fysio vs osteopaat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DarkAngel25, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

waar heen?

1. fysio

2. osteopaat

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Een bezoek aan de kinderarts hoeft geen vervanging te zijn van de osteopaat. Wij adviseren in het ziekenhuis zelf ook een osteopaat bij deze klachten.

Zoek een goede osteo die inderdaad is aangesloten bij de vereniging.

Overigens ben ik het niet eens met het eerdere advies dat ze vaker niets kunnen doen dan wel. Maar goed, maakt ook niet uit. Iedereen geeft advies uit ervaring en met de beste bedoeling.

Ik zit op mijn mobiel en ga dan geen hele verhalen typen.... Mag ik vragen waar je woont? Misschien weet ik er wel 1 voor je.

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Dat klopt maar mijn dochter werd dan ook doorverwezen via de kinderarts. Aangezien ze ook als een banaan lag was het wel duidelijk.

3. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Een fysiotherapeut is iemand waarvan je wéét dat hij een goede opleiding heeft gehad en is een BIG-geregistreerd zorgverlener. Iedereen mag zichzelf een osteopaat noemen, aangezien dat geen beschermde titel is, dus ook zonder enige opleiding. Osteopathie hoort tot de alternatieve geneeskunde, wat betekent dat als je onderzoek doet in grote groepen, dat het met de groep die wél naar de osteopaat gaat niet beter gaat dan met de groep die niet naar de osteopaat gaat.

Persoonlijk zou ik voor de fysiotherapeut gaan. Om bovengenoemde redenen, maar ook omdat menig osteopaat mijns inziens "gevaarlijke" uitspraken doet. Over "blokkades in de hersenstam", "verwrongen bekken", "vastzittende ruggenwervels", wat allemaal veel (onnodige!) angst kan veroorzaken. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat mensen zodanig angstig waren geworden door dit soort "diagnoses" van osteopaten dat ze pas rust kregen na een MRI (die natuurlijk compleet het tegenovergestelde bewees). Ook heb ik helaas een baby gezien die voor het leven gehandicapt is geraakt na bezoek aan de osteopaat.. Die zou de baby wel even "kraken"... Men zegt bij alternatieve geneeswijzen vaak "baat 't niet, dan schaadt 't niet", maar ik heb toch echt regelmatig anders gezien..

4. Papaver

Papaver Niet meer actief

Goeie stap. Daar weten ze welke weg je het beste kan bewandelen

Sterkte!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, nee, dat betekent het niet. Het betekent dat er onvoldoende onderzoek nog is gedaan en dat op basis daarvan de behandeling nog niet is toegelaten tot de reguliere tak.
    Dat zou in de toekomst dus nog wel kunnen, als er voldoende onderzoek komt om aan te tonen dat het werkt.

6. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Niet mee eens.
    Zelf goede ervaring met osteopathie. Niet omdat ik er in geloof,maar omdat het helpt!
    Ook mijn dochter is goed geholpen door de Osteopaat. Zelf heeft de Osteopaat mij van enorme nekklachten af geholpen,daar waar het met fysio alleen maar erger werd.

Toch, ik zou ook eerst de kinderarts bellen.
    Het verhaal klinkt als bij mijn dochtertje toen ze nog de fles kreeg. Ze bleek toen koemelkallergie te hebben, maar had zeker ook verborgen reflux. Erg onrustig tijdens het drinken en kreeg nooit de juiste hoeveelheid binnen.
    Maar wat je ook kiest, het kan allemaal geen kwaad,volg je gevoel!

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Tja ik ben sowieso niet van de fysio door ervaringen.
    Mijn oudste was een huilbaby, 3 keer naar de osteopaat geweest (plus medicijntjes) en we hadden een compleet ander kind.
    Met mijn jongste ben ik preventief een keer geweest. Op zich was er niks maar na een week of 5 begon hij een beetje moeilijk te doen met voeden. Bleek zijn nekje toch wat vast te zitten (waarschijnlijk van de snelle bevalling) Ik ben 1 keer geweest en het was over.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fysiotherapie is een reguliere behandelwijze, osteopathie is alternatief. Osteopathie is dan ook meer omstreden, fysiotherapie is geaccepteerd.

9. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Tja, blijft een lastige afweging he. Mijn ervaring:
    Zl bleef slecht drinken en huilen (bv). Ik vermoedde kiss. Na wikken en wegen toch naar fysio. Bijna twee maanden zonder enige verbetering. 1 bezoek aan aan de osteo en hij was een ander kind. Nog 1 herhaalbezoek gedaan, en het probleem was de wereld uit.

Wel natuurlijk niet zeggen dat fysio niet werkt/slecht is. Wilde je naar aanleiding van je vraag gewoon even mijn ervaring meegeven.

Een enkele consult bij beiden kan ook. Ff proeven wat voor jou goed voelt. Maar wees daar over en weer wel heel open in. Dat je kindje niet twee dubbel behandelingen krijgt zonder dat ze dit van elkaar weten.
    Heel veel succes.

10. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik heb er al een aantal gevonden in mijn omgeving, ben ze op elkaar aan t afwegen, eentje die in mijn wooplaats zit heeft geen website, en ik wil me toch even inlezen in hun praktijk enz. dus ben in de omgeving aan t kijken.

11. Username

Username Niet meer actief

En toch, als ik jou was zou ik eerst langs een arts gaan om eea uit te sluiten. Echt!
    Wij zijn ook eerst maar naar een osteopaat gegaan, omu uiteindelijk toch in het ziekenhuis te belandden. Achteraf balen we dat we niet éérst langs een arts zijn gegaan. Want de osteopaat hielp hier helaas niet en heeft ons toch een paar maanden tijd gekost voor onze dochter zich na een ziekenhuisopname eindelijk beter voelde.

12. Lojo

Lojo Bekend lid

19 dec 2012
    612
    6
    18
    Al jaren vechten de osteopaten om niet als reguliere geneeswijze gezien te worden vanwege de verzekeringen. De verzekeraars gaan akkoord met het verzoek maar dat duurt niet lang meer. Dus zo alternatief is het niet.

13. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Ja dit doe ik ook, morgen bel ik de kinderarts op in t ziekenhuis..Ik wil ook dat ze eerst goed onderzocht word.

14. Username

Username Niet meer actief

Gelukkig maar, succes!

15. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Ik ben gister bij mijn tante geweest, die werkt op de kinderafdeling als verpleegster, zij denkt dat het verborgen reflux is. En rade me zeerzeker aan om morgen de arts te bellen.

16. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik zou eerst naar de kinderarts gaan.

Wij zijn eerst bij de ka geweest en daar medicijnen gekregen, toen naar de fysio, die me door verwees naar de osteopaat, toen daar de behandelingen klaar waren zijn we terug gegaan naar de fysio die weer oefeningen voorschreef om het resultaat blijvend te houden.

17. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik heb net de symptomen bekeken van verborgen reflux

huilen onder de fles: check
    regelmatig tong uitsteken: check
    na het eten terug geven (hoeft niet): -
    pijnlijk/vies gezicht trekken onder/na het eten: check
    typisch reflux geluidje maken 'hieiep': check
    onrustig en gespannen: check (momentjes)
    slecht slapen: -
    opstrekken: check
    rechtop gehouden willen worden: check
    slecht drinken: check
    weinig aankomen: check...

conclusie: verborgen reflux? morgen even met de arts overleggen wat hij ervan vind.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, ik zei het eerder geloof ik al: volgens mij een geval van reflux. Verborgen reflux dan dus idd.
    Ik zou de leefregels toe passen en kijken wat dat doet, en als dat onvoldoende werkt, evt medicatie vragen.

19. Papaver

Papaver Niet meer actief

Lijkt er wel veel op. Dacht het iddin mijn eerder post ook al. Is precies hetzelfde als bij mijn zoontje. Gelukkig met lichte medicatie of johannesbpm op te lossen. Zo zielig voor die kleintjes, want het is pijnlijk 😟

20. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Dat is niet waar. Is allebei een andere opleiding. Je kunt natuurlijk wel allebei de opleidingen doen.

Ging daarna pas de rest lezen :D
    Tsja het is allebei anders. Ik ben zelf meer van het wetenschappelijk onderbouwde. Maar als fysio niet zou werken zou ik wel overwegen om naar de osteo te gaan.

Deel Deze Pagina