Elders heb ik al gepost over mijn shock toen ik zwanger bleek met koperspiraal. Daarna is er veel gebeurd. Ik ga het even chronologisch opschrijven en ben benieuwd naar hoe jullie het zien. Donderdagochtend: Overtijd (nu twijfel hoe lang, ong. een week). Heb al jaren koperspiraal. Knaltest! Shock! Donderdagmiddag: Spoedecho. Kans op bbz door spiraal. Op echo niks te zien. Hcg 740 Zaterdagochtend: Echo niks te zien. Hcg 1058. Spiraal verwijderd. Zondagmiddag: Kramp. Licht bruinverlies (door spiraal?). Echo niks te zien. Zondagnacht: Extreme kramp. Verlies bijna bewustzijn. Enig bloed achter baarmoeder. Licht bruinverlies. Hcg ongewijzigd. Nacht blijven want rechter eileider is verdacht. Maandagochtend: Zonder verder onderzoek mag ik naar huis. Kramp stopt daar. Dinsdag: Bloedverlies stopt. Geen kramp. Echo niks te zien. Hcg tussen 1700 en 1800. Voel me kiplekker. Over bloed achter baarmoeder wordt niet meer gesproken. Rechter eileider is prachtig, als er iets mis is, is het links. Advies is om direct methotrexaat toe te dienen, want hcg1700 kan ècht niet op deze termijn, had duizenden meer moeten zijn. En dan komen bij mij de vragen. Hoezo is hcg niet oke voor bijna 6 weken? Volgens tabel wel. De eerste stijging was 43% in 43 uur. Dat is toch prima? Van 1058 naar 1700+ in 36 uur is toch ook oké? Dat hcg stilstond van zaterdag op zondag is raar. Mij opnemen vanwege bloed en daarna nergens meer over hebben is ook raar. En dan niet weten welke eileider vervelend doet? Ik had een spiraal, dus nee, dit is geen geplande zwangerschap. Maar nu ik zwanger ben zal ik er alles aan doen dat te blijven. Ik heb het idee dat het gezien wordt als ongewenst ipv ongepland. Mijn gevoel zegt wachten. Zou nu tussen 5+6 en 6+2 zitten. Ik lees meerdere verhalen dat er toen niks te zien was op echo en een week later wel. Aan de andere kant, als het wel bbz is loop ik risico. Maar ook in eileiders is niks te vinden.
De waarde van hcg zegt niet zoveel. Het gaat echt om de verdubbeling. Hcg verdubbelt iedere 48 tot 72 uur. Dat lijkt prima. Ik zou viirlopig zolang je geen extreme buikpijn hebt nog niks nemen. Over een paar dagen eerst nog een ker bloedafname en echo laten maken Moet er wel bijzeggen dat mijn hcg met 5.1 op 8630 stond en 6 dagen later op 44600. Dus wel een stuk hoger..
Ik zou idd nog afwachten omdat je niet weet hoever je bent. Maar volgens mij hoor je vanaf een bepaalde hoeveelheid hcg wel wat te zien als het een goede zwangerschap is weet alleen zo niet bij welke waarde....
Vergeet niet dat een bbz ook ergens anders kan zitten wasr het minder snel zichtbaar is. Bij mij zat het op de eierstok en pas toen de derde gyn ebij werd gehaald, zag ze iets zitten (maar was op dat moment ook al 2,5 week gebarsten, ik liep al die tijd rond met inwendige bloeding) Ik zou max een week wachten en dan wel de mtx doen. Bij mij had de verloskundige grove fouten gemaakt die levensgevaarlijk waren. Gelukkig dat jouw arts wel rekening houdt met een rottig scenario en die optie wel serieus neemt
Dank jullie wel voor de lieve reacties. Ik ben de laatste dagen weinig met mijn telefoon, social media en nieuws bezig, maar hier even updaten lijkt me wel zo fair. Woensdags heb ik de mtx ook geweigerd. De arts wees me (terecht) nogmaals op de risico's en vroeg me donderdags terug te komen. Toen bleek plots mijn hcg gedaald van 1750 naar 990. Verder ingrijpen was niet nodig. De zwangerschap mocht niet doorzetten. Nu wekelijks bloed prikken tot hcg <5 is. Een beetje kort en feitelijk bericht. In mijn hoofd gebeurt er veel meer. Maar dat heb ik met mezelf uit te vechten .
Jeetje wat heftig allemaal. Goed dat je de injectie hebt geweigerd. Je lichaam is zelf hard bezig zo te zien. Wat moet dat heftig voor jullie zijn. Heel veel sterkte de komende tijd!
Wow wat heftig. Maar toch fijn dat je je gevoel gevolgd hebt en geen mtx hebt laten spuiten. Buiten dat je die troep liever niet in je lijf wilt hebben zou je dan mogelijk altijd met het idee hebben rondgelopen dat het misschien wel de foute beslissing was en de zwangerschap goed had kunnen zitten. Heel veel sterkte!