Aanvraag toestemming reizen met minderjarige

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Zinaa, 27 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik hoop dat iemand hier meer over weet...

Al ongeveer 8 jaar zorgen wij gedeeltelijk voor ons neefje. Hij heeft geen stabiele gezinssituatie met gescheiden ouders (vader niet in beeld) en moeder die niet altijd goed voor hem kan zorgen. Daarom is hij vrijwel alle weekend en vakanties bij ons. Sinds kort kunnen we weer contact met zijn vader opnemen (via een instantie, dus geen rechtstreeks contact). We hebben hem gevraagd om een formulier in te vullen voor het reizen met een minderjarige naar het buitenland, zodat wij ons neefje met ons mee op vakantie kunnen nemen. Dit was nog een heel gedoe maar hij heeft nu, met gods gratie, aangegeven dat hij wil tekenen.
    Maar.. hij wil ons geen kopie van zijn paspoort verstrekken. Hij zegt dat hij de douane heeft gebeld en dat er geen kopie nodig is. Op het formulier zelf staat echter dat dit wel bijgevoegd moet zijn.

Is er iemand die ervaring heeft met het reizen met andersmans kind (of zonder vader)? Wordt er altijd gevraagd om een kopie id van het paspoort van vader/ouders?

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    geen ervaring mee maar als het op het formulier staat zou ik het persoonlijk niet aandurven om zonder kopie weg te gaan.

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Nee, mee eens. Ik ga zeker niet boeken (en betalen) als niet zeker is dat ik mijn neefje ook daadwerkelijk meekrijg. Maar zijn vader geeft aan navraag bij de douane te hebben gedaan en dat daar is aangegeven dat het niet noodzakelijk is. Ik ga zelf ook nog maar even bellen met de douane. Het duurt nu echt al zolang dat ons favoriete hotel inmiddels al niet meer beschikbaar is :-S

4. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Kopie legitimatie is verplicht. Zonder betekent geen toestemming en dan kan ieder willekeurig persoon dat formulier wel ingevuld en getekend hebben namens hem. Dit hoort overigens een eventuele instantie ook te weten ;)
    Ik zou je graag willen verwijzen naar Centrum IKO (even googlen) zij kunnen je haarfijn uitleggen wat je precies allemaal nodig hebt.

5. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Dank je voor de tip. Ik dacht zelf ook al dat we zonder kopie legitimatie eigenlijk geen risico moeten nemen. Het laatste wat ik wil is hem op schiphol moeten teleurstellen. Mijn man denkt dat het allemaal wel los zal lopen, dat het formulier ook wel genoeg is. Ik ga gelijk even zoeken naar Centrum IKO.

6. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Thanks voor de tip!! De informatie op de site is er zeer duidelijk over.. "Daarnaast heeft u nodig een kopie paspoort van de achterblijvende ouder en papieren waaruit het gezag blijkt, via bijvoorbeeld een kopie trouwboekje, kopie trouwakte of een kopie van het echtscheidingsconvenant of een uittreksel uit het gezagsregister, verkrijgbaar bij de rechtbank. "

Ik ga ze zo nog even bellen.

Deel Deze Pagina