwens dat veel mensen kind handen nemen(aan hand lopen) en zo lopen en willen dat hij stapt is geen oefening bovendien is gevaarlijk voor gewrichten.
    Kind hoeft en moet ook niet gaan stappen.

Liefst kind achter wagentje lopen of aan 1 hand laag dus ze kind zelf je hand pakt en loopt en niet handen omhoog en zo kind laten lopen. Kind die nog geen hand of vinger van je zelf pakt en voortbeweegt kan nog niet lopen dus doe dat niet. We deden dat ook en werden gewaarschuwd door fysio dat vaak lijdt dat juist tot afremmen van lopen en vaak ontwrichting van arm

Ik zou zoiexo richtlijn van fysio hanteren voor motoriek ipv richtlijn van cb. Cb heeft echt heel lage lijn voor ontwikkeling. Fysio kan goed nakijken wat kind belemmert van het lopen en als niets en wil je niets doen dan ga je gewoon naar huis ;)

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier 'hun' eigen info:

Je baby leert lopen - Baby - CJG Met o.a.:

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie nooit langs tafels of iets gelopen, hij stond op en hij liep en gelijk stabiel en hele stukken...en dat was met 18 maanden. Niemand die zich zorgen heeft gemaakt en ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ie niet met 10 maanden al liep. Lage ontwikkeling? Nog ff en ze moeten lopend de buik uitkomen ;)
    Met 14 maanden zou ik me dus ook nog helemaal geen zorgen maken en alleen naar fysio gaan als je daar achter staat...

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Bedankt voor alle berichtjes! Zo te zien denken de meeste toch wel hetzelfde als mij.

Tot mijn grote verbazing ging een uurtje geleden de telefoon. Het was een fysiotherapeut. Hij had van het CB begrepen dat Joah fysio nodig had en zijn gegevens door gekregen. Wanneer hij mocht langskomen :(:$
    Ik heb aangegeven dat CB heeft geadviseerd om een fysio in te schakelen maar niet is besproken dat ze onze gegevens mochten doorgeven. En dat als we voor fysio kiezen we al iemand anders op het oog hebben.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Waaat? Haha okay,.... :(
    Hier had het ziekenhuis ook wel bronzwoar ingeschakeld maar wel om een hele andere reden.
    Bij jullie is het onterecht en vind ik het wel heel raar dat ze dat doen, jullie horen dit te beslissen en niet het cb

8. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Sorry maar dat is onzin. 15 maanden is ongeveer gemiddeld (Lopen). Voor het jaar lopen is echt vroeg en dan moeten ze ook naar de fysio want daar zijn de beentjes (en het gewicht wat ze moeten kunnen dragen) nog niet altijd even goed op berekend. M.a.w. ik vind het een heel raar advies dat je kindje met 14 maanden al zou moeten kunnen lopen. Overigens een gemiddelde wil zeggen dat er even veel kinderen veel later gaan lopen dan veel vroeger. Je moet dus eigenlijk naar de marge kijken.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik lees dat je uit maastricht komt en dat je van doen had met buitenlandse arts, was dat die russisch/oostblok vrouw van rond de 45 jaar??
    Die heeft bij mij ook wel eens ingevallen en pffff, dat was me een vreemd consult. Vond het maar een akelig mens.

Raar overigens dat CB zelf een fysio naar je toe 'gestuurd' hebben?? Volgens mij mogen ze dat helemaal niet zonder je toestemming.

Mijn zoontje liep met 18 maanden, laat, maar niet te laat (volgens de fysiotherapeuten die hem sinds zijn 3e aan het behandelen zijn).

Ze hoeven met 15 maanden pas te kruipen!

Lekker laten gaan dus en misschien eens streng informeren hoe het kwam dat die fysio jullie gegevens had.

10. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Onze dochter liep met 18 maanden nog niet, maar 2 x een sessie fysio en nu loopt ze! En ze probeert zelfs te rennen ;)

11. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ha ha, heel herkenbaar! Luc loopt langs alle tafels en ook achter zijn babywalker. Maar hij wil absoluut niet aan de hand lopen. Kruipen gaat veel sneller!! En praten doet hij ook weinig

Wij lopen wel bij de fysio met hem en die geeft ook echt aan dat 18 maanden gemiddeld is. Zij en wij maken ons dus nog geen zorgen.

12. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Dit is dus niet zo. Dat kinderen gratis meeverzekerd zijn, betekent niet dat het gratis is. We betalen er allemaal belasting voor, zodat kinderen die zorg nodig hebben die ook krijgen. Ik wil hier niet zuur over zijn hoor, maar een beetje nadenken of iets ook echt nodig is vind ik wel belangrijk.

Ontopic:
    Hier moeten we over 2 weken naar het CB voor het 14 maandenconsult.
    Ze loopt en staat nog niet. Ze trekt zich ook niet echt op aan de tafel. Wel aan mijn handen en dan loopt ze een stukje. Maar lopen langs de tafel of achter de loopwagen is hier echt nog niet aan de orde. Ja, ze loopt wel achter de loopwagen, maar op haar knietjes.
    Toen de box nog stond hebben we het wel geprobeerd te stimuleren door speeltjes op de rand te leggen. Maar het probleem hier is dat ze vrij lang is. Op haar knietjes kan ze er ook bij. Ze blijft wel even staan als je haar neer zet, maar dit doe ik op een keer proberen na nooit.
    Verder zie ik dat haar linkervoet nog naar binnen staat, dus ze is er gewoon ook nog niet aan toe om te gaan lopen. Die CB's vind ik wel raar hoor, dat ze bij jou al meteen doorverwijzen. Toen ik vorige keer vroeg over dat voetje, wilden ze niet eens even kijken. Was heel normaal zeiden ze. Met 15 maanden zouden ze moeten kunnen staan volgens mijn CB.

Overigens mag het cb jouw gegevens absoluut niet doorgeven aan de fysio. Sowieso heb niet je in principe vrije keus voor fysiotherapie. Zou haast gaan denken dat ze een verbondje hebben gesloten...

Deel Deze Pagina