Fysiotherapie, hoe vaak oefenen per week?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kyra73, 25 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Mijn jongste zoon (7 jaar) heeft fysiotherapie voor zijn fijne motoriek en dan vooral voor het schrijven. Iedere maandag is hij een tijdje bij de fysiotherapeute op school, daar schrijft hij woordjes en dan krijgt hij werk mee om thuis ook te oefenen. De afspraak is dat dit 2 à 3 keer per week is zo'n 5 tot 10 minuten. Helemaal prima.

    Nu lijkt het erop dat hij steeds meer werk thuis moet doen. Eerst was het dat hij een A4'tje moest afmaken, maar vorige week moest hij daarnaast ook nog woordjes in een schrijfschrift schrijven, waardoor hij dus iedere dag toch wel 10 minuten bezig is geweest. Deze week kreeg hij het schrijfschriftje mee en de hoeveelheid is net zoveel als vorige week. Ik heb de fysiotherapeute al aangegeven via een briefje dat ik het erg veel vond (er is nog meer voorgevallen, waardoor er van beide kanten irritatie is.), want telefonisch is ze niet bereikbaar en de mail daar krijg ik soms dagen later maar halve antwoorden op.

    Mijn oudste heeft voor dezelfde problemen ook fysio gehad (voor onze verhuizing) en die was inderdaad 2 à 3 keer per week 5 tot 10 minuten bezig met schrijven.

    Mijn vraag aan aan degene die ook kinderen bij fysio hebben: Is het inderdaad veel voor een 7 jarige om naast school elke dag nog 10 minuten bezig te zijn met schrijven (en hij vindt het absoluut niet leuk om zoveel extra te schrijven) of is het normaal?
     
  2. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    #2 olleke, 25 jun 2019
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
    Ik vind het niet veel 10 minuutjes per dag. Zou denk ik vaste dagen of tijden afspreken en een keer of 5 per week oefenen.
    Lijkt mij best zinvol om te doen. Denk dat je met 2-3 x 5 min echt niet zoveel bereikt eerlijk gezegd.
    Even een kleine beloning er tegenover (snoepje, tablettijd, filmpje of na zoveel keer een cadeautje)en zelf ook gewoon even actief meekijken of helpen! Zodat het nog een beetje leuk wordt voor hem.

    Maar als je geïrriteerd bent, kan je misschien beter even een gesprek erover aan gaan.
     
  3. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    962
    113
    Vrouw
    Ik moest vroeger ook elke dag ongeveer tien minuten kwartier oefenen, vind ik best normaal.
     
  4. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ik vind het eigenlijk best veel, zeker aangezien hij waarschijnlijk ook gewoon huiswerk van school heeft, ik kan me voorstellen dat hij er op die manier snel een hekel aan krijgt. Als de fysiotherapeut van mening is dat er meer geoefend moet worden, is er dan geen manier om het een beetje om te vormen naar een spelletje, een soort galgje of zo? Iedere dag droog woordjes schrijven lijkt me bij uitstek iets waar geen enkele 7-jarige heel enthousiast van wordt.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Mijn broer moest elke dag minimaal een kwartier oefenen dus 10 minuten is prima. Kun je niet motiveren met stickers en dat hij als hij 7 dagen heeft gedaan je met hem ergens een ijsje gaat eten, wat hij de action uit mag zoeken of iets anders?
     
  6. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Over het algemeen heeft een kind van 7 nog geen gewoon huiswerk van school.
     
    Athina vindt dit leuk.
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Eens, al verschilt het per school natuurlijk. 10 minuten per dag oefenen lijkt mij zinvol maar ik kan me wel voorstellen dat het kind daar niet altijd zit op te wachten.
     
  8. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Hier wel hoor, mijn zoontje (groep 4) heeft regelmatig rekenhuiswerk en in groep 3 kregen ze al woordjes oefenen mee maar huis. Natuurlijk niet iedere dag, maar dat vind ik ook volslagen onnodig op deze leeftijd, dus een beetje vreemd als dat voor logopedie wel zou gelden, tegen de tijd dat ze echt elke dag schoolhuiswerk hebben hebben ze er op die manier al een hekel aan.
     
  9. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Denk dat je zoon dan wel een uitzondering is om in gr 4 huiswerk te krijgen.
    Het betreft overigens geen logopedie maar fysiotherapie en het heeft gewoon niet zoveel nut als er thuis nauwelijks geoefend wordt. Hetzelfde geldt ook voor logopedie volgens mij.
    Mijn zoon heeft een hele tijd 5x per week ergens voor moeten oefenen en dat ging vrij goed op zich. Als hij klaar was mocht hij altijd 10 min op de tablet en we deden het altijd samen. Je moet er zelf ook tijd in investeren eigenlijk en uitleggen waarom het nodig is.
    Het is een tijdelijk iets. Schouders eronder en gewoon doen.
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het lijkt mij prima te doen... dochter liep ook een tijdje bij de fysio (na schooltijd overigens) maar die kreeg ook het advies om dagelijks te oefenen - gewoon even 10 minuutjes.

    maar ik snap dat het lastig is als je kind het niet leuk vind. Dus dan blijft het zoeken naar een manier om het wél leuk te maken en dat zal best moeilijk kunnen zijn. Ik sluit me verder aan bij Olleke! Leuke beloning en samen doen...

    (hier overigens huiswerk vanaf groep 6 - topo en engels leren - wél beginnen ze in groep 3 met spreekbeurten - maar dat is dus een project en eenmalig om thuis te doen.)
     
    olleke vindt dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier sowieso iedere week een lees-werkje, dat is op alle scholen in de stad zo, dus lijkt me niet uitzonderlijk. Maar dat is geen 10 minuten íedere dag, maar 2x 5 minuten.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Weet je wanneer huiswerk pas echt vreselijk is? Als je zoveel moeite hebt om het te maken :) daarom zijn die 10 minuten fysio oefeningen voor haar zoon zo belangrijk. De winst die hij daar mee mee boekt, heeft hij zijn leven lang profijt van. Juist nu de huiswerk druk erg laag ligt nog. Kwestie van zelf leuk maken door beloningen of wat het kind ook maar leuk vind; 10 minuten oefeningen, 10 minuten tablettijd. en ja een keer overslaan omdat een kind te moe is of een hele drukke dag heeft gehad is niet erg. Als het maar niet structureel gebeurt :)
     
    olleke vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Staat dit topic niet ook ergens anders? Ik meende hier al op gereageerd te hebben?

    Edit; ah nevermind, gevonden :D
     
  14. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    ^^ precies dat dus^^
     
  15. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Ik vind 10 minuten helemaal geen gekke tijd om te oefenen.
    Ik ben zelf logopedist en mijn cliënten moeten ook vaak wel 10 minuten per dag oefenen.
    Je kan kijken of je het wat minder saai kunt maken, door er spellspelletjes van te maken.
    Regelmatig oefenen is belangrijk voor het automatiseren van de handelingen, dus zeker doen.

    Ik zal zelf als logopedist het fijn vinden, wanneer je dit soort vragen hebt, dat je de volgende behandeling meekomt om er over te prat6ipv briefjes mee te geven. Ik heb daar een allergie voor ontwikkeld en ook de neiging niet of in ieder geval zo kort mogelijk terug te schrijven.
    Dus mijn advies is ga een keer mee.
     
    olleke vindt dit leuk.
  16. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Bedankt voor alle antwoorden. We gaan gewoon door met oefenen, maar ik begrijp ook heel goed dat hij het enorm saai vindt om iedere dag extra woordjes te schrijven. Over belonen zal ik nog eens nadenken.

    @Avdk2punt0 , tja was het maar zo eenvoudig om mee te gaan. Hij wordt uit de klas gehaald en de tijdstippen dat dat gebeurt wisselen elke week. Ik snap jouw redenatie over briefjes schrijven, maar ja als je belt zonder dat je iemand te spreken krijgt en al diverse keren hebt gemaild en nog uitgebreid ook en dan maar een reactie op 1 zin uit je mail krijgt dan houdt het een keer op. Ook is ze er vaak niet en dan weer wel en dan niet. Niet echt bevorderlijk voor de vooruitgang bij mijn zoon. Vandaar mijn irritatie richting haar. Maar het feit dat ik geschreven heb dat ik niet tevreden ben heeft wel geholpen, want nu heb ik maandag een gesprek met haar.
     
  17. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier 2 dochters die beide logopedie hebben gehad. Dat was ook (bijna) elke dag oefenen. Vonden ze meestal ook niet leuk. Zeker de oudste moest extra hard oefenen ivm slappe tongspieren.
    Maar uiteindelijk is het goed gekomen.
    Meestal deed ik ook niet aan beloningen, het is toch iets wat erbij hoort.
    Wat ik wel deed was af en toe beetje aanpassen om het leuker te maken.
     
  18. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    O, dat is inderdaad niet netjes!
    Maar fijn dat er nu een gesprek gepland is.
     

Deel Deze Pagina