vandasg zei iemand dat zolang je onder stress staat je niet ziek wordt door hormoon cortisol. Pas als stress afneemt wordt je ziek daarom verklaring dat veel mensen in vak ziek worden.. klopt dit?
Is het niet zo dat je bijnier hierdoor uitgeput kan raken met als gevolg een tekort aan bijnierschorshormoon?
Volgens mij tot een bepaalde hoogte. Bij langdurige stress raakt je weerstand zo verzwakt dat je juist vatbaarder wordt. Dit zie je vaak bij mensen met een burn-out. Ik dacht dat het zo iets was.
Zo werkt het niet lijkt me; onder hoge stress is de kans dat je ziek wordt op korte termijn kleiner. Maar iemand die vaak ziek is, heeft niet per definitie geen stress en ook niet per se te veel stress.
Dat is wel heel kort door de bocht hoor... als je langdurig onder stress staat raakt je immuunsysteem juist verzwakt. Er is een verschil tussen kortdurende en langdurende stress. Waarbij kortdurend gericht is op "overlevingskansen" vergroten.
Hier wordt het duidelijk uitgelegd https://encyclopedie.medicinfo.nl/lichamelijke-stressignalen Je lijf kan niet oneindig cortisol en adrenaline aanmaken. Er moet een goed evenwicht zijn tussen het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en weer afweer op te bouwen. Mensen met burn-out zijn om de haverklap ziek, dus jouw stelling gaat niet op en is te kort door de bocht. Voor wetenschappelijke onderbouwing moet je even zoeken op pubmed.