Kan dit?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cullen, 25 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Dat borstvoeding minder vet is door eliminatie dieet en de kleine hierdoor minder hard groeit?

2. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt mij niet.

Wie zegt dat? Vertel nog eens wat meer?

Rond de 4-5 maanden (als ik het me goed herinner) vlakt de curve duidelijk wat af, kijk evt eens naar de curve op borstvoeding.com.

3. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    De kinderarts wil zijn groei extra in de gaten houden. De laatste twee maanden is hij net geen kilo aangekomen. en dat vond ze een reden tot zorg. Nu ben ik ook ongeveer zolang bezig met het dieet en vroeg mij dat af. Ik snap het niet want eerste vonden ze dat hij te hard groeide en nu is het te langzaam:( Als hij zo bleef groeien dat zou het toch ook een tientonner worden;)

Ik heb zijn curve op borstvoeding.com maar snap het niet:)

- geboorte 4230 gram 52 cm
    - 1 maand 5360 gram 54 cm
    - 2 mnd 6290 gram 59 cm
    - 3 mnd 7085 gram 61 cm
    - 4 mnd 7500 gram 65 cm
    - 5 mnd 7900 gram 69 cm

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Oh help...klassiek voorbeeld van zorgverleners die te weinig van bv weten...eerst zeggen dat kind 'te hard' groeit (terwijl groei normaal is bij bv, maar inderdaad harder dan bij kv), en vervolgens zeggen dat kind niet genoeg groeit...vaak is dankzij dat eerste geniep over 'te hard groeien' moeder bewust of onbewust minder gaan voeden, waardoor de productie verminderd is.

Trouwens, je zou zwaar ondervoed moeten zijn als je minder vette melk ging maken, dat kan echt niet door eliminatiedieet komen. Heeft eerder met borstenmanagement te maken.

5. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat snap je niet, die curves?

Ik weet niet of het echt waar is wat Dirksmama zegt, het lijkt mij wel heel suf (lees: erg!) voor een ka om zo snel gealarmeerd te zijn om niets :(

Mij is wel opgevallen dat mijn meisje perfect de bv-curve volgde, maar bij de cb-curve er eerst bovenuit steeg en toen weer een beetje terugzakte.

Lukt het je niet die curve in te vullen en dan hier een plaatje te plaatsen?

Is je kindje tevreden na de voeding? Plast hij goed?

En wat elimineer je zoal, geen vet neem ik aan?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is het een kinderarts of een CB-arts?

7. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Kinderarts! Mijn kindje poept en plast goed. Ik wist niet hoe ik de curve moest interpreteren. Mijn man en ik hebben er inmiddels na gekeken. Hij volgt ook netjes de curve dus niks aan de hand zou ik zeggen..

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Precies :)

Neem een printje van die curves anders mee de volgende keer. Of kijk goed naar de curve die de ka hanteert, of je kunt zien of hij er ook in het begin een beetje bovenuit steeg, en nu misschien weer op zijn "geboortepunt" zit. Als je me nog volgt.

Wat je dus moet doen is een denkbeeldige lijn trekken vanaf zijn geboortepunt, die de vorm van de andere lijnen op de curve volgt, maar dan op zijn eigen "niveau". Dan kun je beter vergelijken of hij zijn eigen lijntje nog volgt.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Heb m voor je ingevuld

Bijgevoegde bestanden:

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.335
    36.195
    113
    Zijn gewicht loopt iets af (maar niet schrikbarend) en zijn lengtegroei is juist heel hard, dus logisch dat daar ook veel energie in gaat zitten.
    Ik zou even wat extra aanleggen de komende weken als het je toch niet lekker zit, maar ik zou me er ook niet te druk om maken hoor.

11. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Wat lief! Dank je wel:)

12. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Dat klopt idd. Hij drinkt alleen de ochtenvoeding bij mij de rest krijgt hij gekolfd in een flesje. Ik ben toch begonnen om hem om de 3 uur aan te bieden ipv 4 uur. En het komt allemaal op;)

Hij is nu ook heel beweeglijk rollen, zichzelf optrekken enz. dat kost natuurlijk ook veel energie.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik weet niet hoe je dagindeling is, maar misschien kun je beter wat vaker borstvoeding geven en wat minder vaak afgekolfd? Dan kan je kind veel beter zelf bepalen hoeveel hij per voeding nodig heeft.

Lentegroei is belangrijker dan gewichtstoename, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

14. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36

Dat zou ik dolgraag willen maar mijn zoontje drinkt niet goed aan de borst. Sterker nog hij dronk eerst helemaal niet aan de borst Ik ben al heel blij dat hij sinds kort de Ochtendvoeding drinkt bij mij.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan heb je al een heel mooi begin van de dag! Sommige kinderen drinken trouwens beter aan de borst als ze (half)slapend zijn.

16. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36

Ja dat klopt zodra hij wakkerder is (rest van de dag) drinkt hij weinig tot niks aan de borst .

17. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    #17 moniponi, 28 sep 2012
    Laatst bewerkt: 28 sep 2012
    En dan ook proberen voor het slapen, of direct na het slaapje, oppakken en aanleggen? Voordat hij echt helemaal wakker is?

Wel super fijn dat hij een keer live drinkt!

En wat bedoel je trouwens precies met dat hij niet goed aan de borst drinkt? Het is nl ook normaal dat kindjes als ze wat groter worden veel afgeleid zijn en periodes rommelig drinken. Wat zou er gebeuren als je gewoon alleen maar live de borst aanbiedt, al is dat dan misschien eerst voor vaak kleine beetjes? En als je je afzondert in een donkere rustige kamer, zodat hij niet wordt afgeleid?

18. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Het is een lang verhaal, mijn verhaal staat hier wel ergens.

Maar eigenlijk is de start harstikke fout gegaan Hij is ten eerste niet aangelegd direct na de bevalling, terwijl hij vrij snel op zijn handen zat te sabbelen. Later bleek dat hij bijvoeding moest omdat zijn glucose te laag was. Hij werd opgenomen en wij lagen niet bij elkaar. Ik ben toen begonnen met kolven. Hij kon niet goed drinken volgens de LK van het zkh door zijn tongriempje dat gekliefd moest worden. Dat is ook gedaan een dag na de geboorte.

De tweede dag betrapte ik een verpleegkundige die hem de fles gaf! Dit terwijl ik elke twee uur na hem toe ging om aan te leggen. Haar reactie; cupje gaat maar tot 30 en hij kreeg al meer. Zo onhandig om te moeten bijvullen. Verder kreeg hij ook van hen een speen om zijn zuigbehoefte te bevredigen op de 2e dag.

Hij is verder met de pomp gehaald waardoor hij een zwelling had en zijn hoofd nog weken gevoelig was. De LK drukte steeds zijn hoofd hardhandig naar mijn borst.

Al met al heb ik later pas ingezien dat er veel dingen gebeurd waren waardoor hij aan de borst drinken gewoon niet leuk vond. Ik had een hevige bevalling gehad (was bijna dood) en kon op dat moment ook niks inbrengen.

Nu ben ik echt supertrots dat hij de ochtend live drinkt. Ik leg hem trouwens tussendoor ook weleens aan. Hij drinkt wel wat maar eigenlijk te kort om verzadigd te raken. En het allergekste is dat hij alleen links drinkt. Rechts wil hij niks van weten ook niet in de ochtend;)

19. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Alsnog een lang verhaal geworden :)

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, ik wist het niet, dat je het hier moest "herhalen". Wat rot zeg, allemaal, die fles, pffff!!!!!!!!!!! Zou ik overigens alsnog een klacht over indienen hoor! Als ze een bv-certificaat hebben kunnen ze daar mooi naar fluiten, of dat weet ik eigenlijk niet, maar mogen ze dit ieg wel eens even heel snel aanpakken.

Toch vind ik het veelbelovend dat hij toch wel wat drinkt. Waarom toch niet proberen wat er gebeurt als je hem gewoon alleen de borst aanbiedt? Misschien moet hij ook even wennen, het kost meer moeite natuurlijk.

En wil hij rechts ook niet drinken in de rugbyhouding? Dan ligt hij op dezelfde zij als wanneer hij links drinkt, misschien is dat prettiger of vertrouwder voor hem?

(Sla dit maar over als je zelf niet zo'n behoefte hebt om hem (meer) aan de borst te krijgen hoor, ik wil niet pushen, alleen maar meedenken...)

Deel Deze Pagina