Ik breek mijn hoofd over het volgende; Zoekend naar informatie over het prikkelbaar darm syndroom, lees ik op veel plekken dat de klachten meestal 's avonds en 's nachts optreden. Kan iemand uitleggen waarom dat is?
Dat is onbekend. Net als zoveel over PDS. Een idee is dat dan de zwaarste maaltijden worden gegeten, maar ook die verklaring is niet waterdicht.
Ik heb geen idee, maar ik heb PDS en ja in de avond altijd het ergste! Dus ik neem dan maar aan dat het van het avond eten komt en dat is meestal de zwaarste maaltijd zoals hierboven ook gezegd word, dus daar zal het vast wel deels van komen.
Ooit heb ik ergens gehoord dat in de avond de darmen het meest actief zijn. Zal vast te maken hebben met ‘hormonale’ aansturing oid. En uiteraard met voeding, beweging, lucht in de buik enz. Helaas heb ik geen bewijs of verwijzing.
Ik heb er ‘s avonds ook het meeste last van. Ik kan mij wel voorstellen dat dat oa door het avondeten komt.
https://www.gezondheidenco.nl/hoe-werkt-de-spijsvertering-en-werkt-die-anders-als-je-slaapt/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Zie link hierboven met een verklaring. Zelf PDS en juist 's ochtends direct na het opstaan meeste last. Een van mijn kinderen heeft diverse voedselallergieën en die heeft bij een foutje idd in de nacht het meeste last.
Mijn huisarts sprak ook het vermoeden uit dat ik misschien PDS heb, maar ik heb echt zelden een aanval, ik gok twee keer in het jaar? Ik heb het in ieder geval steeds 's nachts en dacht echt dat ik dood ging. Het deed zo'n pijn, het voelde alsof het bloed uit mijn gezicht trok, koud angstzweet, en dat een hele tijd lang. En dan puffen alsof je aan het bevallen bent. Dus ik heb het 's nachts, maar het is niet zeker of dat nou PDS is en wat ik toen gegeten had, heb ik ook nooit onthouden. Zal ik toch eens doen als ik het weer heb.
Volgens mij ook omdat pds verschillende oorzaken kan hebben? Er is eigenlijk heel veel onduidelijk over pds. Ik kreeg het ook als diagnose, had meerdere malen in de week een aanval, darmen waren nooit echt in balans - ik ging van verstopping naar diarree en weer terug. Ik had soms nergens last van, en dan lag ik ineens ‘s nachts weer krom van de krampen. Pds werd snel genoemd - terwijl het officieel pas kan als allerlei andere dingen zijn uitgesloten. En toen kreeg ik een blindedarmontsteking, werd die verwijderd en heb ik nooit meer last gehad. Achteraf had ik gewoon af en aan ontstekingen aan die blindedarm volgens de arts die ‘m eruit haalde. Als je dus echt veel last hebt, zou ik vragen om meer onderzoek - bv kijken of er voedselintoleranties of -allergieën zijn, of bv ontstekingen. Pas als ze niks kunnen vinden, is het pds.
Ik heb PDS. Bij mij helpt het inderdaad om tussen de middag warm te eten en dan s avonds iets lichts te eten. Salade ofzo. Lukt plan-technisch niet altijd, maar als het kan eet ik niet meer s avonds warm. Veel minder klachten dan. En erom denken wat je eet wil ook wel helpen. Gekruid of vet (of ui) prikkelt de darmen ook meer. Nou helpt het ook niet mee dat ik endometriose heb... Bij mij zit veel aan elkaar verkleefd. En de darmen doen daar helaas ook in mee. Dat maakt het nog een stukje lastiger te bepalen wat nou waardoor komt. De pijn is niet anders overigens..
Mijn geprikkelde darmen zijn enorm prikkelbaar Maar ja, mijn aanvallen vinden meestal s’avonds/nachts en in de ochtend plaats. Heeeeeel af en toe ook overdag, maar dan heeft dat echt met het eten te maken.
Toen ik de diagnose kreeg (was nog kind) noemden ze het spastische darmen, dat valt nu onder pds. De aanvallen waren heftig, zweten, bleek worden, veel pijn, puffen en heel veel ontlasting. Banaan, uien en pindasaus leken de aanvallen op te wekken dus dat heb ik jaren niet gegeten. Aanvallen kwamen verspreid over de dag, de ene keer 's morgens, dan weer ' s avonds alleen 's nachts heb ik het nooit gehad. Heb 1 keer een aanval gehad toen ik op visite was bij mijn nichtje, arme kind schrok zich dood, die wist wel dat ik het had maar had nog nooit zo'n aanval meegemaakt. En toen raakte ik zwanger, tijdens de zwangerschap waren er geen aanvallen, wel soms 's avonds buikpijn maar dat was voornamelijk gas. Daarna kreeg ik een keizersnee en sindsdien heb ik nooit geen aanval meer gehad. Niet dat het over is maar het is nu meer een onaangenaam gevoel in mijn buik, veelal is het dan gas (buik zet dan ook echt op) of er zit een dag tussen dat ik een stuk of 6 keer moet poepen. Mijn ontlasting is wel altijd onregelmatig gebleven.
Ik heb PDS en vooral avond na warm eten en snachts last. Kan dan tig keer naar de wc rennen , buik helemaal opgezwollen en lijk dan 6 mnd zwanger. Verder enorm veel pijn die je letterlijk moet weg puffen. Smorgens reageer ik ook heftig op koffie. Mijn trucje is nu eerst eten, dan koffie. Dat houdt mijn darmen nog beetje rustig . Andere keren kan ik 2 WK niet naar de wc. Ernstige verstopping wat dan weer pijn heeft. Nadeel van PDS is dan verstopping en zware diarree echt kan wisselen per dag en moet je dan moet je ook echt rennen. Zweet aanval, buikpijn, bewegende en opgezwollen darmen . Soms 20x per dag naar de wc, andere keer dus 2 WK niet
Bedankt voor jullie reacties. Verhelderend! Ik snap nu beter waarom 's avonds en 's nachts. En ook bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb er zelf niet met regelmaat last van. Een vriendin wel. Van mezelf weet ik dat ik bij stress en overbelasting meer last hen. En altijd 's avonds en 's nachts. Dan weet ik niet hoe ik moet liggen en dan voekt mijn buik alsof die op ontploffen staat. Mijn hele lijf voelt dan onrustig. En mijn ontlasting is dan echt de ene keer alles of niets. Suiker lijkt bij mij ook te triggeren. Als ik een paar dagen achter elkaar te " slecht" eet, dan heb ik ook meer last van mijn darmen. Ik begreep dat de overgang ook negatiwf kan beïnvloeden. Daar heb ik ook mee te maken.
Oh ja, die! Dat is voor mij lang geleden dat ik zulke aanvallen had. Dat was inderdaad een paar keer per jaar 's nachts. Toen woonde ik nog thuis. Ik lag dan een halve nacht op het koude zeil in de badkamer. Nu heb ik 's nachts nooit meer last. (Afkloppen!) Bij mij speelt het vooral 's ochtends op. Dat komt trouwens wel doordat ik nu een redelijk regelmatige stoelgang heb, dus dat is op zich goed nieuws. Alleen de timing is onhandig. Precies in de ochtendspits, zeg maar. Het uit zich bij mij nu nog vooral dat àls ik moet (soms ook wel in de loop van de dag nog eens), dat ik dan ook echt METEEN moet. Ik moet dan binnen enkele minuten bij een wc zijn. Want het gaat dan heel snel heel veel pijn doen. Ook met dat koude zweet dat je uitbreekt. En op een gegeven moment kan ik het echt niet meer ophouden. Ik ben dus erg afhankelijk van openbare toiletten. Toen alles dicht was door corona, kon ik dus niet eens even naar de stad met m'n jongste zoon die echt nieuwe schoenen nodig had. Ik weet niet heel goed wat specifieke triggers zijn voor mij. Maar stress en slecht eten spelen een rol. Eén dag fastfood kan wel, maar niet 2x per week. Dat deed ik voorheen wel bij de oudergesprekken. Maar nu is dat 1x pizza en 1x salade. Sowieso eet ik echt elke dag 's avonds groente en overdag een portie rauwkost. Ik eet zelden of nooit wit brood. Soms een krentenbol of suikerbrood. Maar als ik daar teveel van eet, moet ik het bezuren. Dan raak ik weer helemaal verstopt. Het is echt wel een vervelende aandoening. Op zich onschuldig, er zijn heel wat ernstiger ziektes. Dus laat mij het maar lekker bij PBS houden. Maar het is soms wel beperkend in het dagelijks leven. En omdat het toch nog best een taboe onderwerp is, wordt dat soms best onderschat.